همشهری آنلاین: باراک اوباما،به طور رسمی جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را برای تصدی مقام وزارت خارجه این کشور در دور دوم ریاست جمهوری خود معرفی کرد.

معرفی جان کری برای تصدی مقام وزارت خارجه آمریکا

به گزارش دویچه وله ، جان کری، از نامزدهای پیشین ریاست جمهوری در آمریکا، قرار است جانشین هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه فعلی آمریکا شود.

اوباما در جلسه معارفه جان کری با اشاره به قابلیت‌های وی برای کسب مقام جدید گفت: « جان کری طی ۳۰ سال گذشته نقش بسزایی در تصمیم گیری‌های مرتبط با سیاست خارجی آمریکا ایفا کرده است.»

قرار است جان کری ۶۹ ساله که بیش از ۲۷ سال در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا عضویت داشته و کاندیدای حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۴ میلادی بوده است، جایگزین هیلاری کلینتون شود.

نامزد پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا، جان کری، قرار است مسئولیت وزارت امور خارجه این کشور را برعهده گیرد. در کابینه باراک اوباما تغییرات دیگری در وزارتخانه‌های دفاع و خزانه‌داری و نیز ریاست سیا صورت خواهد گرفت.

انتخاب کری می‌بایست به تایید مجلس سنای آمریکا برسد. رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرده است که جان کری به واسطه تجربیات و سابقه‌اش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مورد تایید مجلس سنا قرار گیرد.

غایب مراسم معارفه جان کری، هیلاری کلینتون بود. کلینتون به دلیل بیماری در این مراسم حاضر نشد. باراک اوباما در این جلسه گفت که با هیلاری کلینتون در مورد انتخاب جان کری گفت‌وگو کرده است.

نام جان کری برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا بعد از آن مطرح شد که گزینه نخست اوباما، سوزان رایس، با مخالفت جمهوری خواهان روبرو شد. نمایندگان جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بودند که در صورت معرفی سوزان رایس، نماینده فعلی آمریکا در سازمان ملل برای پست وزارت خارجه وی را تایید نخواهند کرد.

عملکرد رایس در ارتباط با حمله مرگبار به کنسولگری آمریکا در لیبی مورد انتقاد جمهوری‌خواهان بوده است. این در حالی است که گفته می‌شود جان کری نه تنها مورد اعتماد دولت اوباماست، بلکه ارتباطات دوستانه‌ای نیز با نمایندگان جمهوری‌خواه از جمله سناتور جان مک کین دارد.

گفته می‌شود معرفی جان کری از سوی باراک اوباما یکی از مهم‌ترین تصمیمات وی از زمان انتخاب مجدد رئیس جمهور آمریکا در ماه نوامبر امسال است. اوباما همچنین به دنبال افراد جدید برای تصدی پست‌های وزارت دفاع، وزارت دارایی و همچنین ریاست سازمان اطلاعات وامنیت آمریکا، سیا است.

کد خبر 195238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز