شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

شما هم حتما خیلی‌ها را می‌شناسید که با وجود اینکه دستی در دنیای IT دارند، اما هنوز نتوانسته‌اند خودشان را قانع کنند که روزنامه‌ها و کتاب‌های کاغذی را کنار بگذارند.

به نظر خیلی‌ها لذتی که خواندن مطلب روی کاغذ دارد را روی هیچ مانیتوری نمی‌توان تجربه کرد. آنها دوست دارند روزنامه‌شان را راحت در اتوبوس و تاکسی از کیف‌شان در بیاورند و ادامه مطلب‌شان را بخوانند بدون آنکه مجبور باشند دوباره جلوی مانیتور میخکوب شوند.

هر چند که خیلی وقت است بحث انتشارات الکترونیکی و یا به اصطلاح «کاغذهای الکترونیکی» حسابی داغ است، اما باید قبول کرد کتاب‌ها و روزنامه‌های الکترونیکی آن طور که باید مورد استقبال خواننده‌های حرفه‌ای قرار نگرفته است.

یکی از مهم‌ترین دلایل کندی این پیشرفت، عادت مردم به خواندن مطلب روی کاغذهای معمولی است، اما شرکت E Ink (جوهر الکترونیک) چند سالی است که سعی می‌کند این مشکل را حل کند.

این شرکت که دو دهه قبل به وسیله موسسه تکنولوژی ماساچوست تاسیس شده، در حال گسترش سخت‌افزاری است که برای نمایش متن‌های دیجیتال مثل کاغذهای مرسوم عمل می‌کند. نمایشگر E Ink بسیار سبک و قابل حمل است و خواننده می‌تواند آن طور که دوست دارد آن را تا کند.

شرکت سونی از سری قبلی این نمایشگرها برای ساخت یکی از محصولات خود برای خواندن کتاب‌های الکترونیکی استفاده کرده بود.Reader Tablet سونی محصول قابل حملی بود که نمایشگری سیاه و سفید داشت، اما با تکنولوژی E Ink  در آن دیگر خبری از نور پس‌زمینه نبود. علاوه بر این محدودیت LCD را هم نداشت و خواننده می‌توانست مانند کاغذهای معمولی از هر زاویه‌ای که می‌خواهد به نمایشگر نگاه کند.

به گفته راشل ویلکاکس– مدیرعامل E Ink- که درآمد شرکتش طی سه  سال اخیر سالانه 200 تا 300 درصد رشد داشته است، محصول جدید این شرکت  که سال آینده به بازار عرضه می‌شود دیگر محدودیت‌های قبلی را ندارد.

به گفته خانم ویلکاکس نمونه آزمایشی این نمایشگر رنگی اکنون در حال آزمایش در پژوهشگاه این شرکت است. در این نمونه مشکل نمایش فایل‌های ویدئویی هم حل شده است تا امکان نمایش تبلیغات شرکت‌ها در کنار صفحه‌های روزنامه‌ها وجود داشته باشد.

انقلاب در رسانه‌های الکترونیک

مسئولان بسیاری از شرکت‌های الکترونیکی اعتقاد دارند که این نمایشگر انقلاب بزرگی در دنیای انتشارات الکترونیکی به پا خواهد کرد. حتی شرکت موتورولا قصد دارد از نمایشگر این شرکت به خاطر کم‌مصرف بودن در گوشی‌های تلفن همراه خود استفاده کند.

به عقیده کارشناسان این نمایشگر در صورت موفقیت می‌تواند جایگزین بیلبوردهای تبلیغاتی هم شود چون به علت سبکی می‌توان به راحتی آن را روی هر دیواری نصب کرد و سپس نمایشگر را تا و خیلی آسان جا‌به‌جا کرد.

به عقیده کارشناسان این نمایشگر اکثر خواننده‌های روزنامه‌ها و کتاب‌های  کاغذی را راضی خواهد کرد. آنها در موقع نگاه کردن به این نمایشگر حسی مشابه خواندن مطلب روی کاغذهای معمولی را خواهند داشت. علاوه بر اینکه می‌توانند هزاران کتاب و روزنامه را در آن ذخیره کنند. کاربر می‌تواند نمایشگر را به راحتی تا و در کیفش گذاشته و  در مترو و یا اتوبوس مطالعه کند.

شاید اکنون تعداد کتاب‌های الکترونیکی نسبت به کتاب‌های چاپی زیاد نباشد، اما محققان مطمئن هستند که با استقبال از این فناوری این مشکل هم خیلی سریع حل خواهد شد و روزنامه‌ها و کتاب‌ها خیلی راحت‌تر در اینترنت در دسترس خواهند بود.

علاوه بر این بسیاری فکر می‌کنند به خاطر دلپذیر بودن این تجربه خیلی‌ها ترجیح می‌دهند حتی وبلاگ‌های مورد علاقه‌شان را ذخیره کرده و برای مطالعه مثلا همراهشان به پارک ببرند.

دنیا در حال عوض شدن است. تا چند سال دیگر شاید دیگر خبری از چاپ روزنامه نباشد. جهش دارد اتفاق می‌افتد. مثلا می‌توانید به این جمله فکر کنید: «پسرم من باید ساعت 7  اداره باشم. روزنامه منو دانلود کردی؟»

کد خبر 19577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز