سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان با خواندن پیام رییس‌جمهور ترکمنستان و با حضور وزیران فرهنگ ایران و ترکمنستان در نگارخانه مرکزی آکادمی هنرهای تجسمی این کشور آغاز شد.

صنایع دستی

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در این مراسم با حمایت از توسعه همکاری‌ها و مناسبات بین دو کشور به ویژه در زمینه فرهنگی، از دولت و ملت ترکمنستان به خاطر فراهم کردن شرایط خوب برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان صمیمانه قدردانی کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دنیایی که زورگویان و سلطه‌طلبان عالم دائما از تهدید، تحریم، جنگ و خشونت دم می‌زنند، مردم ایران به پشتوانه فرهنگ و تمدن اصیل و غنی خود از پنجره علم و ادب، هنر و زیبایی با جهانیان سخن می‌گویند.

عضو کابینه دولت دهم گفت: دو ملت ایران و ترکمنستان از مشترکات تاریخی فراوانی برخوردارند که پیوندهای عمیق تاریخی و سنتی بین دو ملت زمینه لازم برای گسترش روابط و همکاری‌ها را بیش از گذشته فراهم می‌کند.

به گفته حسینی، دو ملت از این طریق می‌توانند پیشنه غنی تاریخی و فرهنگی خود را احیا و آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

او برپایی هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان را فرصتی برای آشنایی مردم این کشور با گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن غنی ایران  اسلامی دانست.

رییس جمهور ترکمنستان نیز در پیام تبریک خود به مناسبت برگزاری این نمایشگاه که توسط غنچه محمدوا، وزیر فرهنگ ترکمنستان، خوانده شد، عنوان کرد: روابط فرهنگی بین ترکمنستان و ایران در حال توسعه بوده که شرکت فعال هنرمندان و استادان خلاق ترکمنستان و ایران در برنامه‌های مختلف فرهنگی دو کشور از نشانه‌های آن است.

قربانقلی بردی محمداف افزود: تبدیل مرزهای دو کشور همسایه به مرزهای دوستی معنای زیادی دارد و مردم هر دو کشور در برقراری روابط با همسایگان خود همواره به اصول حسن همجواری و انسان‌دوستانه پایبند بوده و هستند.

او اظهار کرد: روابط میان دو کشور در دوران جدید رستاخیز ملی در ترکمنستان نه فقط در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی؛ بلکه در همه عرصه‌ها رشد و گسترش چشم‌گیری داشته است.

بردی محمداف افزود: در سال 2010 روزهای فرهنگی ترکمنستان در استان گلستان ایران برگزار شد و این امر نشان‌دهنده آن است که مردم ترکمنستان برای ایران و فرهنگ و هنر غنی آن احترام و ارزش فراوانی قائل هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر فرهنگ ترکمنستان رسما هفته فرهنگی ایران را افتتاح و از بخش‌های‌ مختلف آن دیدن کردند.

در این هفته فرهنگی 25 هنرمند از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و اصفهان در رشته‌های معرق، منبت، مشبک، چاروق‌دوزی، تذهیب و نگارگری، ابریشم‌بافی، کلاژ روی پارچه، نقاشی، نقاشیخط، خوشنویسی، پیکرتراشی چوب، خاتم و مینای اصفهان، تابلوفرش و فرش، قلمزنی روی مس، تابلوهای فیروزه‌‌ای و سنگ‌های غیر قیمتی، لباس‌های سنتی، عکس، دستاوردهای علمی، ورزشی، نشریات و مجلات به‌صورت کارگاهی، آثار خود را عرضه می‌کنند.

دیدار با مقامات ترکمنستان و بازدید از برخی اماکن تاریخی و فرهنگی و هنری این کشور از جمله برنامه سفر دوروزه حسینی به این کشور خواهد بود.

هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از 15 تا 19 اسفندماه برگزار می‌شود.

 

کد خبر 162814

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز