آیدا ابوترابی: سه، دو، یک، حرکت... ما از 39 کیلومتری جو زمین گزارش می‏کنیم. این‌جا هوا خیلی رقیق است. انحنای زمین تا حدی دیده می‏شود. واقعاً انگار زمین گرد است! وای ببخشید این را گالیله 600 سال پیش ثابت کرده بود! ما الآن این‌جاییم، یعنی توی یک کپسول کوچک هستیم تا شاهد یک رکوردشکنی جذاب در تاریخ علم باشیم.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی674

قرار است تا لحظاتی دیگر رکورد سقوط آزاد شکسته شود. یعنی جدی جدی می‏خواهد این مسیر 39 کیلومتری را بپرد؟! خیلی ترسناک به نظر می‏رسد. داریم به لحظه‌ی پرش نزدیک می‏شویم. دارد می‏پرد! باورتان نمی‏شود اما دیوار صوت را شکست... ببخشید ادامه‌ی برنامه را روی زمین برایتان گزارش خواهیم کرد!

23 مهر 1391، فلیکس بومگارتنر موفق شد از 39 کیلومتری زمین سقوط کند و به سلامت به زمین برسد. برای این کار سال‏ها وقت و هزینه صرف شد و در نهایت رکوردهای جدیدی به دست آمد. فناوری استفاده شده برای این مأموریت از لباس و بالن و چتر نجات گرفته تا محاسبه‌ی سرعت و فشار وارد شده به بدن، اتفاق‏های مهمی بودند که برای رسیدن به آن‏ها تلاش شبانه‏روزی متخصصان نیاز بود. بیش از 50 سال بود که چنین رکوردی شکسته نشده بود. برای همین، موفقیت‏آمیز بودن این مأموریت ارزش زیادی داشت.

صعود با بالن

اولین قدم، کندن از زمین و سفر به نقطه‏ی سقوط بود. خودِ این کار پروژه‏ی بزرگی بود. می‏بایست کپسول حاوی فلیکس بومگارتنر به ارتفاع 36 هزار متری برسد که البته این به 39 هزار متر تغییر پیدا کرد. بالن غول‏پیکر و بسیار نازکی وظیفه‏ی حمل کپسول را عهده داشت. این بالن از پوسته‏ی بسیار نازکی (پلی اتیلن) تشکیل شده بود که گفته می‏شود از پلاسیتک‏های نازک آشپزخانه هم نازک‎تر بوده است. چیزی حدود دوصدم میلی‏متر، و مساحتش آن‏قدر زیاد بود که اگر مثل یک پارچه پهن می‏شد،40 هکتار از زمین را می‏پوشاند. این بالن 10 برابر از بالن «جو کیتینگر» که در سال 1960 پرید، بزرگ‏تر بود و از گاز هلیوم پر شده بود.

ممکن است بگویید چرا هلیوم؟ هیدروژن که سبک‏تر است؟ هیدورژن با وجود سبک‏تر بودنش چون خیلی اشتعال‏زاست، گزینه‏ی مناسبی برای این مأموریت نبود. بالن بعد از پر شدن به اندازه‏ی یک ساختمان 50 طبقه ارتفاع داشت و آن را یک جرثقیل حمل می‏کرد. این بالن‏ها یک بار مصرف هستند و آزمایش قبل از مأموریت با بالن کوچک‏تری انجام شد. به دلیل ارتفاع زیادی که بالن باید می‏گرفت، به رادار مخصوص مجهز شده بود تا از برخورد آن با هواپیماهای دیگر جلوگیری شود.

با خطرهای زیاد، عبور از جو زمین

پایین‏ترین جو زمین تروپوسفر نامیده می‏شود. بعد از این لایه به مرور فشار هوا کاهش پیدا می‏کند و اکسیژن کم می‏شود. از 20 تا 50 کیلومتری زمین استراتوسفر نامیده می‏شود و بعد از آن مزوسفر. ارتفاعی که فلیکس بومگارتنر تجربه کرد در لایه‏ی استراتوسفر بود. جایی که فشار زیاد به بدن انسان وارد می‏شود و باید با لباس مخصوص در آن رفت. از این نظر که فضانوردان ایستگاه فضایی از فلیکس حدود 360 کیلومتر دورتر بودند، شاید ارتفاع مورد نظر او به نظر عجیب و دست نیافتنی برسد، اما او می‏بایست در این فاصله از کپسول خود خارج شود و بدون معلق شدن در فضا یا چرخیدن به دور خود، مستقیم به سمت زمین شیرجه بزند. جوش آمدن خون به دلیل رقیق بودن هوا، سرمای زیاد هوا، چرخش‏های ناگهانی هنگام نزدیک شدن به زمین، مواجه شدن با بادهای پیش‏بینی نشده، از جمله خطرهای احتمالی سفر او بود که البته همگی پیش‏بینی و کنترل شده بودند. به همه‏ی این‏ها خطر ناشناخته بودن شکستن دیوار صوت و صدمات احتمالی را هم اضافه کنید. 

کلاه و لباس ویژه

زمان خروج از کپسول رسیده است. فلیکس باید اول فشار لباسش را تنظیم کند و بعد از در کپسول بیرون بپرد. او به اندازه‏ی 10 دقیقه بیش‌تر در لباسش اکسیژن ندارد. این لباس تعیین‏کننده‏ی سلامتی و زندگی مسافر خواهد بود. محافظت از او در برابر سرمای دما و فشار هوا یکی از مهم‏ترین وظایف لباسش است. این لباس در دمای منهای 67 تا مثبت 37 از او محافظت خواهد کرد.ضمن این که با توجه به برعکس بودن فلیکس خون در گردن و سرش جریان بیش‌تری خواهد داشت و احتمال دارد با خطر بیهوشی و سکته و لخته شدن خون و انواع نارسایی‏ها روبه‌رو شود. لباس او ضد آتش است و از او در برابر سرما نیز محافظت می‏کند. کلاه سه‌ونیم کیلوگرمی او نیز طوری طراحی شده که از فشار وحشتناکی که به مغز و چشمان فلیکس وارد می‏شود، محافظت ‏کند. در مجموع این لباس نوع پیشرفته‏ای از لباس‏های خلبانی به شمار می‏رود.

نیروی گرانش فلیکس را با سرعت هر چه بیش‌تر به سمت خود می‏کشد. بعد از یک دقیقه سرعت او به 1342 کیلومتر در ساعت می‎رسد. با نزدیک شدن به زمین به دلیل وجود نیروی گریز از مرکز برای لحظاتی کنترلش را از دست می‏دهد، اما از این خطر مهلک جان سالم به در می‏برد. در کم‌تر از 10 دقیقه (9 دقیقه و 3 ثانیه) چتر نجات را باز می‌کند و با موفقیت به زمین می‏رسد.

کد خبر 190667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز