کی‌روش خوش‌شانس‌ترین سرمربی 20 سال اخیر فوتبال ایران است/انگار فقط داوران خانواده دارند...

خداداد عزیزی

آن‌قدر عاشق ابومسلم هست که فحاشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های بعضی از تماشاگران معمولا حاشیه‌ساز مشهد را به جان بخرد؛ او که همیشه با چهره‌ای معترض در فوتبال ما شناخته شده، وقتی پای منطق به میان می‌آید به خوبی دلایل اعتراض‌هایش را بیان می‌کند بدون آنکه از انتقادات ناراحت شود.

خداداد عزیزی حالا چیزهایی در فوتبال می‌بیند که روزگاری به فکرش هم نمی‌رسید فوتبال ایران دچار چنین احوالاتی شود. با خداداد در مورد ابومسلم و حضور در لیگ یک صحبت کردیم و او هم برایمان از پشت پرده‌های این شهر بی‌کلانتر گفت تا شاید گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن این لیگ را ببیند.

  • به نظرت در ابومسلم موفق بودی؟

وقتی به لیگ برتر صعود نکردیم یعنی موفق نبودیم. البته فکر می‌کنم عمده‌ترین دلیل این عدم صعود ‌این بود که تیم برای صعود به لیگ برتر بسته نشده بود. ‌

  • چرا ابومسلم در شهری که قطب صنعتی کشور است نتوانسته مثل سپاهان یا ذوب‌آهن بشود و همیشه مشکل داشته؟

‌ هیچ وقت مثل ‌ چند سال اخیر‌ مدیریت ابومسلم بی‌ثبات نبوده. از سال85 زمانی که مربی ابومسلم شدم تا همین پارسال نزدیک به 10مدیر عامل عوض شده؛ بنی اسد، شفق، قاسمی و... آمدند و رفتند ولی حالا خوشبختانه از زمان حضور وفایی باشگاه یک سر و سامانی گرفته است‌.

ما فصل قبل خوب هزینه کردیم و با اینکه صعود نکردیم اما مدیریت پایدار ماند‌ و دارند هزینه می‌کنند. شما شک نکنید پشت این هزینه‌ها برنامه و هدف وجود دارد. وفایی با آوردن حشمت خان مهاجرانی باعث شد تفکرات فوتبالی در ابومسلم سر و سامان بگیرد.

  • از اینکه وفایی هم مثل بقیه مدیران قبلی ابومسلم نیمه راه کار را رها کند واهمه نداری؟

من اینطور فکر نمی‌کنم؛ اینجور که این مدیریت کار و هزینه می‌کند تا حالا در ابومسلم سابقه نداشته. البته شفق و ملاحی از ایران خودرو پول می‌گرفتند اما وفایی از جیب هزینه می‌کند.

  • پس به مدیریت کنونی ابومسلم اعتقاد پیدا کرده‌ای؟

نمی‌خواهم از آن‌ها تعریف کنم اما الان حشمت‌خان در مجموعه مدیریتی ابومسلم مفید است و فکر می‌کنم مهم‌تر از مسائل فنی مجموعه مدیریتی باشگاه باشد. اگر می‌بینید سپاهان و ذوب‌آهن چندین سال موفق کار کرده‌اند به‌خاطر مدیریت‌شان بوده. سپاهان همین الان‌ با اینکه ساکت نیست اما مسیری که او ساخته را ادامه می‌دهد.

امیدوارم با وجود کسی مثل وفایی این بستر در ابومسلم هم به‌وجود بیاید. مشهد از نظر استعداد و عوامل جانبی این پتانسیل را دارد ولی بزر‌گ‌ترین ایراد ما نبود همدلی و همگرایی در مشهد است. یک مثل قدیمی هست که می‌گوید: «دیگی که برای ما نمی‌جوشد؛...» که این اصلا درست نیست و باید از همدیگر حمایت کنیم.

  • با این دیدگاهی که در مشهد وجود دارد؛ ابومسلم تا حالا به مشکل نخورده؟

زیاد برای‌مان می‌زنند اما زورشان نمی‌رسد و گرنه تا حالا وفایی را هم فراری داده بودند.

  • راستی ‌ خداداد عزیزی موافق خرید امتیاز یک باشگاه لیگ برتری است یا نه؟

‌ خوب است از نظر من؛ برخی از شهرها پتانسیل حضور در لیگ برتر را ندارند اما مشهد چون سابقه حضور در لیگ برتر را داشته اگر امتیاز بخرد شاید مثل همدانی‌ها ضربه نخورد و موفق باشد ولی در حال حاضر چنین تصمیمی نداریم که امتیاز بخریم.

  • گویا آنقدر بدهی دارید که کسی حاضر نیست امتیاز ابومسلم را بخرد یا معاوضه کند؟

فکر کنم ابومسلم در حال حاضر 12 تا 15 میلیارد تومان بدهی دارد؛ اما خوشبختانه وفایی با علم بر این موضوع پای کار ایستاده و کار را جلو می‌برد. خوشبختانه توانایی و تفکرات اقتصادی مدیریت ابومسلم خوب است.

  • چه شد خداداد که می‌گفت هرگز در مشهد مربیگری نمی‌کنم حاضر شد سرمربی ابومسلم شود؟

‌خودتان می‌دانید که جو مشهد چه جوری است. علاقه‌ای هم به کار کردن نداشتم اما وقتی حشمت‌خان ‌ دستور داد که بیایم کمک با اینکه روی وفایی شناختی نداشتم فقط به احترام حشمت‌خان پذیرفتم.

  • تا حالا ندیده بودیم خداداد عزیزی از یک نفر اینقدر تعریف کند!

دقیقا. چون نمی‌خواهم به پاچه‌خاری متهم شوم و بی‌خودی از کسی تعریف نمی‌کنم. در زندگی هیچ چیز به اندازه صداقت برای من مهم نیست و تا الان در هر مجموعه‌ای کار کرده‌ام صادقانه بوده. اگر از مجموعه مدیریتی ابومسلم تعریف می‌کنم چون می‌بینم صادقانه کار می‌کنند و اهل زد وبند و دروغگویی نیستند. مجموعه مجموعه‌ای سالم است و به سلامت کاری‌شان ایمان دارم؛ همه می‌دانند که کار کردن در لیگ یک و فوتبال ایران چقدر سخت است.

  • لیگ یک به شهری بی‌کلانتر مشهور است؟

شهر بی‌کلانتر که چه عرض کنم؛‌شهر بی‌قانون.....اصلا شهر نیست؛ لیگ یک ما هیچ چیزی ندارد و اصلا در آن قانون وجود ندارد. یک مثال معمولی‌اش این است که ناظر بازی به ما می‌گوید نباید در ورزشگاه طبل باشد یا چرا فقط دو، سه مامور نیروی انتظامی وجود دارد.

اما وقتی به شهرهای دیگر می‌رویم می‌بینیم هم طبل آورده‌اند و هم نیروی انتظامی وجود ندارد. وقتی بازیکن محروم را که حتی اسمش در لیست 18 نفره نیست بین دو نیمه می‌آورند برای بازی و داور می‌گوید اسمش را ته لیست بنویسید دیگر من چه حرفی دارم برای گفتن.

  • راست است که می‌گویند ‌برای صعود به لیگ برتر باید فرمول خاصی داشته باشید مثل آب بستن به زمین و مسائل جانبی و....

فرمول خاصی را که نمی‌دانم چون اهل این مسائل نیستم اما فقط می‌دانم اگر با ابومسلم در بوندس لیگا بودیم الان راحت‌تر کار می‌کردیم چون آنجا نظارت وجود داشت.

  • ولی در همین لیگ مربیانی چون میثاقیان و کاظمی نتیجه گرفتند.

من در مورد آن‌ها نظری ندارم. اگر می‌بینید در لیگ برتر هم نظارت زیاد است چون برنامه‌ای مثل 90 با تمام ضعف و قوت‌هایی که دارد این لیگ را پوشش می‌دهد. شما وقتی می‌بینی بازیکن سه اخطاره لباس یک بازیکن دیگر را می‌پوشد و ناظر بازی این موضوع را می‌داند و اجازه بازی می‌دهد واقعا چه باید کرد.

  • رابطه‌ات با هواداران ابومسلم به نظر هنوز خوب نشده؟

مشکلی نیست. برخی از هواداران ‌ میثاقیان را تشویق می‌کنند که فکر می‌کنم 25 یا 30 نفر هستند و نظرشان است؛ در مشهد میان هواداران اتحاد و همدلی نیست واین دیگر به من مربوط نمی‌شود.

  • فکر می‌کنی جایگاه خداداد کار کردن در لیگ یک باشد؟

واقعیت‌اش این است که من خودم هم دوست ندارم در لیگ یک کار کنم اما فقط چون حشمت‌خان خواست قبول کردم؛ ‌ آدمی نیستم که به هر طریق بخواهم باشم و دنبال پولش هم نبودم. برای کار کردن سر و دست هم نمی‌شکنم. خدا شاهد است که به ابومسلم عرق دارم‌ و چون باشگاه خودم بوده دوستش دارم. خیلی چیزها را به جان خریدم با قبول هدایت ابومسلم. باور کنید هیچ پیشنهادی جز ابومسلم را قبول نمی‌کردم.

  • برای فصل بعد‌ که از اول بالا سر تیم هستی دیگر جای هیچ بهانه‌ای برای عدم صعود وجود ندارد؟

من در جلسه‌ای که با مدیران باشگاه داشتیم ریز برنامه‌هایم را داده‌ام و قرار است با تمام قوا در لیگ فصل آینده شرکت کنیم. واقعا جای هیچ بهانه‌ای نیست و به دنبال صعود هستیم‌. پارسال هم چون تیم با تفکرات من بسته نشده بود ‌ نتوانستم کار خاصی صورت دهم.

  • از اینکه وسط راه دوباره به مشکل بخورید نگران نیستی؟

با این مجموعه مدیریتی مشکلی ندارم و اگر این حمایت ادامه پیدا کند لیگ برتری می‌شویم چون همه می‌دانند که حرف اول را در فوتبال پول می‌زند.

  • در این فصل که قصد زدن داورها را نداری؟

(خنده)اصلا کتک کاری نکردیم. بازی با استیل‌آذین 2 تا گل زدیم اما داور در عرض سه دقیقه دو تا پنالتی گرفت درصورتی که اصلا اتفاقی نیفتاد. باور کنید حتی نمی‌شد گفت اشتباه داوری بوده. حتی 95 به 5 هم نبود. من اعتقاد ندارم این اشتباه داوری بود. من وسط زمین رفتم و به داور اعتراض کردم و اگر این کار را نمی‌کردم بی‌عرضه بودم. خود داور هم بعدا مصاحبه کرد و گفت برخورد فیزیکی نبوده.

  • ولی از سوی کمیته انضباطی محروم شدی؟

بله؛ مرا محروم کردند اما من‌ به رای کمیته انضباطی اعتراض نکردم و قبلا هم اینگونه بوده. کمیته انضباطی بهتر بود اول مرا صدا می‌زد و حرف‌های مرا هم می‌شنید و بعد محروم می‌کرد نه اینکه به استناد حرف ناظر که درگزارش بعد از بازی نوشته«به قصد کتک زدن وارد زمین شد» رای بدهند.

  • پس معتقدی‌ به حق‌ محروم نشدی ؟

اعتراض من این است که کمیته انضباطی چطور می‌تواند مربی و بازیکن را محروم کند اما حق محروم کردن داور را ندارد. این چه دادگاهی است که فقط یک طرف شکایت‌ می‌کند؛ جالب است داور اشتباه‌ و فحاشی می‌کند اما فقط بازیکن و مربی محروم می‌شوند و آخر کار هم داور به اشتباهش اعتراف می‌کند و هیچ کاری هم به او ندارند. همین داور بازی با استیل‌آذین چنین کاری را در بازی پاس و گل گهر سیرجان انجام داده بود ولی هیچ کاری نکردند. در همین لیگ 12 امتیاز ما را داوران گرفتند.

به صراحت می‌گویم خیلی از داوری‌های لیگ یک بودار و ومورد تردید است و هیچ ربطی به اشتباه داوری ندارد. خیلی جالب است‌ رفیعی ‌بازی پرسپولیس را به‌خاطر فحاشی ‌ قطع کرد ؛ حالا سوال من این است؛ چطور نزدیکان ما فحش بخورند ایرادای ندارد ولی‌ نزدیکان داوران ایراد دارد.

  • تمام این مسائل چقدر به حضور سیاسی‌ها در فوتبال برمی‌گردد؟

من تا دیروز اشتباه فکر می‌کردم که سیاسی‌ها آمده‌اند فوتبال اینجوری شده اما حالا متوجه شدم که ورزشی‌ها هم که می‌روند سرکاری سیاسی می‌شوند. متاسفانه فوتبالی‌ها هم وقتی پست می‌گیرند‌ سیاسی برخورد می‌کنند و قوانین من‌درآوردی ‌ رو می‌کنند.

از ستاد منشور یک سوال دارم؛ من سال 82 موهایم بلند بود و گفتند بلند نکن اما الان بازیکن خالکوبی می‌کند چیزی نمی‌گویند مگر می‌شود قانون منشور را براساس میل خودشان تغییر دهند. مگر نگفتند برخی از مربیان منشوری هستند پس اگر ثابت شده که خلاف کرده‌اند چرا آن‌ها را به لیگ یک فرستاده‌اید. عین این است که طرف تا دیروز نیاوران کار می‌کرده حالا می‌گویند برو ولیعصر کار کن! این دیگر چه قانونی است؟!

  • چرا خداداد عزیزی همیشه معترض است؟

برای من مهم نیست چگونه شخصیت مرا جلوه می‌دهند مهم برای من مردم هستند. مشکل من با غیر‌فوتبالی‌هاست. متاسفانه دلال‌ها در فوتبال ما هر کاری می‌کنند؛ من چه تیم بالا بیاورم چه نیاورم همیشه آدم بده هستم چون سر سفره دلال‌ها نیستم و سودی برای آن‌ها ندارم. دلال‌ها آدم‌هایی را سرکار می‌آورند که به نفع‌شان باشد و امثال من که برای آن‌ها نفع ندارم همیشه مورد هجمه قرار می‌گیرند.

فوتبال تنها شغلی است که بیشتر از دو ماه نمی‌توان سر مردم را کلاه گذاشت. وقتی روزنامه خراسان که در مشهد چاپ می‌شود می‌نویسد خداداد داور را به باد کتک گرفت شما تا آخرش را بخوان یا وقتی می‌بریم باز هم تشویق نمی‌شویم.

  • تا کی می‌خواهی علیه دلالی صحبت کنی وقتی فایده‌ای ندارد؟

من نه تنها آستین بلکه پاچه‌های شلوارم را هم بالا زده‌ام و تا زمانی که در فوتبال هستم علیه دلالی مبارزه می‌کنم. من با دلالی که حق‌اش را بگیرد‌ مشکلی ندارم چون واسطه‌گری ‌در تمام مشاغل دنیا وجود دارد اما نه دلالی که به مربی بگوید بازیکن مرا بگیر تا سال آینده برایت تیم پیدا کنم. با بازیکنی قرار‌داد بسته‌اند که فقط 20‌درصد قرار‌داد مال بازیکن است و حتی پول برگشتن به کشورش را ندارد. در همین ابومسلم بازیکنی داشتیم که قرار‌دادش 180میلیون بوده و 50 درصد از قرارداد را دلال برداشته و تازه در قرار‌دادش با بازیکن آورده ‌ حضور در لیست 18‌نفره برعهده مدیر برنامه‌ها.

  • و سوال آخر‌ با کی‌روش به جام جهانی صعود می‌کنیم؟

ما با این قرعه قطعا به جام جهانی صعود می‌کنیم. کی‌روش با تیم ملی خوب کار کرده و باید بگویم او مربی فوق‌العاده‌ خوش‌شانسی است. این قرعه‌ای که برای ما افتاد در 20سال اخیر بی‌سابقه است. فکر می‌کنم کی‌روش چون صداقت داشته و خدا او را دوست دارد اینقدر خوش‌شانس است. معتقدم ایران شانس اول صعود است. ‌

همشهری تماشاگر

کد خبر 170698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز