جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: برای نخستین بار در تاریخ مصر و جهان عرب، عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و عبدالمنعم ابوالفتوح که به‌عنوان یک شخصیت اسلامگرای معتدل شناخته می‌شود در یک مناظره زنده تلویزیونی شرکت کردند تا مردم این کشور و دیگر کشورهای جهان عرب، ۴ ساعت پای تلویزیون میخکوب شوند.

داغ‌ترین بخش این مناظره مربوط به وابستگی و گرایش‌های این دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری مصر بود. عمرو موسی که به‌عنوان نامزد گروه‌های سکولار شناخته می‌شود در پاسخ به سوال رابطه دین و دولت گفت که قانون اساسی ما اسلام را مبنای قانونگذاری می‌داند بنابراین قوانین باید با روح اسلام هماهنگ باشد اما او با فعالیت احزاب دینی مخالف است.

ابوالفتوح اما در مقابل، عمرو موسی را که سابقه فعالیت به‌عنوان وزیر امور خارجه رژیم مبارک را دارد نماینده رژیم سابق دانست و گفت که بنابراین عمروموسی با فعالیت دو حزب اسلامگرای «آزادی و عدالت» و «نور» مخالف است که عمروموسی نتوانست از عهده پاسخگویی به ایراد برآید و به تناقض‌گویی افتاد.

عبدالمنعم ابوالفتوح نامزد ۶۰ ساله انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته به‌صورت رسمی از اخوان المسلمین کناره‌گیری کرد. وی سابقه عضویت در شورای رهبری جنبش اخوان‌المسلمین را دارد و در زمانی که عمرو موسی مشاغل بالای دیپلماتیک داشت، او فعالیت سیاسی و زندان را تجربه کرده است.

مسئله‌ای به نام اسرائیل

عمرو موسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اسرائیل را دشمن می‌داند یا خیر از پاسخ دادن صریح به این سؤال طفره رفت اما عبدالمنعم ابوالفتوح به صراحت اسرائیل را دشمن مصر خواند. او در برابر پیمان صلح مصر و اسرائیل (پیمان کمپ دیوید) موضع گرفت و عقد این پیمان را «فروختن مصر» خواند.

گاف عمرو موسی

عمرو موسی در اواخر مناظره با ضربه‌هایی که از رقیب خود خورده بود کاملا عصبی و آشفته به‌نظر می‌رسید. او درباره احتمال رویارویی نظامی رژیم صهیونیستی با ایران اعلام کرد که علیه حمله به ایران موضع خواهد گرفت؛ هرچند با ایران اختلافاتی هم دارد.

طی این سخنان عمرو موسی بارها ایران را کشوری عربی خواند که این مسئله پس از پایان مناظره باعث مورد استهزا قرارگرفتن او شد.درحالی‌که عبدالمنعم ابوالفتوح تا پایان مناظره آرام بود، عمرو موسی در اواخر مناظره کاملا آشفته به‌نظر می‌رسید؛ به‌ویژه آنکه گاف او باعث شد تا بسیاری دبیر کل سابق اتحادیه عرب را بازنده این مناظره بدانند.

کد خبر 169972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز