چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اگر این روزها از مقابل سینما آزادی عبور کنید با پردیسی خلوت و تقریبا سوت‌وکور مواجه می‌شوید که هنوز در حال اکران فیلم‌هایی چون «بغض»، «بوسیدن روی ماه» و «اختاپوس» است؛ فیلم‌هایی که مربوط به اکران اوایل پاییز هستند و تماشاگر در مهم‌ترین سینمای پایتخت نشانی از فیلم‌های مهم تازه اکران شده نمی‌بیند.

بخشی از این ماجرا البته به موضوع تحریم فیلم سینمایی توسط حوزه هنری بازمی‌گردد. در حال حاضر «من مادر هستم» و «بی‌خود و بی‌جهت» جزء لیست فیلم‌های تحریمی روی پرده سینماها هستند و باتوجه به اینکه مدیریت سینما آزادی برعهده حوزه هنری است، طبیعی است که فیلم‌های جیرانی و کاهانی در این سینما به نمایش درنیایند اما فیلم «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» هم که مسئولان حوزه هنری مشکلی با نمایش آن نداشتند، در سینماهای این نهاد اکران نمی‌شود. مشکل اینجاست که شورای صنفی نمایش، تصمیم گرفته حواله اکران فیلم تازه‌ای را برای سینما آزادی صادر نکند و به همین دلیل پرمخاطب‌ترین سینمای تهران چاره‌ای ندارد جز اینکه به اکران فیلم‌هایی که از ابتدای پاییز بر پرده آورده، ادامه دهد. تحریم سینما استقلال هم گام دوم شورای صنفی بود که البته این اقدام درنهایت با عقب‌نشینی این شورا همراه شد و در آخرین جلسه شورای صنفی قرار شد حواله اکران فیلم «یک عاشقانه ساده» برای سینما استقلال صادر شود. البته این اقدام تنها برای اکران فیلم سامان مقدم صورت گرفته و برای استقلال حواله دیگری صادر نخواهد شد. از سوی دیگر شنیده شده حوزه هنری در نامه‌ای به وزیر ارشاد ضمن اعتراض به عدم‌ارائه حواله نمایش به سینمای آزادی، آن را غیرقانونی دانسته و عنوان کرده درصورت ادامه این روال خارج از قواعد شورای صنفی، فیلم‌های در حال اکران را به نمایش درمی‌آورد. چندی پیش محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری طی نامه‌ای محرمانه که چند روز قبل برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد از شرایط پیش آمده برای سینما آزادی و استقلال گلایه کرده است و درخواست کرده تا تحریم سینما آزادی حذف شود. در همین حال شنیده شده حوزه هنری نیز در این مورد به وزیر ارشاد عنوان کرده که چون این تصمیم غیرقانونی است درصورت تداوم آن تا روز سه‌شنبه (دیروز) این نهاد خارج از قواعد شورای صنفی، فیلم‌های در حال اکران را در سینماهایش به نمایش درمی‌آورد.

کاوش: سینماهای حوزه هنری همچنان حواله دریافت نمی‌کنند

سخنگوی شورای صنفی نمایش تأکید کرد: با وجود اجازه اکران به سینما استقلال، هنوز هم سایر سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری حواله اکران دریافت نمی‌کنند. حبیب کاوش در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آیا «یه عاشقانه ساده» که اجازه اکران در سینما استقلال را پیدا کرده می‌تواند با سایر سینماهای حوزه هنری هم قرارداد اکران ببندد، تصریح کرد: خیر، تمام سینماهای حوزه هنری برای اکران با مشکل مواجهند. تنها چون یه عاشقانه ساده از قبل با سینما استقلال به‌عنوان سرگروه قرارداد بسته بود اجازه اکران این فیلم داده شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نامه رئیس حوزه هنری به وزیر ارشاد درباره سینماهای این نهاد، مشکلات فی مابین حل خواهد شد یا خیر؟ گفت: اگر حوزه هنری عهدی که با وزیر داشت را اجرا کند، مشکل سینما آزادی حل خواهد شد. این نامه که گفته می‌شود رئیس حوزه هنری به وزیر ارشاد فرستاده هیچ ارتباطی با ما ندارد. سینما آزادی هر وقت مانند سینماهای دیگر به چرخه اکران بازگشت، مشکلاتش حل خواهد شد.

وزارت ارشاد جلوی اقدام غیرقانونی شورای صنفی را بگیرد

در مقابل، هادی منبتی با اشاره به عملکرد غیرقانونی شورای صنفی نمایش گفت: شورای صنفی نمایش زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و وزارت ارشاد باید در این مسئله وارد شود و مشکل را مرتفع سازد. سیدهادی منبتی مدیر مؤسسه تصویر شهر در گفت‌وگو با فارس درباره نمایش فیلم در سینما آزادی و اقدام شورای صنفی نمایش در عدم‌ارائه حواله نمایش به سینما آزادی گفت: متأسفانه شورای صنفی نمایش سینما آزادی را از ارائه حواله نمایش تحریم کرده است. حوزه هنری و شهرداری در احداث این سالن مشارکت داشتند و اداره فعلی آزادی در اختیار حوزه هنری است و شهرداری تصمیم خاصی برای اداره آن نگرفته است.

وی درباره عدم‌ارائه حواله نمایش به سینماهای حوزه هنری گفت: عدم‌ارائه حواله نمایش به سینماهای حوزه هنری از سوی شورای صنفی نمایش رویه غلط و غیرقانونی است. از سوی دیگر طبق قانون وزارت ارشاد و شورای اکران نمی‌توان فیلمی را بدون مجوز در سینماها اکران کرد و دور از ذهن به‌نظر می‌رسد. این کار غیرقانونی و غیرممکن است زیرا هر سینمایی که فیلم را در اختیار دارد، قصد دارد فیلم را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر سینماها به سمت دیجیتال شدن می‌روند و فیلم روی سرور نصب شده و امکان جابه‌جایی وجود ندارد. وی در ادامه به آیین‌نامه شورای صنفی نمایش اشاره کرد و گفت: در مواد آیین‌نامه شورای صنفی نمایش سینماداران مخیر به انتخاب هستند و کاملا قانونی است همانگونه که یک مغازه‌دار اجناس مغازه را انتخاب می‌کند سینماداران (خصوصی و دولتی) حق دارند فیلم‌های خود را انتخاب کنند و براساس پتانسیل منطقه جغرافیایی و مخاطب شناسی که مدیران سالن‌ها دارند فیلم مناسب را در سالن خود به نمایش بگذارند. این بند از مواد آیین‌نامه کاملا عقلانی و قانونی است که سینماداران براساس سلیقه و ذائقه مشتریان خود فیلم را انتخاب کنند.

وی در ادامه گفت: به عقیده من شورای صنفی نمایش زیرنظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و وزارت ارشاد باید در این مسئله وارد شده و مشکل را مرتفع سازد و جلوی این اقدام غیرقانونی را بگیرد. منبتی در آخر تأکید کرد: مملکت قانون دارد و مقام معظم رهبری همه افراد را به تاسی از قانون دعوت کرده است. اگر حوزه هنری احساس کرد که وزارت ارشاد در این مورد خاص مماشات و کوتاهی می‌کند از طریق مراجع ذی‌صلاح در کشور احقاق حق کند تا سینما از این وضعیت و بحران رهایی یابد.

کد خبر 194119

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز