همشهری آنلاین: دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی بخشی از بودجه‌های قرآنی در امور دیگری هزینه می‌شود، اظهار کرد: لازم است نمایندگان مجلس و مسئولان سایر دستگاه‌ها و نهادها به‌گونه‌ای رفتار کنند که بودجه‌های قرآنی در مسیر خود هزینه شود.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقری، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) اختصاص بودجه به فعالیت‌های قرآنی امری است چند سالی مطرح شده، اظهار کرد: در کنار این مسئله لازم است فضاها و محیط‌هایی که ایجاد می‌شود، فضای قرآنی حاکم شود.

منتخب مردم بناب در مجلس با طرح این سؤال که آیا با تخصیص بودجه این‌گونه خلأها پر می‌شود، گفت: تخصیص بودجه به فعالیت‌های قرآنی برای ترویج و گسترش برنامه‌های قرآنی لازم است، اما در کنار آن باید به دنبال آن باشیم که فضای حاکم بر جامعه نیز قرآنی شود و به سمت اخلاقی‌شدن و اسلامی‌شدن پیش برویم.

وی با تأکید بر اینکه حمایت‌های خوبی از تخصیص بودجه برای فعالیت‌های قرآنی می‌شود، گفت: لازم است علاوه بر این امر، به‌گونه‌ای در جامعه فرهنگ‌سازی شود که افراد برای گرایش به سمت این فعالیت‌ها و حاکم‌شدن فرهنگ قرآنی در جامعه احساس نیاز کرده و آن را ضروری بدانند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کلاس‌های قرآن و مفاهیم در خانه‌ها برگزار می‌شد که امروز به صورت محدودی برگزار می‌شود؛ این‌گونه برنامه‌ها نیاز به بودجه دولتی نداشت اما سعی در پرورش افراد و ایجاد فرهنگ در بین آنها می‌کرد؛ برای ورود به این فضا خود مردم احساس نیاز می‌کردند و برای همین اینگونه کلاس‌ها مؤثر بود.

باقری تصریح کرد: مسئولان برای اینکه این فرهنگ و احساس نیاز را در مردم ایجاد کنند، لازم است ابتدا خود چنین فضاهایی را در فعالیت‌ها و محیط‌های خود ایجاد کنند؛ به عنوان مثال در مراسم‌ها و نمایشگاه‌هایی که از سوی مسئولان برگزار می‌شود باید فضای به‌گونه‌ای باشد که مردم احساس آرامش و امنیت کنند؛ هر چند ممکن است اینها مباحث ایده‌آلی و آرمانی باشد، اما باید از یک نقطه‌ای شروع شود تا با هزینه‌های کم‌تری در بین مردم انگیزه ایجاد شود که وارد محیط‌های قرآنی شوند.

این نماینده مجلس نهم در پاسخ به این سؤال که مجلس چه طرحی برای آسیب‌شناسی در این حوزه و بهبود این وضعیت می‌تواند داشته باشد، گفت: مجلس با وضع قوانین می‌تواند اقداماتی انجام دهد و لازم است دولت با ارائه لوایحی به این سمت حرکت کند؛ در کنار این مسئله مجلس در مورد نحوه هزینه‌ بودجه قرآنی در دستگاه‌های مختلف نظارت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل وضعیت کنونی اقتصادی گاه بودجه‌های قرآنی در جای خود هزینه نمی‌شود، گفت: از مسئولان دستگاه‌ها خواسته است گزارش کاملی از عملکرد خود نسبت به هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی بدهند تا بتوانیم ارزیابی مناسبی از این مسئله داشته باشیم، اما آنچه مشخص است این بخشی از این بودجه‌ها در جای خود هزینه نمی‌شود و در حوزه‌های دیگری توجیه می‌شود.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ممکن است دستگاه‌هایی که این بودجه در اختیارشان قرار می‌گیرد، نیمی از آن را در فعالیت‌های قرآنی هزینه می‌کنند و با مابقی آن، به کارهای دیگری اختصاص می‌دهند که لازم است نمایندگان مجلس و مسئولان سایر دستگاه‌ها و نهادها به‌گونه‌ای رفتار کنند که بودجه‌های قرآنی در مسیر خود هزینه شود.

کد خبر 190937
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز