مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۹
۰ نفر

فرخ زنوزی *: در جریان گسترش تهران در چند دهه گذشته و تبدیل آن به یکی از 15-10 کلانشهر بزرگ جهان، همواره کمیت بر کیفیت تسلط داشته است.

پیاده راه - تهران - خیابان 17 شهریور

 بر اثر این غلبه، تهران بزرگ را می‌توان یکی از فقیرترین کلانشهرها از منظر برخورداری از فضاهای مدنی در جهان به‌شمار آورد. این در شرایطی است که هم بستر جغرافیایی تهران- در دامنه البرز- و هم مرکز تاریخی آن، می‌توانست فرصت ایجاد اینگونه فضاها با هدف ترویج زندگی شهری را به گستردگی و فراوانی فراهم سازد. پس، ارتقای کیفیت کانون‌ها، محورها و گستره‌های پرتوان، همراه با تلاش برای ایجاد فضاهای شهری مطلوب، باید به یکی از وظایف پایه‌ای مدیران و کارشناسان شهری تبدیل شود.

حذف حرکت‌های سواره عبوری شرقی- غربی از سطح میدان امام‌حسین و انتقال آن به تراز زیرین که عملیات اجرایی آن در حال اتمام است، از یک‌سو و ضرورت تبدیل میدان شهدا (یکی از خاستگاه‌های انقلاب) به یک فضای مطلوب شهری، از سوی دیگر، فرصت کم‌سابقه‌ای برای ایجاد مجموعه‌ای از فضاهای شهری و عرصه‌های همگانی در لبه شمال شرقی مرکز تاریخی تهران به‌وجود آورده است.

جدایی فضاهای مطلوب شهر از یکدیگر و پراکندگی آنها در سطح تهران بزرگ، هم کارایی آنها را کاهش می‌دهد و هم حضور شهروندان در این عرصه‌ها را از هم گسسته می‌کند.

احداث بزرگراه امام علی در نزدیکی محور 17شهریور، امکان کاهش قابل ملاحظه نقش ترافیکی موجود این خیابان (شریانی درجه یک) و فرصت تبدیل آن به یک محور برخوردار از کیفیت مطلوب و مناسب برای قدم‌زدن و ارتباط دو فضای شهری فوق را فراهم می‌سازد.

حجم ویرانگر حرکت وسایل نقلیه خصوصی در شهر امروزی به‌شدت کاهش یافته و جابه‌جایی با انواع خطوط حمل‌ونقل همگانی افزایش روز افزون دارد. توسعه شبکه مترو، راه‌اندازی خطوط اتوبوس تندرو (که در چند سال اخیر بر تعداد آنها افزوده می‌شود) و ایجاد هم‌پیوندی بین آنها و شبکه اتوبوسرانی تهران بزرگ (در چارچوب برنامه هماهنگ گسترش شبکه تردد همگانی) فرصت ارتقای کیفیت فضایی مجموعه میدان امام‌حسین- محور 17شهریور- میدان شهدا با مساحت تقریبی 40هزار مترمربع (عرصه) و طول نزدیک به 1/5 کیلومتر را به‌دست داده است.

در پی ارائه طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت محور 17شهریور حدفاصل میادین امام حسین و شهدا به کمیسیون ماده پنج، از یک سو و برگزاری جلسات بررسی طرح در مجامع دانشگاهی و نشست‌های کارشناسی در چند‌ماه گذشته، اعتراض به آن در مراجع قانونی (شورای اسلامی شهر تهران) و در میان برخی از کارشناسان، مطرح شده است. این اعتراض، به‌طور عمده بر تصور حذف کامل حرکت سواره و تبدیل خیابان 17شهریور به یک محور صرفا پیاده‌راهی مبتنی است.

همانگونه که در جلسه 29/1/1391کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران و هنگام ارائه کلیات طرح در جلسات کارشناسی عنوان شده است، حذف کامل حرکت سواره از میدان امام‌حسین- محور 17شهریور- میدان شهدا، به‌هیچ وجه مطرح نبوده، بلکه کاهش حجم تردد وسایل سواره خصوصی (به میزان حداکثری- با اتکا به احداث و راه‌اندازی بزرگراه امام‌علی) و اولویت دادن به حرکت پیاده (از طریق تجهیز و ایمن‌سازی محور) موردنظر است. به‌عبارت دیگر، امکان حرکت کنترل شده و غیرمزاحم (مورب) سواره به‌منظور بارگیری، باراندازی، دسترسی‌های موضعی، امدادرسانی و... در طرح پیش‌بینی شده است.

طرح ساماندهی و ارتقای کیفیت میدان امام‌حسین- محور 17شهریور- میدان شهدا، یک سند طراحی شهری، همراه با اسناد مورد نیاز اجرایی در مقیاس معماری و محوطه‌سازی، به مثابه محصول زنجیره‌ای از مطالعات و برنامه‌ریزی و طرح اندازی در نظامات حرکتی، کارکردی، کالبدی- فضایی و زیست‌محیطی است.

* مدیر شرکت پیمانکار پیاده‌راه‌سازی خیابان 71 شهریور

کد خبر 179787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز