محمدرضا منصوریان: در روزهای اخیر خبرهای بسیار نگران کننده ای از استفاده تنی چند از ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی از مواد نیروزا منتشر شد که متأسفانه نشان از نگاه غلط، غفلت و عدم توجه کافی مسئولان مرتبط با این پدیده شوم دارد.

البته این فاجعه بزرگ تنها گریبانگیر ورزش ما نیست، بلکه با درجات و شیوه های مختلفی این امر از سوی دیگر ورزشکاران کشورهای جهان نیز مورد توجه و استفاده قرار گرفته که آخرین مورد آن دوپینگی شناخته شدن جاستین گاتلین دونده دوهای سرعت جهان است که این عمل شنیع وی حتی منجر به اخراج او از اردوی تیم ملی آمریکا شده است. حتی گفته شده است که مربی گاتلین نیز به  دلیل آن که دیگر شاگردانش هم مبادرت به استفاده از مواد نیروزا کرده اند با یک محرومیت دوماهه روبه رو شده است.

البته از این هم وحشتناک تر خبر دوپینگ فلوید لندیس قهرمان آمریکایی توردوفرانس بود که بازتاب های بسیار سنگین و تاریکی داشت و نشان داد که آمریکایی ها در حال حاضر پیشتاز این عمل غیرانسانی در جهان هستند.

 در ایران در طول یکی دو هفته گذشته مشخص ترین مورد استفاده ورزشکاران از دوپینگ، آزمایش مثبت یکی از فوتبالیست های دعوت شده به اردوی تیم ملی بود که با روشن شدن موضوع، وی با یک محرومیت شش ماهه روبه رو شد. این در حالی است که محمدرضا شریف مسئول کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال هم گفته است تست ندادن برخی از فوتبالیست های کشور در حال بررسی است و نتایج آن طی روزهای آتی اعلام می شود.

 از سوی دیگر محمدرضا کاظمی آشتیانی رئیس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون دوومیدانی نیز روز پنج شنبه از فاجعه ای بزرگ خبر داد و گفت: به  دلیل مثبت بودن آزمایشات تنی چند از دوندگان کشور از اعزام آنها به خارج از کشور جلوگیری شده است. برای تجزیه و تحلیل از رشد فزاینده این پدیده شوم در کشور متأسفانه این روزها به جای آن که کارشناسان و متخصصان امر به سراغ علل یا عوامل ریشه ای این کار بروند، مرتباً دیده می شود که تنها نگاهشان برخوردهای حذفی و قهری با استفاده کنندگان از این مواد است.

اکثریت آگاهان و کارشناسان بر این اعتقاد هستند که بسیاری از ورزشکاران از روی غفلت و ایجاد انگیزه های کاذبی که دیگران برایشان ایجاد می کنند دست به چنین اعمال خلافی می زنند و چنانچه در مسیر رشد فنی در زندگی قهرمانی آنها آموزش های صحیح و لازم به این افراد داده شود، قطعاً بسیاری از آنها به سراغ این کار نمی روند.

 حال سؤال این است که کدام فدراسیون ورزشی در کشور به صورت کارشناسی شده و با استفاده از شیوه های مدرن علمی دست به این کار زده است؟ ما پیش از این نیز گفته بودیم که چاره کار برخوردهای موردی و مقطعی نیست و ستاد مبارزه با دوپینگ در سازمان تربیت بدنی نیز به تنهایی قادر به مبارزه با این معضل نبوده و نخواهد بود.

برای جلوگیری از رشد فزاینده دوپینگ در میان ورزشکاران کشورمان راه نخست مقابله فرهنگی با آن و توسعه آموزش در همه زمینه هاست و در مرتبه بعد رفع انگیزه های غلط در میان آن دسته از ورزشکارانی است که راه صدساله را می خواهند یک شبه بروند. برای مقابله عمومی با رشد دوپینگ در کشور ابتدا باید بپذیریم که در حال حاضر ورزش ما نیز از دوپینگ مصون نیست و متأسفانه کنترل چندانی نیز روی آن نداریم.

 همه باید تلاش کنیم و به دوپینگی ها هم بیاموزیم مسیری را که برای خود انتخاب کرده اند، راهی رو به سقوط است و آنها قهرمانانی بی ارزش در ورزش قلمداد می شوند و دست آخر بخوانید این جمله ژاک روک رئیس کمیته بین المللی المپیک را که در رابطه با ورزشکاران دوپینگی چنین گفته است: مسئولان ورزشی باید مبارزه با این مشکل را در اولویت برنامه هایشان قرار دهند.

آزمایش دوپینگ از ۹ وزنه بردار

علی طاهری سخنگوی ستاد مبارزه با دوپینگ دیروز اعلام کرد: با مساعدت فدراسیون وزنه برداری ،با توجه به این که مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان در کشور دومنیکن نزدیک است، اعضای این ستاد روز گذشته با حضور در اردوی اردبیل از ۹ وزنه بردار حاضر در این اردو از جمله حسین رضازاده آزمایش دوپینگ به عمل آورده است.وی افزود: این ستاد تا زمان اعزام تیم های ورزشی به بازی های آسیایی دوحه با حضور در اردوهای آمادگی تیم ها از ورزشکاران آزمایش دوپینگ خواهد کرد.

کد خبر 1799

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز