گروه شهری: با گذشت 8‌ماه از سال و سنگین شدن هزینه‌های جاری و عمرانی مترو، یکی از مسئولان دولتی اعلام کرده که باید مبلغ هزینه‌های حمل‌ونقل خرج شود تا بودجه قانونی پرداخت شود.

براساس آخرین اطلاعات، دولت 437میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است و دولت تصریح کرده که باید شهرداری این رقم را پرداخت کند تا بودجه سال به این نهاد پرداخت شود. به گزارش همشهری، استاندار تهران بی‌اشاره به دیرکرد هشت‌ماهه دولت در پرداخت یارانه مترو اذعان می‌کند که آنچه در بودجه مقرر شده، اجرایی می‌شود.

اما سخن مسئولان شهرداری تهران اینجاست که پرداخت اعتبارات دولت «دیرکرد زمانی» دارد. مرتضی تمدن درباره پرداخت نشدن یارانه بلیت اتوبوس و مترو از سوی دولت می‌گوید: زمانی لحن افراد این است که می‌خواهند دولت را مخدوش کنند و در بعضی از مواقع لحن‌ بیان به شکلی است که قصد انتقاد دارند.

مسئولان مترو از خطر زمین ماندن خدمات عمومی به روزانه سه میلیون تهرانی می‌گویند اما استاندار تهران می‌افزاید: اگر هدف مخدوش کردن دولت است با اظهاراتی که انجام می‌دهند، باید بگویم عموم مردم متوجه می‌شوند. براساس قانون بودجه سال‌جاری که مجلس در سال گذشته تصویب کرد، سهم یارانه مشخصی برای حمل‌ونقل عمومی در تهران به تصویب رسید، اما تعلل دولت به‌طور کامل مستدل است. بالاترین مقام دولتی تهران می‌گوید: آنچه مربوط به روند بودجه است باید در یک فرایند 12ماهه اتفاق افتد، چرا که باید درآمد از طرفی وارد و خرج شود.

اگر بعضی‌ها متد و روشی مانند درآمدهای شهرداری را منظور دارند که یکجا تخصیص پیدا کند باید آنچه را که مربوط به قانون بودجه است با این موضوع تعریف کنیم. به‌نظر نمی‌آید کسانی که مدعی مدیریت در صحنه کشوری هستند به شکلی صحبت کنند که احساس نشود از قانون بودجه مطلع نیستند. مکانیزم بودجه کاملا تعریف شده است.

براساس تعریف جدید دولت از بودجه، مبلغی که در مترو و فعالیت‌های شهری در قانون بودجه دیده شده است، به‌طور قطع و متناسب با درآمدها اختصاص پیدا می‌کند اما زمانی که تراکم‌فروشی می‌کنند و پول انبوهی به‌دست می‌آورند و خرج می‌کنند، باید در جایگاه قانونی پاسخگو باشند و ‌در بودجه کشور باید متناسب با علم و قانون بودجه صحبت کنیم.

این درحالی است که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران هشدار داده که مترو با قلک شهرداری اداره می‌شود و اگر منتظر کمک دولت می‌ماندند، باید مردم به‌جای سوارشدن در قطار پیاده در تونل‌های مترو راه می‌رفتند. علی محمد‌قلی‌ها می‌گوید: مترو از ابتدای امسال بدون پول دولت اداره شده است. خوب است استاندار تهران پولی بدهد و بعد ادعا کند. حداقل فن مدیریتی حکم می‌کند که پولی داده شود و بعد درباره آن اظهار‌نظرهایی نیز صورت گیرد. این مسئول شهری از مسئولان دولتی می‌پرسد که این چه قانون بودجه‌ای است که مسئولان دولتی از آن حرف می‌زنند، آیا در قانون بودجه آمده است که 8‌ماه از سال بگذرد و یک ریال پول ندهند؟ نمایندگان مجلس قانون را تصویب کرده‌اند و دولت قانون را اجرا نمی‌کند. 

کد خبر 191216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز