جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

حمید ضیایی پرور: بازی‌های رایانه‌ای به‌تدریج کارکرد سرگرمی خود را به نفع کارکرد آموزشی و اطلاع‌رسانی تغییر می‌دهند، در برخی کشورها حتی برای بالابردن سطح معلومات دانش‌آموزان یا ارتقای اطلاعات ریاضی یا پزشکی آنها از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، به این ترتیب این بازی‌ها تبدیل به یک وسیله یا رسانه آموزشی شده و قادرند بخش عمده ای از مسئولیت سیستم‌های آموزشی به‌ویژه در سطح مدارس و دبیرستان‌ها را برعهده بگیرند.

اما در ایران این رسانه چندان جدی گرفته نشده است، نشانه آن هم محدود شدن این بازی‌ها در حد سرگرمی و ضعف تولید بازی‌های داخلی و ملی است. در خوش‌بینانه‌ترین حالت‌ها بودجه تنها نهاد متولی بازی‌های رایانه‌ای در ایران از 2 میلیارد تومان تجاوز نمی‌کند که این بودجه گاه از هزینه تولید یک بازی رایانه‌ای خارجی کمتر است، تعداد و عناوین بازی‌های رایانه‌ای تولید داخل نیز به زحمت از 100عدد فراتر می‌رود و همه اینها در حالی است که سالانه نزدیک به 50میلیون نسخه بازی رایانه‌ای خارجی در بازار داخلی به فروش می‌رسد!

طی سال‌های اخیر با تلاش‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حضور بازی‌سازان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی تحرکات مثبتی در این عرصه انجام شده است که نمونه آن فرهنگسازی‌ در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای آموزشی و حمایت سازمان‌های مختلف از این روند است. مثلا جالب است بدانید وزارت بهداشت یکی از سازمان‌هایی است که از بازی‌های رایانه‌ای آموزشی در حوزه بهداشت و درمان حمایت می‌کند یا سازمان بهزیستی کشور به حمایت از تولید بازی‌ها و نرم‌افزارهای جدید با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد پرداخته و اعلام کرده است در سال‌جاری برنامه‌هایی در جهت آموزش مهارت‌های زندگی ویژه مددجویان تحت پوشش این نهاد اجرایی می‌شود که یکی از آنها تولید بازی‌های رایانه‌ای است. این بازی‌ها به‌صورت انیمیشن و نرم‌افزاری در جهت آماده و آگاه‌سازی‌ گروه هدف کودکان 9 سال درنظر گرفته شده که در مرحله اول به کودکان تحت پوشش کمیته امداد به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و در مرحله بعد دیگر افراد جامعه تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند. این بازی‌های نرم‌افزاری با هدف پیشگیری از اعتیاد و آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان تولید شده است.

همچنین خبر می‌رسد که نخستین بازی رایانه‌ای آموزشی در حوزه مواد نفتی و پتروشیمی کشور خردادماه سال‌جاری رونمایی می‌شود. این بازی با عنوان طلای سیاه ویژه گروه سنی 12 سال به بالا طراحی شده است. در این بازی نحوه استفاده از منابع و چینش آن از لحاظ میزان دوری و نزدیکی با چاه‌های نفت ایران به شکل واقعی درنظر گرفته شده تا بازیکن از این طریق با مسائل حوزه نفت و تاریخ ملی شدن این صنعت آشنا شود. آموزش نحوه استفاده از منابع نفتی به‌ویژه فرهنگ صحیح مصرف نفت خام از طریق پالایش آن و استفاده دوباره از این مواد با توجیه اقتصادی و درآمد کلان حاصل از فروش این مواد بازتولیدشده از اهداف ساخت این بازی رایانه‌ای است.

یکی از زمینه‌های بارز و آشکار استفاده از بازی‌های رایانه‌ای، ارائه آموزش‌های علمی و فنی به دانش‌آموزان از طریق این نوع بازی‌ها ست، متاسفانه باید اذعان داشت که رویکرد کلی سیستم آموزش و پرورش در ایران، تکنولوژی گریزی در مدارس است، اگر دانش‌آموزان در محیط خانه از رایانه و لپ‌تاپ و تبلت و موبایل و بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، این علاقه و جذابیت باید در محیط آموزشی نیز به کار گرفته شده و در خدمت نظام آموزشی باشد. اما به‌نظر می‌رسد سیستم آموزشی ایران به‌ویژه در سطح مدارس ابتدایی همچنان روستایی‌محور و متعلق به چند دهه گذشته است!

کد خبر 169964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز