همشهری آنلاین: شرکت وایاکوم صاحب ام‌تی‌وی خواستار پرداخت غرامتی یک میلیارد دلاری از سوی سایت پرطرفدار اشتراک ویدئوی یوتیوب و شرکت مالک آن گوگل شد.

به گزارش آسوشیتدپرس وایاکوم مدعی است که یوتیوب بیش از 160000 ویدئوکلیپ از شبکه‌‌های تلویزیون کابلی را بدون اجازه به نمایش درآورده است.

این لایحه درخواست غرامت که در نیویورک تسلیم دادگاه شده است، نقطه اوج تنش‌های درازمدت میان وایاکوم و یوتیوب است و بزرگترین مواجهه میان یک شرکت رسانه‌ای بزرگ و این سایت عمده اشتراک ویدئو است که گوگل چند ماه قبل ان را به مبلغ 1.76 میلیارد دلار خریداری کرد.

محبوبیت روزافزون یوتیوب باعث جلب توجه‌ها به سوی آن شده، اما در عین حال هراس صاحبان رسانه‌های سنتی را برانگیخته که نگرانند نمایش برنامه‌های آنها که توسط کاربران بر روی یوتیوب بارگذاری شده، باعث کاهش بینندگان‌ و عایدات حاصل از آگهی‌ها در تلویزیون‌های کابلی و معمولی آنها شود.

برخی شرکت‌های رسانه‌ای دیگر نیز مانند یونیورسال میوزیک گروپ که بخش از شرکت فرانسوی ویوندی است نیز با یوتیوب بر سر حقوق پخش برنامه‌هایشان دعوا دارند،  اما بعضی نیز مانند شرکت سی‌بی‌‌اس و ان‌بی‌سی یونیورسال با این سایت بر سر مجوز پخش برنامه‌هایشان به توافق رسید‌ه‌اند.

وایاکوم علاوه بر درخواست غرامت خواهان صدور حکمی مبنی بر ممنوعیت استفاده از کلیپ‌هایش در یوتیوب است.

گرچه هنوز یوتیوب به حداکثر سوددهی خود نرسیده است، اما ترافیک آنلاین آن به سرعت در حال افزایش است.

بر اساس گزارش comScore Media Metrix یوتیوب در ژانویه (دی ماه) امسال 133.5 میلیون بازدیدکننده از سراسر جهان جلب کرد،در حالیکه در زمان مشابه در سال قبل تنها 9.5 میلیون بازدیدکننده داشت.

کد خبر 17780

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز