یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: "تحلیل شناخت رفتارهای هیجانی در هنر" عنوان آخرین نشست دفتر نقد و پژوهش‌های مرکز هنرهای تجسمی بود که با حضور دکتر حمید امیرنیا در مرکز کارگاه‌های این مرکز برگزار شد.

نشست فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این نشست دکتر حمید امیرنیا گفت: در دنیای امروز علوم شناختی رفتاری یکی از مباحث مهمی است که به آن پرداخته می‌شود زیرا ریشه در بسیاری از علوم دیگر دارد.

او ادامه داد: دانشمندان امروزه تلاش می‌کنند مفاهیمی را در این خصوص پیدا کنند و آن را به جامعه جهانی هنر ارائه دهند.

او با اشاره به اینکه با پدیده پیچیده اما در عین حال شفافی مواجیهم، گفت: هر روز که می‌گذرد با ارائه مقالات و اطلاعات جدید این علم رو به پیشرفت است.

امیرنیا گفت: دانشمندان یک ریشه جدید از مفاهیم تاریخ هنر را در مقوله زیباشناسی دوباره تعریف می‌کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مباحثی که در زیباشناسی مطرح می‌شود ریشه در سایر علوم مانند زیست شناسی، روان شناسی، علوم و فنون ریاضی نیز دارد.

او با اشاره به وجود سه عامل برای شناسایی ذات انسان، احساسات، شناخت و رفتار زا از جمله این عوامل دانست و گفت: این سه عامل با یکدیگر در ارتباط هستند و یکی بر دیگری تاثیر می‌گذارد.

امیرنیا افزود: هیجان، شادی، اعتماد، شگفتی، نفرت، ترس، خشم، انتظار و فهم از هیجانات پایه هستند که در علوم شناختی به آن می‌پردازند.

او با تاکید بر اینکه تمام این هیجانات پایه از همدیگر تاثیر می‌گیرند و بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند، گفت: بروز این هیجانات از 2 سالگی شروع می‌شود و تا 18 سالگی شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شادی در کنار اعتماد عشق بوجود می‌آورد و نفرت در کنار بی اعتماد منجر به تناقض می‌شود.

او گفت: انتظار و شگفتی و ترس و خشم نیز وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند منجر به بروز تناقض در انسان می‌شود.

امیرنیا افزود: اعتماد در کنار ترس سلطه‌پذیری و اعتماد در کنار خشم به سلطه‌گری منجر می‌شود.

او با اشاره به اینکه هنرمندان پیش قراوالان مکانیزم های دفاعی هستند، گفت:این مسئله نیز بیشتر میان هنرمندان شاخه هنرهای تجسمی، مجسمه‌ساز و کسانی که خلق اثر می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.

کد خبر 163291
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز