گروه شهری - محمد باریکانی: فعالان صنعت طبیعت‌گردی به همراه کارشناسان محیط‌زیست در آخرین روز از هفته گردشگری بر ضرورت استفاده از انرژی‌های پاک و خودداری از تخریب طبیعت تأکید کردند.

دکتر کنعان کارشناس استفاده از انرژی‌های خورشیدی در این مراسم که فرستاده ویژه رئیس سازمان جهانی جهانگردی نیز حضور داشت در سخنانی با اشاره به امکان استفاده از انرژی خورشیدی در سفرهای طبیعت‌گردی و کمپینگ‌های گردشگری گفت: انرژی خورشیدی از شمال ایران تا جنوب و از شرق تا غرب کشور در هر نقطه‌ای قابل استفاده است.

وی با اشاره به مزایای استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان انرژی سبز در طبیعت و میزان آلودگی ناشی از استفاده باتری‌ها به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین پسماندها در طبیعت، افزود: گردشگران کمپینگ با استفاده از باتری‌های خورشیدی به جای باتری‌های شیمیایی می‌توانند نیازهای کمپینگ خود را در تأمین روشنایی و نیازهای دیگر برطرف کنند.

کنعان گفت: در لرستان طبیعت بکر در کنار رودخانه و جنگل وجود دارد که گردشگران علاقه زیادی به استفاده از آن دارند که اخیرا با نصب پانل‌های خورشیدی و سیستم‌های تأمین برق خورشیدی، خانه‌های یک روستا در لرستان به شبکه تأمین برق و روشنایی خورشیدی تجهیز شده است.

این کارشناس انرژی‌های پاک که در سمینار تقدیر از فعالان طبیعت‌گردی سخن می‌گفت به فعالیت‌های انجام شده در شهرستان ایذه استان خوزستان به‌منظور تجهیز آن منطقه به انرژی پاک به‌منظور تأمین برق از انرژی خورشیدی گفت: استفاده از انرژی‌های پاک نیاز به سوخت فسیلی و آلوده کردن طبیعت ندارد. کنعان در ادامه به طراحی و ساخت تجهیزات خورشیدی مربوط به تصفیه آب در سفرهای طبیعت‌گردی و کمپینگ‌ها اشاره کرد و افزود: با استفاده از تجهیزات خورشیدی حتی امکان داشتن حمام سیار در سفرهای طبیعت‌گردی نیز فراهم می‌شود.

طبیعت‌گردی به شرط حفظ طبیعت

محمد درویش کارشناس محیط‌زیست نیز در این مراسم از فعالیت‌های تخریبی انجام شده در محیط‌زیست به‌شدت انتقاد کرد. درویش با اعلام این موضوع که ساکنان هاوایی در بخشی از کره‌زمین به‌دلیل وحشت از تخریب طبیعت از سوی گردشگران و آلوده کردن محیط‌زیست اعلام کرده‌اند که گردشگر نمی‌خواهند، گفت: مردم هاوایی در دوره‌ای احساس کرده‌اند که گردشگران میراث فرهنگی و بافت اجتماعی هاوایی را از میان برده‌اند.

وی افزود: اگر قرار است گردشگری به‌عنوان یک مزیت مطرح باشد و به حوزه اکوتوریسم نیز وارد شود باید ویژگی‌های سرزمینی که قرار است طبیعت‌گردی در آن ایجاد شود به‌شدت مورد توجه قرار بگیرد. درویش یکی از بهترین اقدامات انجام شده در همزیستی و هماهنگی با محیط‌زیست را مربوط به روستای خورین اعلام کرد که پرنده‌ها در کنار خانه‌های روستایی لانه‌سازی‌ می‌کنند. وی گفت: برای نخستین‌بار در کشور معلمان مدرسه‌ای در نیشابور با آتش‌نشانی تماس گرفتند تا یک پرستوی گرفتار شده در شکاف یک دیوار را نجات بدهند.

درویش با ابراز تأسف نسبت به انباشت زباله گردشگران در تنگه‌واشی، مناطق جنگلی و تالابی کشور تأکید کرد: در تمام جهان با بحران انباشت زباله روبه‌رو هستیم که جهان را به قاره کثیف یا همان قاره هفتم در نزدیکی هاوایی سوق داده است. وی افزود: سالانه یک میلیون پرنده و صدها میلیون جانور و آبزی تنها به‌دلیل خوردن اشتباهی زباله و کیسه‌های نایلونی به جای غذا جان خود را در جهان از دست می‌دهند. درویش با اشاره به پژوهش انجام شده که اثبات کرده است میزان تولید و مصرف در کره‌زمین با یکدیگر برابر شده است، گفت: این روند نشان می‌دهد که خطر از میان رفتن ذخایر کره‌زمین وجود دارد.

وی افزود: دانشمندان تخمین زده‌اند که 8/7 میلیون موجود زنده در کره‌زمین وجود دارند که تنها 1/5میلیون گونه از این موجودات شناسایی شده و تنها نیمی از گونه‌های شناسایی شده مورد استفاده جامعه بشری قرار گرفته است. درویش در ادامه سخنان خود تصاویر اسلایدی را از مرکز توسعه دنا به حاضران ارائه کرد و گفت: 30هزار درخت بلوط تنها برای توسعه لوله‌های گاز در دنا قطع شد و بعدها کارفرمایان این پروژه نیز متوجه شدند مسیر را اشتباه رفته‌اند. وی گفت: به جای رسیدن به توسعه به بهره‌برداری بی‌رویه از منابع زیرزمینی اقدام کرده‌ایم. درویش افزود: افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی و کاهش آب در سفره‌های زیرزمینی به‌دلیل کشاورزی غیرعلمی به‌عنوان یک خطر برای سفره‌های زیرزمینی آب مطرح است. این کارشناس محیط‌زیست همچنین با اشاره به نابودی هشت هزار هکتار از جنگل‌های چندل به‌دلیل ایجاد سد جدین گفت: ایران در طول یک‌سال اخیر در موضوع حفاظت از محیط‌زیست 61پله سقوط کرده است چون متولی محیط‌زیست کشور نتوانسته دغدغه‌های زیست‌محیطی را به لایه‌های تصمیم‌گیر منتقل کند. وی افزود: بوم گردی و اکوتوریسم خوب است به شرط آنکه فرصتی باشد برای حفظ طبیعت و سفر مسئولانه به طبیعت.

زمین را نجات دهیم

دکتر رحیم‌پور رئیس پژوهشکده طبیعت‌گردی نیز دیگر سخنران سمینار طبیعت‌گردی بود که با اشاره به حضور گله‌های پراکنده آهو در شهر نارا در ژاپن که 48ساعت به ماندگاری گردشگر در آن شهر کمک کرده است، گفت: توسعه پایدار و گردشگری سبز تنها به‌معنای نجات منابع اکوتوریستی نیست بلکه به‌عنوان نجات جهان مطرح است. برهمین اساس سازمان جهانی جهانگردی از گردشگری انرژی پایدار سخن می‌گوید. وی افزود: سال گذشته یک میلیارد نفر در جهان سفر کردند که بیشترین سوخت فسیلی را در بخش حمل‌ونقل استفاده کرده‌اند. بدین‌ترتیب باید استفاده از انرژی پاک و خورشیدی به‌جای سوخت فسیلی مورد توجه جدی قرار بگیرد.

کد خبر 186873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز