سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در سوریه جنگ ادامه دارد و مخالفان مسلح که هر روز نیروهای تازه‌نفس و مهمات جدید و سنگین از خارج از مرزهای سوریه دریافت می‌کنند، این کشور را به صحنه جنگی واقعی و سنگین تبدیل کرده‌اند.

سوریه

در این میان به‌نظر می‌رسد تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف خشونت‌ها کمرنگ یا حتی متوقف شده‌است. اکنون نه صحبت از کنفرانسی با حضور دوستان سوریه است نه حتی تلاشی برای انتخاب جایگزین کوفی عنان میانجی مستعفی بین‌المللی صورت می‌گیرد.
روزنامه گاردین دیروز در گزارشی به نقل از منابع خبری خود در دولت‌های غربی، به یکی از دلایل متوقف شدن تلاش‌های دیپلماتیک درباره سوریه اشاره کرد و نوشت:

دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه از شورای ملی مخالفان سوریه که در ترکیه مستقر است ناامید شده‌اند. این دولت‌های غربی بعد از ماه‌ها گفت‌وگو و برگزاری نشست با اعضای این شورا، اکنون دیگر اعتمادی به این شورا به‌عنوان نهادی که همه مخالفان را زیر چتر خود بگیرد و متحد کند، ندارند. از سوی دیگر غرب از شدت و سرعت حمایت کشورهای عربی از تندروهای افراطی درون خاک سوریه ناخشنود است.

واشنگتن، لندن و پاریس به این نتیجه رسیده‌اند که کمک‌های کشورهای عربی به مخالفان سوریه، بیشتر به سلفی‌های تندرو و حتی گروه‌های مرتبط با القاعده می‌رسد و این می‌تواند شرایط سوریه را پیچیده کند و درگیری‌ها را به کل منطقه گسترش دهد.
در این گزارش آمده‌است: پول‌های زیادی این روزها به سمت سوریه سرازیر می‌شود که اکثرا توسط سازمان‌های جهادی و روحانیون تندروی سلفی در کشورهایی مانند کویت، عربستان و قطر جمع‌آوری شده‌است. این پول‌ها از کانال‌های مختلف و به‌صورت پراکنده میان شورشیان مسلح سوریه تقسیم می‌شود.

اسامه مناجد از اعضای شورای ملی مخالفان سوریه در لندن به گاردین گفته‌است: غربی‌ها از این شورا ناامید شده‌اند و دریافته‌اند که این شورا نمی‌تواند نماینده همه مخالفان سوریه باشد و نمی‌تواند همه مخالفان را متحد کند به همین دلیل غربی‌ها اکنون به سراغ مخالفان داخل سوریه رفته‌اند و ارتباطاتی با این گروه‌ها برقرار کرده‌اند. یک‌ماه پیش در شهر قاهره با حضور رابرت فورد سفیر آمریکا در دمشق که ماه‌ها پیش سوریه را ترک کرده و نمایندگانی از انگلیس و فرانسه، نشستی با چند گروه مخالف داخلی سوریه برگزار شد.

گاردین در بخش دیگری از این گزارش نوشته‌است که اخبار و تصاویری که از خشونت‌های مخالفان مسلح در شهرهای مختلف ازجمله حلب علیه غیرنظامیان و نظامیان طرفدار دولت سوریه منتشر شده، غرب را نسبت به حمایت کامل از این گروه‌های مسلح دودل کرده‌است. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به ترکیه در دیدار با گروه‌های مخالف سوریه در این‌باره هم تذکراتی داده‌است.

این در حالی است که یک خبرنگار آلمانی که اخیرا به شهرهای حلب و حمص سفر کرده در گزارشی در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نوشته‌است: در بعضی مناطق تحت کنترل شورشیان مسلح سوریه، پرچم سیاه القاعده را می‌توان دید. در گزارش این خبرنگار آلمانی به مواردی از خشونت‌های مخالفان مسلح در این شهرها اشاره شده و آمده‌است: علوی بودن یا به تن داشتن لباس نظامی ارتش سوریه برای صدور حکم اعدام برای هر کسی در این شهرها تنهاترین و کافی‌ترین دلیل است.

پانه‌تا:منطقه پرواز ممنوع فعلا در دستور کار نیست

لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا دیروز در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه فعلا در دستور کار نیست و اولویت ندارد. او گفت: غرب می‌تواند این کار را انجام دهد و کار سختی نیست اما چون تصمیمی مهم با تبعات فراوان است، باید در چارچوبی گسترده و بعد از بررسی‌های بسیار اتخاذ شود.

مذاکرات مشاور اسد در پکن

درحالی‌که والری ایموس مسئول امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای بررسی اوضاع مناطق درگیری به سوریه رفت، بثینه شعبان مشاور ارشد رسانه‌ای بشار اسد مهمان مقامات چینی در پکن بود. خانم ایموس در سوریه درباره ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به مناطق و شهرهای محل درگیری سوریه با مقامات دولت بشار اسد گفت‌وگو می‌کند.

کد خبر 181153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز