مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: متروی تهران به‌عنوان یکی از ارکان پیشرفت عمرانی پایتخت هم‌اکنون با 200کارگاه زیرزمینی مشغول به فعالیت است.

مترو

سرعت قطار پیشرفت در شرایطی اوج گرفته که افزایش 300درصدی مصالح مترو از یک‌سو و بی‌مهری دولت در پرداخت اعتبارات قانونی مترو نتوانسته وقفه‌ای در راه پیشرفت تهران فراهم کند.با وجود آنکه قیمت انواع مصالح مورد استفاده در ساخت‌وساز تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو ازجمله آهن و میلگرد بین 250تا 350درصد افزایش یافته اما حجم عملیات عمرانی ساخت مترو حتی یک درصد هم کاهش نیافته است. در چنین شرایطی بالغ بر 200کارگاه عمرانی در خطوط مختلف مترو فعالند که از این تعداد، 52کارگاه به‌صورت شبانه‌روزی در خط سه مترو مشغول به فعالیت هستند.

یکی دیگر از محورهای اساسی فعالیت مترو، فعالیت چهار دستگاه غول پیکر حفار تونل است. در حال حاضر عملیات احداث حدود 100کیلومتر تونل مترو زیر زمین‌های شهر و حدود 50کیلومتر خطوط مترو در حومه شهر در دست اجراست و چهار دستگاه غول پیکر حفار تونل موسوم به TBM به‌صورت شبانه‌روزی در خطوط مختلف مترو مشغول به فعالیت هستند. این دستگاه‌ها با وجود هزینه‌ای روزی 20میلیارد تومان، مهم‌ترین محور کار مکانیزه در متروی پایتخت محسوب می‌شوند.

سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در بازدید نیم روزه از خط سه مترو، با بیان اینکه در نیمه پاییز هنوز ریالی از اعتبارات مترو پرداخت نشده، تصریح کرد: اجرای اقدامات عمرانی زمان خاص خود را می‌طلبد و هر چه ماه‌های مناسب سال برای اینگونه عملیات را بیشتر از دست بدهیم، در انجام فعالیت‌های اجرایی به‌دلیل شرایط آب و هوایی با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شویم. وی با تأکید بر اینکه به‌رغم مسائل و مشکلات فراوانی که با آنها رو در رو هستیم، کارگاه‌های مترو نه‌تنها تعطیل نشده‌اند بلکه با تمام ظرفیت و به‌صورت تمام وقت در چهار گوشه شهر مشغول به‌کار هستند، افزود: این مهم با لطف خداوند متعال، همکاری شهروندان، تدابیر شهردار محترم تهران و حمایت شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر شده است.

حمایت از تولید ملی در صنعت مترو

معاون شهردار تهران در پایان این بازدید خاطرنشان کرد: در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری «سال حمایت از تولید ملی» نام گرفته، تمام توان خود را به این منظور به‌کار گرفته‌ایم و با افتخار اعلام می‌داریم تدابیر معظم‌له در استفاده از توان داخلی در صنعت مترو که یک صنعت مادر محسوب می‌شود، به‌عنوان یک الگوی اجرایی تحقق پیدا کرده و به منصه ظهور رسیده است.

به گفته مسئولان، عمده‌ترین مشکل در مترو عدم‌عمل به مصوبات قانونی در زمینه تأمین اعتبارات مورد نیاز است و البته علاوه بر تنگناهای اعتباری که از گذشته وجود داشته، محدودیت‌های موجود بر سر راه تعاملات بین‌المللی و مبادلات ارزی را نیز باید به مشکل عمده قبلی افزود. اما هیچ کدام از این محدودیت‌ها باعث توقف عملیات ساخت مترو نشده و به‌رغم همه موانع موجود، توسعه مترو هر روز با سرعت بیشتری پیش می‌رود. برای نمونه برای احداث هر ایستگاه مترو به‌طور میانگین 3.5میلیون تن میلگرد مورد نیاز است، درحالی‌که قیمت این محصول به سه‌برابر قیمت قبلی افزایش پیدا کرده است.

در چنین شرایطی خبر می‌رسد که بخش میانی خط سه مترو به طول هفت کیلومتر از چهارراه حضرت ولی‌عصر(عج) تا تقاطع خیابان‌های شهید بهشتی و شهید مفتح به‌زودی افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تا پایان سال‌جاری بخش‌ جنوبی این خط به طول 12کیلومتر از پایانه آزادگان تا چهارراه حضرت ولی‌عصر(عج) نیز راه‌اندازی می‌شود.

نیمه جنوبی خط سه مترو که جنوب غرب تهران را به مرکز شهر و در ادامه مرکز شهر را به شمال شرق تهران متصل می‌کند، با سرعت حفر تونل به متراژ 90متر در هفته از روند مطلوبی برخوردار است و با بهره‌برداری از این قطعه، 19کیلومتر خط جدید در مترو تهران، در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

از بخش جنوبی خط سه مترو به جز 50 متر تونل در محدوده چهاردانگه، عملیات تونل‌سازی مابقی مسیر از پایانه آزادگان تا میدان منیریه به انجام رسیده و در حال حاضر یک دستگاه TBM در محدوده میدان منیریه مشغول به‌کار به سمت شمال است. علاوه بر این، ساخت‌وساز ایستگاه‌های طول مسیر ازجمله ایستگاه بوستان ولایت به‌منظور دسترسی آسان عموم شهروندان به این بوستان با توجه به استقبال مردم جنوب شهر در دست انجام است.

یکی دیگر از ایستگاه‌های مهم خط سه مترو، ایستگاه راه‌آهن است که با بهره‌برداری از این ایستگاه مسافران بدون اینکه نیازی به خروج از ایستگاه مذکور داشته باشند، بلافاصله بعد از خارج شدن از قطارهای برون شهری راه‌آهن می‌توانند وارد قطارهای درون شهری مترو شده و از آنجا به سمت مقصد مورد نظر خود ادامه مسیر دهند.

کد خبر 190690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز