مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

شهرداران برتر جهان چه ویژگی‌های مدیریتی‌ای دارند؟ به طبیعت احترام می‌گذارند؟ در تلاش برای حفظ محیط‌زیست هستند؟ شهرداران برتر جهان چه وظیفه‌ای در برابر شهروندان خود دارند؟

شهرداران برتر جهان

افزایش رفاه نسبی در زندگی شهروندی، ایجاد اشتغال، پاسداشت طبیعت و تعهد به حفظ محیط‌زیست، تلاش برای استفاده از حمل‌ونقل پاک و از همه مهم‌تر تلاش بی‌وقفه برای ایجاد امنیت شهروندان و توسعه خدمات عمومی به آنها از ویژگی‌های شهردارانی است که بنیاد سیتی‌مایور(city mayor)در معرفی شهردار جهان توجه ویژه به آنها دارد. همین ویژگی‌ها بود که سال2008 جایگاه شهردار تهران را در رتبه هشتم از 11شهردار برتر جهان در میان 820 شهردار شهرهای بزرگ و کوچک که در رقابت جهانی انتخاب شهردار برتر شرکت کردند نشاند.

در ردیف 11 شهردار برتر جهان در سال 2008 صورت گرفت، هلن زیله شهردار کیپ تاون از آفریقای‌جنوبی، المار لدرگربر شهردار زوریخ پایتخت سوئیس، لئوپولدو ادواردولوپز شهردار شهر چاکائو در ونزوئلا، فیل گوردون شهردار فینیکس در آمریکا، اولریش مالی شهردار نورنبرگ آلمان، جمی نبوت که شهرداری شهر گوایاکیل اکوادور را برعهده داشت، کارلوس فرناندوماریدز شهردار شهر ماریکینا در فیلیپین، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، گوران یوهانسون شهردار گوتنبرگ از کشور سوئد، سالوادور گاندارا شهردار شهر یانووا در گواتمالا و خوزه فوگاکا شهردار پورته آلگره از کشور برزیل قرار داشتند که از میان 11شهردار برتر جهان از فهرست 820 شهردار شرکت‌کننده از سراسر شهرهای جهان در سال 2008، هلن زیله شهردار کیپ تاون توانست عنوان شهردار جهان را به‌خود اختصاص بدهد.

 

هلن زیله هلن زیله شهردار کیپ تاون

هلن زیله شهردار کیپ تاون و شهردار جهان در رقابت جهانی سایت شهردار شهر در سال2008 است. او به‌عنوان شهردار شهر قانونگذاری و توریستی آفریقای جنوبی در زندگی اجتماعی خود به‌عنوان یک خبرنگار سیاسی برای روزنامه دیلی میل و روزنامه لیبرال در دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی فعالیت کرد.

هلن زیله شهردار سفیدپوست کیپ تاون روزنامه نگار شناخته‌شده ضد‌آپارتاید در آفریقای جنوبی بود که به‌دلیل فعالیت‌هایش علیه ‌آپارتاید در سال 1977از سوی پلیس دستگیر شد.

هلن و تیم او ثبات، نجابت، صداقت و مدیریت خوب را پس از سال‌ها سوء‌مدیریت، فساد و بی‌حالی به شهر کیپ‌تاون هدیه کرده‌اند. وی یکی از محترم‌ترین افراد در آفریقای‌جنوبی و صادق و سختکوش است. 

المار لدرگربر  المالدر گربر - شهردار زوریخ

شهردار زوریخ را پس از هلن زیله دومین شهردار برتر جهان از کشور سوئیس لقب داده‌اند.المار لدرگربر به‌دنبال سیاست‌های رشد و توسعه در شهر زوریخ است. در سال1944 متولد شد و دارای مدرک دانشگاهی در تاریخ، ادبیات و اقتصاد است. وی در مارس2002 به‌عنوان شهردار زوریخ انتخاب شد.

المار همچنین دارای قابلیت‌های منحصر به فردی در سیاستگذاری‌ها به‌منظور توسعه رفاه اجتماعی است.

در همین دوران شهرداری لدرگربر در زوریخ است که این شهر تاکنون چندین بار به‌عنوان شهر قابل زندگی در جهان انتخاب شده است.

همچنین از المار به‌عنوان اهرم اصلی در توسعه مجدد زوریخ، گسترش حمل‌ونقل عمومی و کشف مجدد فضاهای تفریحی شهری در زوریخ نام برده می‌شود.

لئوپولدو لوپز 

لئوپولدو لوپز - شهردار بخش چاکوآ کاراکاس

داستان ونزوئلا از ابتدای قرن جاری میلادی به یک نام هوگو چاوز ختم می‌شود. اما شهردار بخش چاکوآ در کاراکاس ونزوئلا از منتقدان جدی هوگو چاوز است.

لوپز در سال 2000و زمانی که تنها 29سال داشت به‌عنوان شهردار چاکوآ انتخاب شد. فعالیت‌های او موجب شد که لوپز در سال2004 نیز بار دیگر به‌عنوان شهردار آن شهر انتخاب شود. هواداران او اعلام کرده‌اند که لوپز به کشور و شهر چاکوآ متعهد است.

نوآوری‌های او به اجرای برنامه‌های نوآورانه برای کودکان، بزرگسالان و سالمندان در ونزوئلا زبانزد شده است.

همچنین تلاش‌های سختکوشانه وی به‌منظور عبور از موانع عمدتا سیاسی نیز در کاراکاس شناخته شده است. گفته می‌شود اقدامات شهردار چاکوآ این منطقه از ونزوئلا را تبدیل به یکی از امن‌ترین شهرهای آن کشور کرده است.

فیل گوردون 

فیل گوردون - شهردار فینیکس آمریکا

گوردون شهردار شهر فینیکس در ایالات متحده آمریکا در پی مبارزات بی‌وقفه با فساد اقتصادی بار دیگر توانست شهرداری شهر فینیکس را در دست بگیرد. فیل گوردون معلم و تاجر بود.

او در سال1951 در شیکاگو به دنیا آمد و عضو حزب دمکرات آمریکاست. در سال2004 به‌دنبال تلاش‌هایش در حمایت از افراد اجاره‌نشین و جمع‌آوری اسلحه پس از قتل یک کودک به ضرب گلوله یک تبهکار توانست آرای زیادی را به‌خود اختصاص بدهد. هوشمندی، عدالت و خلاقیت از ویژگی‌های شاخص فیل گوردون اعلام شده است و هوادارانش می‌گویند نگاه او به شهروندان شهر فینیکس یک نگاه جهانی است.

گوردون اصرار دارد که حتی مهاجران غیرقانونی نیز باید به‌عنوان انسان تحت درمان قرار بگیرند.

اولریش مالی 

اولریش مالی - شهردارفیکس آلمان

اولریش مالی شهردار شهر فینکس آلمان نخستین بار در سال2002 به‌عنوان شهردار آن شهر انتخاب شد. وی البته نماینده شهرهای آلمان در انجمن کمیته مناطق اتحادیه اروپاست. اولریش بار دیگر در سال2008 به‌عنوان شهردار انتخاب شد.

در استان باواریا آلمان و در سال1960 متولد شد و عضو حزب جوانان سوسیالیست آلمان و جوانان حزب سوسیال دمکرات آن کشور است. شهردار شهر نورنبرگ به مبارزه با نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی شهرت دارد.

او همچنین شهروندان نورنبرگ را به ایستادن در برابر ناسیونالیسم افراطی از نوع نئونازی و مقابله با بیگانه‌ستیزی تشویق می‌کند. تلاش‌های او در شهر فینکس در جهت نهادینه‌کردن آشتی، مدارا و صلح است که منجر به تحسین او در سطح ملی و در جامعه بین‌المللی شده است. 

جمی نبوت 

جمی نبوت - شهردار شهر گوآیاکوییل اکوادور

جمی شهردار شهر گوآیاکوییل در اکوادور است. وی برای نخستین بار در سال2000 به‌عنوان شهردار آن شهر انتخاب شد و فعالیت‌هایش موجب شد تا در سال2004 بار دیگر به‌عنوان شهردار گوآیاکوییل انتخاب شود.

نبوت فعالیت‌های خود را بر بهبود ظاهر فیزیکی این شهر و اقتصاد آن متمرکز کرده است.

ساخت آسمانخراش‌های شیشه‌ای، توسعه اماکن توریستی- تفریحی و همچنین ساخت فرودگاه جدید و ایجاد سیستم حمل‌ونقل عمومی سریع موجب شده است که از او به‌عنوان یک مبتکر شهری نیز نام ببرند. هوادارانش می‌گویند: او یک قهرمان است.

شهر کثیف، خسته‌کننده و بدون پیشرفت را نجات داد و گوآیاکوییل را تمیز و به یک شهر مدرن با مکان‌های توریستی و بناهای تاریخی تبدیل کرد.

کارلوس فرناندو ماریدز 

کارلوس فرناندو ماریدز - شهردار شهرماریکینا فیلیپین

شهردار شهر ماریکینا در فیلیپین در سال‌های2001، 2004و2007به‌عنوان شهردار ماریکینا انتخاب شده است.

ماریدز عضو حزب دمکرات مسیحی و مسلمان فیلیپین است. او به‌عنوان شهردار نقش مهمی در توسعه مترو ایفا کرد. در ژانویه 2008 اعلام کرد که برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری فیلیپین آماده است.

ماریکینا اکنون به‌عنوان یکی از شهرهای مناسب زندگی در فیلیپین شناخته می‌شود. کارلوس شهر خواب‌آلود و بدون زرق و برق را به یکی از پیشرفته‌ترین و درخشان‌ترین شهرهای فیلیپین تبدیل کرد و به‌عنوان یک شهردار صلح‌طلب، منظم وفادار محیط‌زیست شناخته می‌شود.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی، توسعه سرانه‌های خدماتی و فناوری‌های نوین از جمله اقدامات وی بوده است.

کد خبر 183170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز