گروه سیاسی: با گذشت بیش از 20ماه از انتصاب نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور و تعیین معاون در امور بین‌الملل و اعتراضاتی که نسبت به موازی کاری در سیاست خارجی دولت هشدار می‌داد، هفته گذشته، سفر‌ معاون بین‌الملل رئیس‌جمهور به آمریکای لاتین بار دیگر خبرساز شد و حاشیه‌های مهم‌تر از متن برای رسانه‌های داخلی داشت.

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود. برهمین اساس اگرچه علی سعیدلو به گفته خودش برای تسلیم 5 دعوتنامه رسمی رئیس‌جمهور به سران کشورهای ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی برای شرکت در نشست جنبش غیرمتعهدها سفر کرد اما در دیدارهایش هم تفاهمنامه امضا کرد و هم برای «گسترش همکاری‌های دو جانبه»، «مشارکت کشورها در مدیریت جهانی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی» و «مشارکت در عرصه‌های کشاورزی و اقتصادی» راهکار ارائه داد؛ برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که تفاوت آنچنانی با سفرهای خارجی وزیرامورخارجه ندارند و هدف آنها تاکنون بیان نشده‌اند.

جواد جهانگیرزاده، عضو هیات رئیسه موقت مجلس نهم، با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با هیات دولت در 8 شهریور سال 89 و تأکید ایشان بر معرفی وزارت خارجه به‌عنوان مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده به همشهری گفت: سخنان مقام معظم رهبری به این جهت بود که از موازی کاری در دستگاه خارجی جلوگیری شود و وزارت خارجه محور رفتارهای سیاسی ما در عرصه بین‌الملل باشد. ‌‌ باید پرسید آقای سعیدلو چه کارویژه‌ای در سیاست خارجی دارند که وزارت خارجه نمی‌تواند آن را انجام دهد؟در سال 89 چندی پس از اینکه رئیس‌جمهور نمایندگان ویژه خود در امور بین‌الملل را تعیین کرد، بقایی در یک مناقشه تاریخی میان ترکیه و ارمنستان با موضوع کشتار ارامنه دخالت کرد که ناراحتی دولت ترکیه را در پی داشت.

پس از این اتفاق و بروز انتقادها اعضای هیأت دولت ‌ به‌صورت صریح مورد خطاب رهبری قرار گرفتند که نسبت به موازی‌کاری در دولت خصوصا در دستگاه سیاست خارجی به مسئولان ‌هشدار دادند و وزارت امور خارجه را مسئول هدایت منسجم و برنامه‌ریزی شده همه مسائلی دانستند که به نوعی با سیاست خارجی ‌مربوط می‌شود.

مأموریت ویژه

با توجه به ارتباطات نزدیک ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دولت‌های نهم و دهم در دی ماه سال گذشته رئیس‌جمهور علی سعیدلو معاون امور بین‌الملل خود را مأمور پیگیری دقیق نحوه اجرای موافقت‌نامه‌ها میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین و ارائه گزارش به دولت کرد.

محمود احمدی‌نژاد ‌گفته بود که‌ توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین در چارچوب سیاست‌های کلان ایران‌ و در مقابل زیاده‌خواهی‌های سلطه‌طلبان و مستکبران صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور بر تلاش همه دستگاه‌ها در پیگیری و اجرای دقیق تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های دوجانبه بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه از سوی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه تأکید کرد و معاون امور بین‌الملل خود را مأمور پیگیری دقیق نحوه اجرای این موافقت‌نامه‌ها و ارائه گزارش به دولت کرد.

علی سعیدلو نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس ستاد برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد نیز در احکامی جداگانه5 نفر از معاونین خود در ستاد اجلاس جنبش عدم‌تعهد را که قرار است در تهران برگزار شود منصوب کرد. جهانگیرزاده، نماینده مجلس در این ارتباط معتقد است:

براساس قانون اگرچه رئیس‌جمهور می‌تواند افرادی را به نمایندگی از خود معرفی کند اما این بدان معنا نیست که مجموعه وزارت خارجه ما چند تکه شود و مدیریت هر بخش به کسی واگذار شود چون در این حالت خروجی مناسبی نخواهیم داشت. جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص دلایل اقدام رئیس‌جمهور در تعیین معاون در امور بین‌الملل معتقد است: آقای احمدی‌نژاد رویه خاص خودشان را دارند. ایشان در تعیین وزرا گمان می‌کند که مجلس با وی همکاری لازم را نمی‌کند.‌

آقای احمدی‌نژاد ‌ وزرایی را معرفی می‌کند تا از فیلتر مجلس بگذرند و در کنار آن اهداف و کارهای خودش را از طریق چهره‌های خویش جلو می‌برد. ایشان وقتی می‌خواهد چهره‌ای را به‌عنوان وزیرامورخارجه به مجلس معرفی کند و مطمئن است که در مجلس رأی نمی‌آورد، کارش را به شکل دیگری پیش می‌برد و روند بازی را تغییر می‌دهد.

البته این به نفع کشور نخواهد بود. سفر معاون اول رئیس‌جمهور به کشورهای مختلف و انجام کارهایی از قبیل امضای تفاهمنامه جزء موارد موازی کاری در دستگاه خارجی است. به‌نظر بنده وزیرامورخارجه باید نسبت به این موضوع اعتراض کند و نقطه‌نظرات خودش را متذکر شود که متأسفانه وزارت خارجه این کار را انجام نمی‌دهد و این به‌طور قطع به اعتبار وزیر و معاونین ایشان آسیب وارد می‌کند.

جدول سفرها

کد خبر 172769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز