یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

جواد شمقدری گفته که تنها مشکل سینمای ایران کمبود سالن‌های نمایش است و البته اضافه‌کرده که چنین مشکلی برای سینمای قائل به افراد، اهمیت پیدا نمی‌کند.

سینما

اینکه از نظر رئیس سازمان سینمایی کشور تنها مشکل موجود سینمای ایران کمبود سالن است، نکته جالب توجهی است و از آن جالب توجه‌تر این جمله است که ما حلقه‌های مفقوده را برای مدیر بعدی پیدا می‌کنیم. اینکه در ماه‌های پایانی سکانداری سینمای ایران کارمان پیداکردن حلقه های مفقوده برای مدیر بعدی باشد از کارهای نغزی است که مدیران سینمایی در بیانش مهارت تحسین‌برانگیزی دارند. با این تعبیر تکلیف سینما و مشکلاتش هم روشن‌ می‌شود، البته به‌شرطی که بپذیریم سینما دچار مشکل هم هست چون ظاهرا اگر معضل کمبود سالن برطرف شود، دیگر همه چیز گل و بلبل است.

لاله، آقامحمدیان و داستان‌های دیگر

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مدتی است که به سخنگوی پروژه «لاله» تبدیل شده است. شفیع آقامحمدیان بیشتر وقت‌ها مجبور است پاسخگوی سؤالاتی باشد که درباره پروژه جنجالی اسی نیک‌نژاد است و گاهی اوقات هم زیادی توضیح دادن کار را خراب‌تر می‌کند. مثلا از سویی کارگردان لاله بر حرفه‌ای و بین‌المللی بودن پروژه تاکید دارد و از سوی دیگر آقامحمدیان در مسند مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مدیریت پروژه لاله دائم اصرار دارد که این فیلم اثری تجربی است. آن وقت جدای از تمام تناقض‌ها این سؤال پیش می‌آید که چرا باید برای فیلمی تجربی هزینه میلیاردی کرد و معیار تجربی بودن یا نبودن فیلم‌ها چیست؟

کلا فیلم لاله بدجوری حاشیه‌ساز شده و شاید مدیرعامل فارابی همین روزها را می‌دید که زیر بار تولید این پروژه نرفت. حالا هم آقامحمدیان با انبوهی معضل و مشکل که در مسیر سینمای مستند، جشنواره سینما حقیقت و حمایت از فیلم اولی‌ها وجود دارد باید فکر و ذکرش پیش فیلم اسی نیک‌نژاد باشد.

فصل مشترک مدیر دولتی با خصوصی‌ساز

مهدی عظیمی میرآبادی که به تازگی به عنوان مدیر اداره نظارت و ارزشیابی منصوب شده، در روزهای اخیر مصاحبه‌های زیادی انجام داده که در آنها اظهارنظرهای جالب‌توجهی صورت گرفته است. میان این اظهارات این حرف‌ها که فارس آنها را روز چهارشنبه (دو آبان) روی خروجی‌اش گذاشت، جالب توجه به نظر می‌رسد. جایی که بحث تولید تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها با مضمون خیانت پیش می‌آید، عظیمی میرآبادی می‌گوید: «برخی از خیانت‌ها اصلا خیانت نیست. مثل خیانت مرد به زن. در فرهنگ اسلامی ما خیانت مرد به زن وجود ندارد، مگر در موارد خاص. اما تعدادی از افراد چون آگاهی ندارند این موضوع را هم خیانت منظور می‌کنند.» حرف‌های مدیر اداره نظارت و ارزشیابی آشنا به نظر می‌رسد و فیلمسازی چند ماه قبل از او، همین حرف‌ها و همین استدلال‌ها را به زبان آورده بود.

حسین فرح‌بخش، کارگردان فیلم «خصوصی» اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با نشریه 24 چنین گفته است: «خیانت یعنی چه؟ اصلا معنی خیانت چیست؟ از نظر شرع، مرد ممکن نیست به زن خیانت کند! مرد اگر یک نفر را صیغه کند از نظر شرع هیچ اشکالی ندارد. این زن است که می‌تواند خیانت کند. زن حتی اگر حجابش را درست رعایت نکند، خیانت کرده است.»

این میزان نزدیکی دیدگاه‌های مدیری دولتی با سینماگری که فیلم خصوصی را می‌سازد، هم در نوع خودش جالب توجه است و هم می‌تواند نشان دهد که چرا مدیران سینمایی از فیلم فرح‌بخش خیلی خوششان آمده بود و از آن دفاع می‌کردند. به نظر می‌رسد نزدیکی خاصی میان دیدگاه‌های خصوصی‌ساز و مدیران دولتی وجود دارد و گاهی اوقات مواضع دوستان دقیقا مثل همدیگر است.

کد خبر 189298

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز