یزد: فعالیت‌های معدن مس که براساس دستور سازمان محیط‌زیست کشور چه در بخش اکتشافی و چه در بخش زیرساختی ممنوع و غیرقانونی است، بار دیگر توسط مردم منطقه دره زرشک و روستاهای اطراف آن متوقف شد.

معدن مس


به گزارش مهر، مردم روستاهای دره زرشک، حسن ‌آباد و چند روستای دیگر که محل زندگی‌شان در حوالی معدن مس دره زرشک واقع شده، دیروز دوباره فعالیت‌های غیرقانونی این معدن را متوقف کردند. پس از مطرح شدن طرح ارزیابی معادن دره زرشک و حسن ‌آباد در قالب ارزیابی معدن مس علی ‌آباد، در تمام سطوح کارشناسی با طرح مذکور مخالفت به عمل آمد ولی شرکت مس با نفوذ خود توانسته کارش را پیش ببرد.

شرکت مس با تغییر نام طرح به «طرح ارزیابی معدن مس دره زرشک»، طرح مذکور را به جریان انداخته و این طرح در بوروکراسی ادارات مختلف به‌ویژه اداره کل محیط‌زیست استان یزد و سازمان محیط‌زیست کشور بلاتکلیف مانده است.

این معدن به گفته اهالی منطقه به‌دلیل حمایت‌های پیدا و پنهان برخی مقامات سیاسی استان و شهرستان تفت به‌دنبال پیدا کردن نقاط رخنه و نفوذ است که شواهد آن کاملا موجود است. با وجود این، شرکت مس چندی‌پیش به بهره‌برداری معدن مس اقدام کرده بود که با توجه به مخالفت‌های گسترده و تاثیرات آن بر آلودگی‌‌های زیست‌محیطی و هوای استان و تاثیرات زیانباری که بر انسان‌‌ها، گیاهان، حیوانات و حیات منطقه دارد با ادامه فعالیت این شرکت مخالفت شد.

لذا این شرکت در قالب طرحی جداگانه معدن دره زرشک که تقریبا در فاصله 4کیلومتری علی‌ آباد و در دامنه ارتفاعات شیرکوه قرار گرفته ‌است را مجددا در دستور کار قرارداده و با وجود مخالفت‌های شدید مردمی و نداشتن مجوزهای قانونی به بهانه‌های مختلف اقدام به فعالیت ‌در منطقه کرده که مردم طی یک‌ماه گذشته بارها با تجمع‌‌های اعتراض‌آمیز از فعالیت آن جلوگیری کردند.
دیروز نیز تعداد زیادی از مردم با تجمع در منطقه، ماشین آلات شرکت مس را مجبور به توقف عملیات و ترک منطقه کردند. نیروی انتظامی نیز در تمام صحنه‌ها همکاری لازم را برای برقراری نظم با بیطرفی کامل انجام داد.

مردم منطقه با حمل پلاکاردهایی خواستار توقف فعالیت‌های غیرقانونی شرکت مس و خروج این شرکت از منطقه شدند. در این میان جمعی از مردم با اعلام اینکه حاضر به ترک سرزمین اجدادی خود نیستند، خواستار حمایت از کشاورزی منطقه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شدند.

کد خبر 173370

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز