چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: میکروب‏هایی که گازهای گل‌خانه‏ای را تبدیل به سوخت مایع می‌‏کنند؟ چی بهتر از این! ما سوخت‏‌ها را می‌‏سوزانیم و دی‏اکسیدکربن تولید می‌‏کنیم و این کار بدجوری به محیط‏زیست آسیب می‌‏رساند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 660

دانشمندان به تازگی روشی کشف کرده‏اند که به کمک آن می‌‏توان از میکروب‏‌ها برای تبدیل دی‏اکسیدکربن به سوخت مایع استفاده کرد.

گروهی از محققان در کالیفرنیا توانسته‏اند با تعدادی باکتری و یک سلول خورشیدی، مونواکسیدکربن را تبدیل به الکل بوتانول کنند. این فرآیند تولید سوخت، در آخرین شماره‏ی مجله‏ی «ساینس» چاپ شده است. دانشمندان بر این باورند که این روش بسیار مؤثر‌تر از تولید انرژی از ذرت و دیگر گیاهان است.

«لیو جیمز» از گروه مهندسی شیمی دانشگاه کالیفرنیا می‌‏گوید: «در تولید این سوخت از یک نوع باکتری به اسم «راکستونیا اچ ۱۶» استفاده می‌‏شود؛ به این ترتیب که آن را در یک مخزن آب کشت داده و بعد به آن‏‌ها ۱۵ درصد دی‏اکسیدکربن اضافه می‌‏کنند. با این کار مواد اولیه برای تولید بوتانول فراهم می‌شود. بعد با اضافه کردن یک سلول خورشیدی استاندارد، این سوخت به دست می‌آید. ابتدا انرژی خورشید با در هم آمیختن دی‏اکسیدکربن، یون‏های بارداری از اسید فرمیک را به وجود می‌‏آورد. میکروب‏‌ها این یون‏‌ها را می‌گیرند، چون غذایی پر انرژی برای آن‌ها به‌شمار می‌آیند. به این ترتیب بوتانول حاصل می‌‏شود که جایگزین بسیار مناسبی برای نفت است.»

در رآکتور آزمایشی که برای ساخت این بوتانول درست شده است، می‌‏توان در ۸۰ ساعت حدود ۱۴۰ میلی‏گرم بوتانول به دست آورد. درست است که این بازده بسیار ناچیز است و در مقیاس اقتصادی به صرفه نیست و تازه میکروب‏‌ها هم بعد از سه روز از بین می‌‎روند، اما این موفقیت نشان می‌‏دهد می‌‏توان این فعالیت را در اندازه‌ی بزرگ‏تری دنبال کرد. این روش 9درصد بیش‌تر از روش‏های معمول تولید انرژی توسط فوتوسنتز، انرژی خورشید را ذخیره می‌‏کند و پیش‏بینی می‌‏شود که به سرعت جایگزین روش‏های قدیمی شود.

کد خبر 179455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز