گروه ادب و هنر: چند روز پس از صحبت‌های محسن مؤمنی مبنی بر اینکه حوزه هنری حداقل 15 فیلم مسئله‌دار را اکران نخواهد کرد، مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره به بیان توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

خبر تحریم اکران حداقل 15 فیلم سینمایی واکنش‌های گسترده‌ای میان اهالی سینما داشت. دیروز سهیل جهان‌بیگلری مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره با ادای توضیحاتی به این نکته اشاره کرد که تصمیم حوزه هنری برای عدم‌نمایش فیلم‌ها در راستای امنیت شغلی است.مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی سوره با اشاره به آیین‌نامه مصوب وزارت ارشاد، انتخاب فیلم و عقد قرارداد اکران را جزو حقوق مسلم صاحبان سینما و تهیه‌کنندگان دانسته و در ادامه به استقبال و تایید مدیرکل محترم اداره ارزشیابی و نظارت از مواضع رئیس حوزه هنری اشاره کرده است. در این توضیحات همچنین آمده است: «متاسفانه با نزول کیفی برخی از آثار سینمایی، هنجارها و ارزش‌های جامعه اسلامی به سخره گرفته شده است. در این شرایط حوزه هنری چاره‌ای جز عدم‌همراهی و همکاری با این جریان ناسالم و آسیب‌های ناشی از آن نداشته است و خوشبختانه کثرت این آثار در حال حاضر محدود بوده و با کمی درایت می‌توان استمرار تولید آن‌را پایان داد.

نکته مهم توضیحات مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره، هم‌راستا دانستن تحریم اکران فیلم‌ها توسط حوز هنری با تامین امنیت شغلی سینماگران است. به گفته جهان بیگلری اقدام حوزه هنری دقیقا در راستای امنیت سرمایه‌گذاری مالی و فرهنگی در تولید سینما ست، چراکه ادامه روند موجود و نمایش آثار ضدارزش و غیراخلاقی به‌واقع کیان سینمای نجیب ایران اسلامی را به مخاطره خواهد انداخت و موجب تشدید کاهش مخاطبان سینما خواهد شد.

وی همچنین تلویحا به انتقاد از شورای صنفی اکران (البته بدون ذکر نام) پرداخته است؛ شورایی که در حال حاضر اعضای مؤثر آن رئیس و سخنگوی اتحادیه تهیه‌کنندگان هستند که سمت‌های مشابهی را در شورای صنفی نیز برعهده دارند. به اعتقاد مدیر سینمایی حوزه هنری عدم‌مدیریت و فقدان برنامه‌ریزی مطلوب و واگذاری امور سینما و صنوف مؤثر به معدودی از افراد که جز به منافع آنی و مادی خود نمی‌اندیشند، چنین شرایط تلخی را به سینمای ایران تحمیل کرده است.

این انتقاد در ادامه به مدیران سینمایی و شیوه نظارت آنها بر تولیدات نیز تعمیم می‌یابد تا دلیل تصمیم حوزه هنری برای جلوگیری از اکران فیلم‌ها روشن‌تر شود: «در شرایطی که احساس می‌شود اراده‌ای جدی برای جلوگیری از سقوط ارزش‌ها و هنجارهای اجتماع موجود در تعدادی از آثار سینمایی وجود ندارد، حوزه هنری بر آن شد تا بازگشت امور به مسیر طبیعی خود، از همراهی با این روند خودداری کند.»

کد خبر 167093

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز