گروه شهری - محمد باریکانی: تیره هیبت لو در ایل قشقایی استان فارس اعلام کرده است که سیاه چادرهای ایل را به روی گردشگران باز می‌کند تا علاوه بر آشنایی گردشگران با فرهنگ و زندگی ایل قشقایی گامی در مسیر توسعه اقتصادی ایل قشقایی و ماندگاری جمعیت ایل در زندگی عشایری برداشته شود.

گردشگری

ایل قشقایی از شش طایفه تشکیل شده است. هر طایفه تعدادی تیره دارد که جمعیت هر تیره نیز 250نفر یا بیشتر است. این جمله در معرفی ایل قشقایی را علی اکبر امیری که اکنون مدیرعامل یکی از صندوق‌های معیشت پایدار در تیره هیبت‌لو از طایفه شش بلوکی ایل قشقایی در استان فارس است، می‌گوید. علی اکبر امیری مدیر صندوق توسعه اقتصادی و فرهنگی طایفه هیبت لو در ایل قشقایی یکی از فعالیت‌های توسعه‌ای و فرهنگی خود را در راه‌اندازی پروژه‌های گردشگری جامعه بنیاد در ایل قشقایی اعلام کرده است. او نخستین عضو جامعه عشایری است که فعالیت‌های هدفمند گردشگری را به‌منظور توسعه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی به تیره هیبت لو در ایل قشقایی شروع کرده است.

امیری می‌گوید: هدف این است که با راه‌اندازی گردشگری عشایر سطح درآمد و معیشت خانواده‌های عشایری را بالا برد تا اعضای یک تیره قشقایی مجبور به ترک زندگی عشایری و مهاجرت به شهرها نشوند. به گفته این عضو جامعه عشایری ایران در ایل قشقایی، زندگی عشایری ویژگی‌های فرهنگی و آداب و رسوم خاص خود را دارد که با مهاجرت اعضای تیره به شهرها آداب و رسوم زندگی عشایری نیز از بین می‌رود. امیری تأکید می‌کند: خطر مهاجرت از زندگی عشایری به شهرهای بزرگ به‌دلیل آشنا نبودن با مهارت‌های زندگی شهری ایجاد معضلات بیشتر در جامعه است. وی گفت: تیره هیبت لو در عشایر قشقایی نیز به‌دلیل بالا بردن سطح رفاه خانواده‌های عشایر تصمیم گرفت تا با راه‌اندازی گردشگری عشایر و راه دادن گردشگران به زندگی ایل بتواند درآمد ناشی از خدمات گردشگری را به جامعه عشایری تزریق کند و با عرضه تولیدات دامی و صنایع‌دستی ایل به این گروه از گردشگران با ایجاد درآمد برای خانواده‌های عشایر علاقه آنها به ماندگاری در ایل را بیشتر کنیم و همچنین جاذبه‌های زندگی عشایری را در اختیار علاقه‌مندان به فرهنگ و سنت‌های این بخش از جامعه ایران بگذاریم.

امیری همچنین درخصوص کمک‌های سازمان ملل به پروژه گردشگری او در ایل قشقایی می‌گوید: با همکاری دفتر توسعه و عمران سازمان ملل در پروژه‌های خرد (GEF) مبلغ 25میلیون تومان دریافت کردیم تا امکانات اولیه فنی و گردشگری و راه‌اندازی یک سایت اینترنتی را به‌منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری ایل قشقایی ایجاد کنیم. وی یکی از نکات مثبت در ایجاد گردشگری عشایر را قرق محدوده زندگی عشایری که پذیرای گردشگران است به‌منظور حفظ گونه‌های گیاهی و قوی‌ترشدن مراتع و غنای آنها که موجب پایدار‌شدن حفاظت از طبیعت و افزایش درآمد ایل قشقایی می‌شود دانست و گفت: قرق شدن مراتع موجب رشد بیشتر گونه‌های گیاهی و افزایش پوشش مرتع و در نهایت احیای مراتع می‌شود.

مدیر صندوق معیشت پایدار تیره هیبت لو در ایل قشقایی درخصوص اداره این صندوق می‌گوید: ایجاد این صندوق موجب بالا رفتن سطح درآمد خانواده‌ها می‌شود و درآمد ناشی از گردشگری نیز به‌طور مستقیم به صندوق معیشت پایدار تیره قشقایی می‌رود.

وی با اشاره به اینکه فصل گردشگری ایل پیش‌تر در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بود افزود: گردشگرانی که پیش‌تر از داخل ایل بازدید می‌کردند راهنمای محلی نداشتند و خدمات ارائه شده به گردشگران نیز دارای استاندارد نبود. درحالی‌که با ایجاد گردشگری ایل که برای نخستین‌بار در ایران به‌صورت هدفمند انجام می‌شود گردشگران می‌توانند با برخورداری از راهنمای محلی آموزش دیده در ایل با برخورداری از محل اقامت در سیاه چادرهای عشایری ویژه گردشگران با نحوه پذیرایی، غذاهای سنتی، موسیقی قشقایی و آداب و رسوم و فرهنگ ایل قشقایی و نحوه زندگی عشایری به‌صورت مشارکتی آشنا شوند.

خدمات ارائه شده به گردشگران در ایل نیز شامل صبحانه، ناهار و شام با غذاهای محلی است. حتی برنامه‌هایی برای گردشگران درنظر گرفته‌ایم تا آنها از اقامت در ایل لذت بیشتری ببرند. این برنامه‌ها نیز عجین شده با زندگی عشایری است. مثلا گردشگران می‌توانند در برخی ساعات روز به شیردوشی، قالیبافی، تهیه ماست و کره و محصولات عشایری بپردازند.

وی با اشاره به اختصاص مبلغی از درآمدهای گردشگری به صندوق معیشت پایدار تیره می‌گوید: مبلغ دریافتی از گردشگران براساس خدمات دسته‌بندی شده است که این مبلغ نیز برای هر گردشگر از 50تا 100هزار تومان برای یک روز محاسبه شده است تا گردشگران بتوانند از خدمات مناسب خود برخوردار شوند. علاوه بر این مبلغ 20هزار تومان نیز برای واریز به صندوق معیشت پایدار تیره قشقایی دریافت می‌شود تا صرف قرق مراتع و کمک به زنان بی‌سرپرست و خانواده‌هایی که از اقتصاد ضعیفی برخوردار هستند شود.

به گفته امیری اکنون سه منطقه ییلاقی، میان بند که راه کوچ و مورد استفاده برای قشلاق ایل است در زمستان و منطقه ییلاقی بهار و تابستان که در آباده و اقلید فارس قرار دارند به همراه مناطقی از فیروز‌آباد و فراش بند در استان فارس و در دامنه‌های زاگرس است که دارای کوه و تپه و دشت است در دو فصل معتدل سال به‌عنوان مناطق هدف در گردشگری ایل معرفی شده‌اند. امیری می‌گوید: می‌خواهم زندگی عشایری در ایل قشقایی حفظ شود. می‌خواهم شرایطی فراهم شود تا جوانان ایل قشقایی زندگی عشایری را به مهاجرت به شهرهای بزرگ ترجیح دهند.

کد خبر 185308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز