همشهری آنلاین: چسب نواری، به عنوان یکی از ابزارهای همه‌کاره خانگی و ضروری‌ترین وسیله برای کادو‌پیچ کردن هدایا، به لطف محقق ایرانی دانشگاه پوردو به ابزاری هوشمند تبدیل شده است.

بابک ضیایی

به گزارش ساینس دیلی، بابک ضیائی، استاد مهندسی الکترونیک و رایانه و مهندسی بیوپزشکی دانشگاه پوردو از لیزر برای ایجاد انگشتانی به طول نیم سانتیمتر از جنس چسب نواری استفاده کرد که در مواجهه با آب،‌این چهار انگشت به پنجه روباتیکی تبدیل می‌شوند که می‌تواند قطرات آب را گرفته و از سطح بلند کند.

به گفته بابک ضیائی، این ابداع شگفت‌انگیز می‌تواند در زمینه نمونه‌برداری آب از محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. ماده به کارگرفته شده برای ساخت این چنگک روباتیک همان نوارچسب معمولی،‌ترکیبی از مواد چسبنده با صفحه استات سلولز است. وی می‌گوید این ابداع می‌تواند به شکل‌های مختلف در‌آمده و به عنوان ماده هوشمند ارزان قیمتی به کار گرفته شود که برای انجام فعالیت‌های ویژه با محیط خود تعامل برقرار می‌کند.

ایده اصلی این ابداع توسط مانوئل اوکوآ دانشجوی دکترای دانشگاه پوردو و در هنگام جمع‌آوری گرده گلها ایجاد شد، زمانی که وی متوجه شد نوار چسب در هنگام قرار گیری در محیط مرطوب تغییر شکل می‌دهد. استات سلولز آب را به خود جذب می‌کند اما صفحه چسبنده آن را از خود می‌راند و این دلیل تغییر شکل نوار چسب است.

نوار چسب

به این شکل به گفته ضیائی نوار چسب از یک سو آب را به خود جذب می‌کند و از سویی دیگر آن را از خود می‌راند و به این شکل چسب در هم پیچیده می‌شود.

محققان برای باریک کردن نوار چسب به یک دهم ضخامت عادی آن، از لیزر استفاده کردند تا به این شکل قابلیت درهم پیچیدگی آن افزایش پیدا کند. سپس این لایه‌های باریک با نانوذرات مغناطیسی پوشانده شدند تا بتوان آنها را با استفاده از یک آهن‌ربا جمع آوری کرد.

این چنگک‌های هوشمند طی یک دقیقه در زیر آب بسته می‌شوند و می‌توانند نمونه‌ای از آب به حجم یک دهم میلیمتر را در خود جا دهند. به گفته ضیایی، با اینکه این ابداع در زمان خشکی بسیار شکننده است، اما پس از قرار گیری در آب دوباره انعطاف پذیر شده و به این شکل می‌توان بارها از آن استفاده کرد. این ابداع جدید از قابلیت جذب مواد زیست شیمیایی و باکتری‌های خاصی در آب برخوردار است.

کد خبر 192398
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز