همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با اعلام اینکه ایران واردکننده 90 درصد کاتالیست مورد نیاز در مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی و واردکننده بیش از 50 درصد مواد پایه دارویی است، گفت: نظارت عالی بر تولید کاتالیست در کشور به این پژوهشگاه واگذار شده و همچنین برای ساخت 37 قلم مواد پایه دارویی اعلام آمادگی کرده‌ایم.

منصور انبیاء، دبیر کارگروه عالی نظارت بر سند کاتالیست کشور در گفتگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه 90 درصد کاتالیست مورد نیاز در مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی از خارج وارد کشور می‌شود، گفت: نظارت عالی بر تولید کاتالیست در کشور و چگونگی واگذاری آن به دانشگاه‌ها و شرکت‌های توسعه‌دهنده به پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران واگذار شده است.

وی در تشریح ضرورت استفاده از کاتالیست در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز گفت: شکل‌گیری بالای 90 درصد واکنش‌های شیمیایی نیازمند به کاتالیست است و محل استفاده این کاتالیست‌ها بیشتر در مجموعه نفت، گاز و پتروشیمی است.

مرجع تولید دانش فنی سبک‌سازی نفت خام سنگین مشخص شد

رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با اعلام اینکه اجرای «پروژه کلان ملی دانش فنی تبدیل نفت خام سنگین به نفت خام سبک» به این پژوهشگاه واگذار شده است، گفت: در دنیا تکنولوژی متعددی برای سبک‌سازی نفت سنگین یا تبدیل نفت خام سنگین به نفت خام سبک‌تر با مشتقات بیشتر وجود دارد چون نفتی که از مخازن نفتی استحصال می‌شود نفت خام است و باید پروسس شود تا به محصولات مورد نظر تبدیل شود.

وی افزود: دانش فنی تبدیل نفت خام سنگین به نفت خام سبک در قالب یک پروژه کلان ملی از سوی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران واگذار شده است. این پژوهشگاه مجری محوری این پروژه کلان ملی است البته دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، تهران و رازی کرمانشاه، پژوهشگاه را در اجرای پروژه همراهی می‌کنند.

بیش از 50 درصد مواد پایه دارویی کشور وارد می‎‌شود

منصور انبیاء، همچنین با اعلام اینکه در حال حاضر واردکننده بیش از 50 درصد مواد پایه دارویی هستیم، گفت: 6 هزار ماده شیمیایی در ساخت داروهای مختلف مورد نیاز است که داریم اکثر آنها را از خارج وارد می‌کنیم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران درخواست یاری کرده و پژوهشگاه هم برای ساخت 37 قلم مواد پایه دارویی اعلام آمادگی نموده و پروپزال‌هایی را به وزارت بهداشت ارائه کرده است.

کد خبر 195075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز