همشهری آنلاین: در پی قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس درخصوص نحوه فوت ستار بهشتی ، برخی نمایندگان اعتراضاتی را در خصوص تاخیر در ارائه گزارش و حذف بخشهایی از آن مطرح کردند.

 بخشی از گزارش ستار بهشتی حذف شده است

 محمد رضا تابش نماینده مردم یزد در جلسه علنی امروز مجلس در بیان اخطار قانون اساسی اظهار داشت: اصل 32 قانون اساسی می گوید هیچ کس نمی تواند بدون حکم قانونی دستگیر شود، همچنین در اصل 38 نیز ممنوعیت شکنجه برای گرفتن اقرار آمده است و اصل 39 نیز هتک حرمت و شخصیت کسی که به حکم قانون بازداشت زندانی و یا تبعید شده است ممنوع می داند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره به تاخیر در خواندن گزارش اظهار داشت: امروز هم که این گزارش توسط کمیسیون امنیت قرائت شد ، یک پاراگراف آن حذف شد که بنده درخواست رسیدگی به آن را دادم.

تابش خطاب به لاریجانی گفت: آیا شما درخصوص حذف بخشی از گزارش مسئولیتی ندارید؟

لاریجانی گفت : من از شما و آقای مطهری تعجب می کنم چون آقای مطهری هم گفت برای خود من ثابت شده است که مامورین بدون حکم وارد منزل ستار بهشتی شده اند این طور که نمی شود اخطار یا تذکر داد.

لاریجانی گفت: تذکر و اخطار مربوط به روش اداره مجلس است نه اینکه آقایان به هر نتیجه رسیدند بخواهند نظرشان را اعلام کنند.

ما نباید در کارهای خودمان دچار توهم باشیم، اینکه شما و آقای مطهری می گویید پاراگراف یا گزارش حذف شده این طور نیست چون آقای نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به من گفت که پاراگرافی حذف نشده است.

وی ادامه داد: آقای مطهری در تذکر امروز خود گفت مامورین بدون حکم وارد خانه ستار بهشتی شده اند که در این خصوص آقای نقوی اظهار داشت بعد از بررسی هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم مامورین با حکم دادگاه این کار را انجام داده اند.

تابش بعد از سخنان لاریجانی گفت: هر دو تا گزارش پیش من است و برای شما می فرستم که ببینید با هم فرق دارد و بخش هایی از آن حذف شده است.

لاریجانی اظهار داشت: ما در مقام کاراگاه نیستیم که در صحن علنی بخواهیم این موضوعات را بررسی کنیم.

 نظر اعضای کمیسیون امنیت ملی در مورد گزارش فوت بهشتی گرفته نشده است

 یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی در تذکری گفت: امروز گزارش فوت ستار بهشتی در حالی در صحن علنی قرائت شد که نظر اعضای کمیسیون در این رابطه اخذ نشده است.

 محمدحسن آصفری، در صحن علنی امروز (یکشنبه)، با اشاره به قرائت گزارش فوت ستار بهشتی گفت: اصل بر آن بود که ابتدا گزارش قرائت شود و نظر اعضای کمیسیون نیز گرفته شود نه اینکه صرفا یکی از اعضای کمیسیون گزارش را تهیه کند و نظر کمیسیون گرفته نشود.

وی افزود: دو هفته قبل که گزارش فوت ستار بهشتی در کمیسیون قرائت شد قرار شد که مجددا بررسی‌ها بر روی این گزارش انجام شود تا گزارش مبتنی بر واقعیات منتشر گردد که این اتفاق رخ نداد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: این گزارش با امضای علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به ما داده شده است و بقیه مسائل به ما مربوط نیست.

وی تاکید کرد که این گزارش رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

اعلام شود مصاحبه دواتگری نظرات فردی وی بوده است

نماینده  تهران با انتقاد از مصاحبه دواتگری ( مسول جمع آوری اطلاعات از نحوه فوت ستار بهشتی) گفت: متاسفانه کسی که مامور تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص مرگ ستار بهشتی بوده است در اظهارنظری از حذف یک پاراگراف از گزارش کمیسیون امنیت ملی سخن گفته است.

مهدی کوچک‌زاده گفت: در مصاحبه آقای دواتگری در سایت‌های مختلف به ویژه سایت‌های ضدنظام مبنی بر اینکه گزارش کمیسیون امنیت ملی با حذف یکی از پاراگراف‌های آن در صحن علنی قرائت می‌شود، منتشر شده است در حالی که این اصلا نمی‌تواند سخن درستی باشد. چرا که متن اولیه گزارش کمیسیون امنیت در روند تحقیقات کم و زیاد می‌شود و یا مواردی به آن افزوده می‌شود تا گزارش نهایی شکل یابد.

کوچک‌زاده تاکید کرد: آقای دواتگری حق نداشته چنین مصاحبه‌ای کند و اصلا کسی نمی‌تواند از طرف مجلس اظهارنظر کند.

کوچک‌زاده خطاب به لاریجانی تاکید کرد: بفرمایید که ایشان نظر فردی خود را اعلام کرده است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده با بیان اینکه تذکر جنابعالی مربوط به جلسه نیست، افزود: گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مبنای کارمان است.

هیچ پاراگرافی از گزارش کمیسیون امنیت ملی حذف نشده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قبل از گزارش این کمیسیون در خصوص مرگ ستار بهشتی تاکید کرد: هیچ پاراگرافی از پاراگراف‌های گزارش کمیسیون حذف نشده است.

 سیدحسین نقوی‌حسینی با رد حذف هرگونه پاراگرافی از گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص مرگ ستار بهشتی،‌ گفت: پس از ارائه گزارش آقای دواتگری به کمیسیون، نظر برخی از اعضای کمیسیون این بود که به دلیل تکرار مجدد، یکی از پاراگراف‌ها حذف شود.

نماینده مردم ورامین افزود: اما پس از بحث و بررسی در کمیسیون امنیت ملی، بر باقی ماندن این پاراگراف مورد نظر تاکید شد، مجددا آقای دواتگری به کمیسیون دعوت شد و بر ضرورت حفظ پاراگراف مورد نظر تاکید شد.

وی افزود: مصاحبه آقای دواتگری مبنی بر حذف یکی از پاراگراف‌های گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص مرگ ستار بهشتی متعلق به قبل از این اقدام کمیسیون امنیت ملی بوده است.

رباط کریم بازداشتگاه ندارد 

نکو نماینده رباط کریم هم با انتقاد از عملکرد کمیسیون امینت ملی مجلس گفت: نکته این است که کمیسیون امنیت ملی، به لحاظ اخلاقی موظف بود همان طوری که از یک شهروند دفاع می کند از نماینده این شهر هم دعوت شود که به کمیسیون بیاید و بررسی هایش را اعلام کند اما این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: در روزنامه ها برخی از اعضای کمیسیون هم گفتند ستار بهشتی در رباط کریم زندانی بوده است و در بازداشتگاه به مرحوم ستار بهشتی هتک حرمت شده است اما اصلا رباط کریم همچین بازداشتگاهی ندارد. من قطعا به کمیسیون اصل نود از کمیسیون امنیت ملی شکایت می کنم و این شکایت را پیگیری می کنم.

کد خبر 196936
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز