گروه اقتصادی - محمد رضایی: صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی از توافق با دولت برای تأمین ارز واردات خبر دادند.

به گزارش همشهری، عدم‌تمایل فعالان بخش خصوصی به عرضه ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی در مرکز مبادلات ارزی با وجود سپری شدن یک‌ماه از آغاز فعالیت رسمی این مرکز، دولت را بر آن داشت تا با صادرکنندگان سر میز مذاکره نشسته و ضمن تأمین نظرات آنها راهکاری برای اختصاص این ارز به واردات بیندیشد. آنطور که گفته می‌شود راهکار فعلی مشوق‌های لازم برای ایجاد انگیزه در صادرکنندگان به‌منظور تأمین ارز واردات را دارد. حال سؤال اساسی اینجاست که آیا پس از سه نرخی شدن بازار، این توافق به‌معنای پیدایش نرخ چهارم ارز در اقتصاد ایران است؟

عبور از نگرانی‌های صادرکنندگان

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی استان تهران با اشاره به توافقات انجام شده، نکات مورد توافق را تأمین‌کننده منافع و نظرات صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: نکته مهم این است که در شرایط کنونی دولت از هرگونه تحدید و افزایش بوروکراسی اداری یا طرح پیمان سپاری ارزی که یک نگرانی مهم برای صادرکنندگان است، پرهیز کند. او در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مذاکراتی که بین دولت و بخش خصوصی انجام شد نگرانی‌های فعالان اقتصادی در این زمینه برطرف شده و انتظار می‌رود نتایج خوبی از آن حاصل شود.

ارائه ارز صادراتی؛ هم در اتاق هم در جاهای دیگر

در این زمینه اسدالله عسکراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران هم به ایسنا گفت: در این جلسه با دولت توافق شد که ارز صادرکنندگان در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد. وی افزود: این اختصاص ارز می‌تواند هم از طریق مرکز مبادلات ارزی باشد و هم از هرطریقی که سازمان توسعه تجارت عنوان کند.

توافق در حد شفاف‌سازی‌ فروش ارز صادراتی بود

محمد لاهوتی نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات نیز با بیان اینکه البته هنوز مکانیسم‌های اجرایی اختصاص ارز به واردات به‌طور دقیق مشخص نشده است، خاطرنشان کرد: اختصاص ارز صادراتی به بعضی از اولویت‌ها اجباری و در مابقی آنها به‌صورت اختیاری است. نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات با تأکید بر اینکه صادرکنندگان با شفاف‌سازی فروش ارز صادراتی در مقابل واردات موافقت کردند، گفت: در حال حاضر باید مصوبه‌ این طرح در شورای‌عالی صادرات تهیه و ابلاغ شود.

دفاع از عملکرد ارزی بانک مرکزی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با اشاره به توافقات حاصل‌شده بین دولت و بخش خصوصی، تعیین نرخ توافقی ارز را یکی از پیشنهادهای مطرح عنوان کرد و درباره فعالیت مرکز مبادلات ارزی گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر کمبود ارز در این مرکز دریافت نکرده‌ایم و با شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد که عملکرد بانک مرکزی در این زمینه باپشتوانه و قابل اتکاست. غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با همشهری افزود: تا‌کنون بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی که مجوز تبدیل به ریال را دارد، به این بازار عرضه نشده که درصورت عرضه می‌تواند تقاضاهای بسیاری را پاسخگو باشد. او تأکید کرد: زمانی که ارز صادرکنندگان هم به این مجموعه اضافه شود می‌توان پوشش بیشتری به تقاضاها داد.

کد خبر 189558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز