یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: خبرنگارانی که اخیرا از ابوموسی بازدید کرده بودند گزارش کرده‌اند که به محض ورود به این جزیره ایرانی در خلیج‌فارس، متاسفانه پیامکی از سوی اپراتور همراه خصوصی در ایران برای آنها ارسال شده و ورود آنها را به خاک امارات خوشامد گفته است.

دلیل فنی این ماجرا این است که امارات متحده عربی به‌رغم فاصله 50 کیلومتری از این جزیره ایرانی، با نصب آنتن‌های بی‌تی‌اس پر‌قدرت، اقدام به ارسال امواج با قدرت بالا به سمت این جزیره می‌کند. بنابراین اپراتوری که در آنجا پوشش دارد قادر است به دارندگان گوشی تلفن همراه خدمات بدهد.

در ماجرای اخیر نیز به‌دلیل اینکه اپراتور خصوصی ایران در جزیره ابوموسی پوشش ندارد، متاسفانه اپراتور موبایل اصلی و مبدا نیز چنین مشترکی را در محدوده کشور خارجی فرض کرده و برایش سرویس رومینگ را فعال می‌کند؛ به‌عبارت دیگر پیامک ارسالی از سوی اپراتور ایرانی از سوی اپراتور اماراتی برای مشترکان ارسال می‌شود.

این مشکلی است که در اغلب مناطق مرزی ایران وجود دارد اما در سایر مناطق، همپوشانی شبکه‌های موبایل در حد یک یا 2 کیلومتر است . اما در مورد امارات ماجرا کاملا متفاوت است، اقدام عامدانه امارات برای نصب بی‌تی‌اس‌های قدرتمند در سواحل این کشور برای ارسال امواج به سمت جزیره ایرانی ابوموسی، نوعی تجاوز آگاهانه به فضای فرکانسی ایران تلقی می‌شود.ضمن اینکه این اقدامات اپراتورهای امارات باعث افزایش هزینه مکالمات کاربران ایرانی می شود.

بر طبق قانون، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، وظیفه صیانت از فضای فرکانسی کشور را بر عهده دارد، با توجه به این اقدام اپراتورهای امارات، ایران می‌تواند رسما به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (آی‌تی‌یو) شکایت کرده و این کشور را مجبور به حذف امواج متجاوز کند. البته راه‌حل‌های دیگری نیز به لحاظ فنی وجود دارد که به‌عنوان تدبیر جایگزین قابلیت اجرایی دارد مانند نصب دکل‌های مسدود‌کننده امواج غیرمجاز تلفن همراه.

البته لغو قرارداد رومینگ میان اپراتور بخش خصوصی و اماراتی نیز اهرم دیگری است که می‌تواند به‌عنوان آخرین راه‌حل مورد استفاد قرار گیرد اما به‌نظر می‌رسد مسئله به‌صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو قابل حل باشد. تا این لحظه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کوچک‌ترین واکنشی نشان نداده و مسئله را نادیده گرفته است، این در حالی است که در این بخش از رخداد اپراتورهای تلفن همراه فاقد ابزار‌های اجرایی لازم هستند.

سخن آخر آنکه حفاظت از مرزها و تمامیت ارضی کشور فقط حفاظت از سرزمین و آب‌ها و فضای هوایی کشور نیست، بلکه فضای فرکانسی کشور نیز باید مدنظر قرار گیرد. همچنان که در فضای سایبری نیز، کاربران اینترنت در ایران تا‌کنون به‌عنوان سربازان خط مقدم دفاع از فضای سایبر کشور در برابر ادعاهای بیگانگان در مورد جزایر ایرانی و مسئله خلیج‌فارس عمل کرده‌اند در حوزه فضای فرکانسی نیز باید اقدامات جدی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین وزارت امور خارجه صورت گیرد.

در هفته‌های گذشته مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اقدام به راه‌اندازی مجمتع‌های دیجیتال در جزایر ایرانی خلیج‌فارس کرده و مسئله خلیج‌فارس را در کانون توجه خود قرار داده است، اما ظاهرا موضوع امواج و فرکانس‌های رادیویی که به‌طور نامرئی به سمت کشورمان سرازیر می‌شود از دیدها پنهان مانده و کسی در باره آن برنامه مشخصی ندارد.

باعث تعجب است که با وجود سابقه بیش از 15 ساله فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در ایران کسی تا کنون متوجه این خلاء و مشکل در فضای فرکانسی کشور به ویژه مناطق حساس مرزی ایران نشده است.

کد خبر 170259
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز