کریم اعظمی: خداداد عزیزی یکی از بازیکنان حاضر در جام جهانی 1998 فرانسه بود که او هم قبل از شروع این جام، بازی‌کردن زیر نظر تومیسلاو ایویچ را تجربه کرد.

فوتبال - خداداد عزیزی

او با هیجان خاصی حرف‌زدن در مورد ایویچ را شروع کرده و به همشهری می‌گوید: «به‌نظر من بعد از انقلاب یا حداقل از سال65 هیچ مربی‌ای که مثل ایویچ بزرگ باشد به ایران نیامد؛ حتی من معتقدم که کارلوس کی‌روش هم نمی‌تواند مثل ایویچ در فوتبال ما تأثیرگذار باشد. او مربیگری در جام جهانی را تجربه نکرده بود به همین دلیل علاقه زیادی داشت که با ایران موفق شود ولی متأسفانه فوتبال ما همیشه از حاشیه‌ها ضربه دیده است».

عزیزی در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید اگر ایویچ در جام جهانی سرمربی ایران بود از گروهمان صعود می‌کردیم تأکید می‌کند: «اگر می‌ماند می‌توانستیم نتایج بهتری بگیریم. تیم ما با بدنسازی میاچ و کارهای تاکتیکی ایویچ به شرایط فوق‌العاده‌ای رسیده بود و فوتبال ما خیلی راحت این مربی را که یک تکنیسین فوتبال بود از دست داد».

خداداد در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «ایویچ تا حدودی به ترکیب مورد نظرش دست پیدا کرده بود و تا نزدیکی‌های شروع جام جهانی قصد داشت که تیمش را به‌طور کامل انتخاب کند. او در بازی با رم جابه‌جایی‌های زیادی در ترکیب تیم ملی به‌وجود آورد ولی متأسفانه این مربی را کنار گذاشتند. من بعد از اخراج ایویچ چیزهایی از زبان او شنیدم که دقیقا یادم نیست ولی او معتقد بود که یک جریان مافیایی باعث شده که از تیم ملی ایران کنار گذاشته شود. حالا که این مربی از دنیا رفته است فکر می‌کنم تعداد دوستدارانش زیاد شده و خیلی‌ها دوست دارند در مورد او حرف بزنند. ایویچ از بازی با رم واقعاً راضی بود چون به‌عنوان یک مربی به آنچه می‌خواست رسید. در حالی که او برای رفع نقاط ضعف تیمش برنامه‌ریزی می‌کرد، برکنارش کردند. آنها به این توجه نداشتند که او دارد به آماده‌سازی‌ تیم فکر می‌کند نه نتیجه».

خداداد بحث را به مسائل غیرفوتبالی کشانده و ادامه می‌دهد: «همانطور که ایویچ با حاشیه به ایران آمد با حاشیه هم برکنار شد. او در یک بازی تدارکاتی قصد آزمایش نفرات تیمش را داشت ولی به شکل غیرمنطقی اخراج شد.»
از او در مورد شایعه کم‌کاری بازیکنان تیم ملی در بازی با ‌رم سؤال می‌کنیم که در جواب می‌گوید: «من یک شب قبل از این بازی به ایتالیا رسیدم و نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر خاصی داشته باشم. آن زمانی که در اردو بودم چیزی ندیدم اما مطمئنم که مسئولان خودشان را آماده کرده بودند تا او را برکنار کنند».

جلال طالبی، سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 در بعضی از مصاحبه‌های خود، نتایج تیم ملی را به کادر ایرانی این تیم نسبت داده است ولی خداداد با صراحت در این مورد می‌گوید: «فکر نمی‌کنم کسی این حرف‌ها را باور کند. شما از
هرکسی سؤال کنید می‌گوید که تیم جام جهانی تیم ایویچ بود و اگر خودش می‌ماند خیلی بهتر نتیجه می‌گرفتیم. من هنوز از برنامه‌های تمرینی و تاکتیکی او برخی مواقع استفاده می‌کنم. در جام جهانی اگر موفقیتی نسبی به دست آوردیم به‌دلیل تمرینات و برنامه‌ریزی ایویچ بود».

از عزیزی می‌پرسیم که نظر ایویچ در مورد سبک بازی تو و عملکرد فنی‌ات چه بود که او در جواب می‌گوید: «من هیچ‌وقت در این مورد از ایویچ سؤال نکردم و نمی‌دانم نظر او چه بود. البته این را هم باید بگویم که من هرگز از او دلگیر نشدم و ندیدم کسی درباره ایویچ بد حرف بزند. او وقتی کارش را شروع کرد همه دیدند با دیسیپلین و نظم این مربی نمی‌توانند کنار بیایند چرا که ایویچ توصیه‌پذیر نبود و شاید به همین دلیل به درد فوتبال ما نمی‌خورد».

کد خبر 139619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز