همشهری آنلاین: مدیر امور استان‌ها و موسسات قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم عنوان کرد: فعالیت مدارس قرآن و مدارس تخصصی قرآن باید با در نظرگیری تفاوت‌های فردی و خانوادگی دانش‌آموزان که پیش از ورود آنان به مدرسه شکل گرفته، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

قرآن

محمدحسین بهبودی، مدیر امور استان‌ها و مؤسسات قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم در بخش نخست گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)‌ با انتقاد از راه‌اندازی و شیوه فعالیت مدارس قرآن گفت: آموزش و پرورش باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا کار کارشناسی برای فعالیت این مدارس انجام شده است؟ چرا که انجام چنین کاری نیازمند پشتوانه و تجربه‌ای است که تاکنون وجود نداشته است.

محمدحسین بهبودی، در بخش دوم این گفت‌وگو با بیان اینکه پیش از ارائه آموزش‌های قرآنی به دانش‌آموزان باید فضای انس با قرآن را برای آنان ایجاد کنیم، ادامه داد: نبود برنامه درست برای فعالیت مدارس قرآن و انجام حرکت‌های غیرکارشناسانه آسیب‌های زیادی را به همراه داشته و ممکن است شور و اشتیاق دانش‌آموزان را نسبت به قرآن‌آموزی از بین ببرد.

بهبودی با بیان اینکه در ارائه آموزش‌های تخصصی قرآنی به دانش‌آموزان نباید با یک برنامه از پیش تعیین‌شده حرکت کرد و لازم است که شرایط دانش‌آموزان و تفاوت‌های فردی و خانوادگی آنان نیز مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: تفاوت‌های فردی و خانوادگی دانش‌آموزان که پیش از ورود آنان به مدرسه و در محیط خانواده شکل گرفته غیرقابل انکار هستند و به همین دلیل نمی‌توانیم برای تمامی دانش‌آموزانی که در یک مدرسه تحصیل می‌کنند، یک نسخه واحد بپیچیم، چرا که به هر حال بسیاری از عوامل وجود دارند که تحت اختیار مربی قرآن نبوده و به شیوه تربیت فرزندان و شرایط خانوادگی آنان باز می‌گردد.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ما کار فرهنگی متوسط نداریم و کار فرهنگی باید خوب، کامل و دقیق باشد و یا انجام نشود»، افزود: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، کار فرهنگی متوسطه به جامعه ضربه وارد می‌کند و براین اساس، آموزش و پرورش اگر مدارس قرآن را در قالب یک برنامه فرهنگی انجام داده باید تلاش کند تا این کار را به بهترین شکل دنبال کند و ضعف‌ها و کاستی‌های آن را از بین ببرد.

بهبودی با عنوان این مطلب که اجرای برنامه‌های قرآنی با شعارهای ویترینی و عامه‌پسند خیلی منطقی به نظر نمی‌رسد، گفت: اجرای برنامه‌های قرآنی به ویژه برای مخاطبان کودک و نوجوان باید به نحوی دنبال شود که متولیان امور آموزشی و تربیتی و حتی اقشار کودک و نوجوان را متأثر نکند، زیرا در صورتی که یک کار فرهنگی بدون منطق و در قالب شعارهای ویترینی اجرا شود آسیب‌های جدی در میان نسل کودک و نوجوان ایجاد می‌کند.

مدیر امور استان‌ها و موسسات قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی هزار و 311 مدرسه تخصصی قرآن از شروع سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: آموزش و پرورش بهتر است به جای سرمایه‌گذاری بر روی مدارس قرآن و مدارس تخصصی قرآن، انرژی و هزینه‌های خود را صرف آموزش قرآن در ساعات رسمی کند تا از این معضل که 70 درصد دانش‌آموزان ما پس از فارغ‌التحصیلی از آموزش و پرورش هنوز روخوانی ساده قرآن را بلد نیستند، فاصله بگیریم.

وی در این بخش از سخنان خود با اشاره به فعالیت مدارس تخصصی قرآن در راستای ارائه آموزش‌های تخصصی قرآنی به دانش‌آموزان، عنوان کرد: برای فعالیت این مدارس ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که آیا ارائه مباحث قرآنی و دینی و آموزش خاص قرآن به شکل اجبار و تکلیف و در یک قالب و چارچوب مشخص قابل تعریف است، یا خیر و البته مسئولان آموزش و پرورش برای فعالیت مدارس تخصصی قرآن باید به این نکته توجه داشته باشند و به عواقب اجباری شدن آموزش تخصصی قرآن در مدارس نیز فکر کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین شعار مدارس تخصصی قرآن که «تربیت قرآنی» اعلام شده است، گفت: هرچند که به هر حال آموزش‌های قرآنی و دینی و ارائه مفاهیم قرآنی در مدارس نقشی موثر در تربیت قرآنی و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، اما متولیان راه‌اندازی مدارس قرآن باید به این نکته توجه داشته باشند که برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان نیازمند عوامل متعددی از جمله عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی و ... است و تربیت قرآنی دانش‌آموزان همانند پیش‌بینی برای کسب مدارج علمی نیست و به عوامل متعدد بستگی دارد.

این کارشناس قرآنی ضمن پرسش از متولیان مدارس قرآن در راستای فعالیت مدارس قرآن با محوریت تربیت قرآنی دانش‌آموزان، گفت: باید دید، تربیتی که مدنظر متولیان مدارس قرآن است چقدر در چارچوب مدارس قرآن می‌گنجد و مسئولان آموزش و پرورش تا چه میزان مطمئن هستند که در قالب مدارس قرآن می‌توانند به تربیت قرآنی فرزندان بپردازند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ضعف آموزش و پرورش در آموزش‌های قرآنی طی سال‌های گذشته، عنوان کرد: با توجه به سابقه آموزش و پرورش در امور آموزش عمومی قرآن و با توجه به اینکه تاکنون نتوانسته انتظار عمومی جامعه را نسبت به آموزش ساده قرآن پاسخ دهد به نظر می‌رسد ورود آموزش و پرورش به عرصه تخصصی آموزش‌های قرآنی و راه‌اندازی و فعالیت مدارس قرآن یک آسیب بزرگ خواهد بود.

کد خبر 193642
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز