گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روز گذشته برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای عازم سفر 4روزه به چین شد.

این اجلاس با 6 عضو اصلی اگرچه هر سال برگزار می‌شود اما امسال به سبب برگزاری در چین و دیدارهایی که بین مقامات این کشور و کشورهای ایران و روسیه صورت می‌گیرد اهمیتی مضاعف یافته است. کمتر از 2 هفته دیگر در 29 خرداد روسیه میزبان مرحله سوم از دور جدید گفت‌وگوهای ایران و 1+5 خواهد بود و با توجه به این موضوع که مسکو و پکن دیدگاه‌شان درخصوص برنامه هسته‌ای ایران تا حدودی با نگاه غرب فاصله دارد حضور روسای جمهور 3کشور ایران، چین و روسیه در یک مکان پیش از آغاز مذاکرات مسکو، این نکته را به ذهن متبادر می‌سازد که مقامات 3کشور در مذاکرات خود درخصوص موضوع هسته‌ای ایران رایزنی‌هایی را خواهند داشت.

رئیس‌جمهور روز گذشته قبل از اعزام به چین درخصوص اهداف سفرش گفت که ما به دعوت رئیس‌جمهور چین به این کشور سفر می‌کنیم و موضوعات مهمی در دستور کار مقامات دو کشور است و توافقنامه‌های جدیدی نیز بین مقامات دوکشور برای گسترش همکاری‌ها در جریان این سفر در موضوعات مختلف به امضا‌ خواهد رسید و افزود: تقریبا با اکثر روسای جمهور شرکت‌کننده در اجلاس دیدار می‌کنیم؛ با ایرانیان مقیم چین دیدار خواهیم داشت، ‌ با اساتید، دانشجویان و دانشمندان چین نیز در دانشگاه پکن دیدار و گفت‌وگو خواهیم کرد.

آذرماه سال گذشته بود که احمدی‌نژاد برای نشان دادن عمق همکاری ایران با چین و روسیه گفت که جمهوری اسلامی ایران در موضوعات گوناگون در حال همکاری با چین و روسیه است و ممکن است در جریان این همکاری‌ها اتفاق نظر و یا اختلاف‌ نظر نیز میان کشورها وجود داشته باشد ولی در یک نگاه کلی، سه کشور ایران، روسیه و چین در یک بلوک قرار دارند و این به معنای آن است که ما به لحاظ همسایگی و مبانی نگاه به صحنه بین‌الملل باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

دیروز، همزمان با احمدی‌نژاد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز سفر سه روزه خود به چین را آغاز کرد. پوتین نیز پیش از شروع سفر به چین گفت که خواهان تقویت بیشتر روابط بازرگانی میان دو کشور است. از سوی دیگر بحران سوریه و انرژی نیز از جمله محورهای مذاکرات رئیس‌جمهوری روسیه با مقامات چینی عنوان شد. پوتین در گفت‌وگوهای 2روز پیش خود با رهبران اروپایی، همچنان از مواضع مسکو در قبال سوریه دفاع کرد؛ ایران نیز همواره حامی دولت سوریه و اقدامات اصلاحی بشار اسد برای بهبود اوضاع این کشور بوده است.

چین نیز از 2روز پیش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته است؛ بر این اساس و با توجه به حمایت این کشورها از اقدامات بشار اسد برای حل بحران سوریه، طرح موضوعات مرتبط با سوریه در چین نیز دور از ذهن نیست.در جریان این سفر چهار روزه برخی از اعضای دولت از جمله صالحی وزیر خارجه، ‌قاسمی وزیر نفت، ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور، غضنفری وزیر صنعت و تجارت، حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی و... رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

کد خبر 173104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز