جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴

همشهری آنلاین: دانشمندان با کاشت یک ایمپلنت در مغز موش‌های آزمایشگاهی، حس ششم را به آنها هدیه کردند.

حس ششم؛ هدیه دانشمندان به موش‌ها

به گزارش مهر، یک دستگاه به این موش ها امکان داد تا نور فروسرخ را که طبیعتا برای آنها نامرئی است لمس کنند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه دوک، یک آشکار ساز فروسرخ را به الکترودهای میکروسکوپی مرتبط و آن را به بخشی از مغز موش‌ها که اطلاعات حس لامسه را پردازش می کند، وارد کردند.

محققان می گویند دستکم از نظر تئوری، یک انسان با قشر بصری آسیب دیده می تواند دوباره دید خود را از طریق کاشت یک ابزار در بخش دیگری از مغزش بازیابد.

میگوئل نیکلاس مجری این تحقیقات گفت: این نخستین بار است که یک مداخله گر مغز- ماشین، حسی را در حیوانات بالغ ایجاد می کند.

این آزمایش همچنین نشان می دهد ورودی حسی جدید می تواند توسط منطقه ای از مغز که به طور معمول کار دیگری را انجام می دهد ( بدون سرقت عملکرد آن منطقه خاص از مغز) تفسیر شود.

نیکلاس افزود: توانسته ایم دستگاه هایی را بسازیم که به هر انرژی فیزیکی حساس هستند.

وی افزود: این انرژی می تواند میدانهای مغناطیسی ، امواج رادیویی یا اولتراسوند باشد. ما در ابتدا فروسرخ را انتخاب کردیم چرا که در ثبت الکتروفیزیولوژیکال ما تاثیری ندارد.

اریک تامسون یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه گفت: فلسفه در زمینه دخالت های مغز- ماشین، تا کنون بر روی تلاش برای احیای عملکرد از دست رفته یک موتور تا ضایعه و آسیب سیستم عصب مرکزی متمرکز بوده است.

این نخستین پژوهشی است که در آن یک ابزار عصب پروتزی برای انجام یک عملکرد - توانایی یک حیوان طبیعی برای دست یابی به حس ششم- استفاده شده است.

محققان در آزمایش ها، از یک محفظه آزمون با سه منبع نور استفاده کردند که به طور تصافی روشن می شدند.

آنها به موش ها آموزش دادند اگر منبع نور فعال را با قرار دادن بینی شان بر روی یک درگاه انتخاب کنند، یک جرعه آب پاداش می گیرند.

آنها سپس یک میکروالکترود را که به ضخامت یک دهم قطر موی انسان است در مغز این حیوان کاشتند . این الکترودها به آشکار ساز فروسرخ مرتبط شده بود.

محققان دوباره حیوان را به محفظ آزمایش بازگرداندند. در ابتدا، موش ها چهره خود را در هم کشیدند که نشان می داد نور را حس می کنند. اما پس از یک ماه این حیوانات آموختند با سیگنال منبع فروسرخ در مغزشان کار کنند.

آنها به طور فعال به دنبال این سیگنال می گشتند در نهایت نمرات عالی را در ردیابی و شناسایی موقعیت صحیح منبع نور نامرئی گرفتند.

یک یافته مهم این مطالعه این بود که قشر لمسی مغز برای تشخیص نور فروسرخ، توانایی آن را برای پردازش سیگنال های لمسی کاهش نمی دهد.

نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 201471