شیوه انتخاب رئیس فدراسیون‌های ورزشی به شکل انتخابی در زمان حضور مصطفی هاشمی‌طبا در راس سازمان تربیت بدنی در ورزش ایران باب شد و تقریبا در اواسط دهه70 بود که با تصویب مصوبه‌ای در هیأت دولت به شیوه انتصابی دوره‌های گذشته خاتمه داده شد.

 البته نباید از یاد برد که از همان نخستین دوره راه‌اندازی انتخابات، منتقدین ایرادات زیادی به آن داشته‌اند.اساسنامه مصوب همچنان حین عمل بدون تغییر بماند ولیکن عملا طی نزدیک به 2دهه نه‌تنها هیچ تغییری در اساسنامه قدیمی صورت نپذیرفته بلکه در دوران تصدی مهرعلیزاده با افزودن تبصره‌ای جدید مبنی بر تعویض اختیار برکناری رئیس فدراسیون از اعضای مجمع به رئیس سازمان تربیت بدنی، این انتخابات بیشتر رنگ‌وبوی همان انتصابات گذشته را به‌خود گرفته است.

هاشمی‌طبا درخصوص این اتفاق می‌گوید: تقریبا اواخر سال72 بود که من به‌عنوان رئیس سازمان تربیت‌بدنی منصوب شدم و پس از آنکه در یکی دو سال اول وقت زیادی صرف انتصاب رؤسای فدراسیون‌های ورزشی کردم با مطالعاتی که روی انتصاب‌های صورت‌گرفته مدیران قبلی و خودمان انجام دادم متوجه شدم نزدیک به 80درصد انتصابات انجام‌شده اشتباه بوده است. البته به دیگران کاری ندارم ولی در مورد انتصابات خودم به چنین جمع‌بندی‌ای رسیده بودم و دیدم که در اکثر انتصابات موضوعاتی چون روابط، توصیه‌ها و آشنایی‌ها تأثیر اساسی داشته است. به همین دلیل گفتم چرا مسئولیت این اشتباه را به‌خود اعضای هر مجموعه (منتخبین یک رشته) واگذار نکنیم. به همین خاطر برای کاهش ضریب اشتباهات و با گرفتن مجوز از هیأت دولت، زمینه برگزاری انتخابات را مهیا کردیم که بعدها تا حدود زیادی از اصل خود دور شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه قبل از شکل‌گیری کانون مستقل مربیان، داوران و بازیکنان اقدام به حضور آنان در انتخابات گرفته شده گفت: ما که نمی‌توانستیم ابتدای کار منتظر شکل‌گیری این کانون‌‌ها باشیم و بعد انتخابات را برگزار کنیم. گفتیم بعد از راه‌اندازی انتخابات به‌خودی خود این کانون‌ها نیز با توجه به نیاز و دیده شدن در اساسنامه به‌تدریج شکل خواهند گرفت و به‌وجود خواهند آمد.

رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک معتقد است که قرار نبود اساسنامه در دوره بعد بدون تغییر بماند؛ اتفاقی که هرگز نیفتاد؛ «طبیعی بود که ابتدا باید پایه‌کار را می‌گذاشتیم و بعد به‌تدریج دلخوش به اصلاح ایرادات حین عملیاتی شدن طرح می‌ماندیم. اگر خودمان ایرادات را می‌دانستیم که مطمئنا از همان اول کار، اصلاح می‌کردیم. از آن تاریخ تاکنون نزدیک به 17 یا 18سال می‌گذرد. متأسفانه همه آمدند و گفتند که اساسنامه اشکال دارد ولی هیچ‌کس درصدد اصلاح اساسنامه برنیامد و تازه بر اشکالات اساسنامه هم به نوعی اضافه کردند. یک موردش این بود که ما در اساسنامه، برکناری رئیس فدراسیون را در اختیار مجمع ( اتفاقا رئیس سازمان را هم به‌عنوان رئیس مجمع انتخاب کردیم) گذاشته بودیم ولی بعدها با یک مصوبه اختیار عزل را از مجمع گرفتند و به رئیس سازمان تربیت‌بدنی دادند. با این کار عملا اهداف و فلسفه وجودی انتخابات زیر سؤال رفت و آن خاصیت اصلی‌اش را از دست داد.» وی در مورد اشکالات اساسنامه فعلی می‌گوید: بزرگ‌ترین اشکالی که می‌توان به اساسنامه فعلی گرفت وقفه در اصلاح اساسنامه بوده است. این خود مهم‌ترین ایراد است. هاشمی‌طبا در مورد انتصاب سرپرست هم معتقد است که در اساسنامه اولیه هرگز این مورد دیده نشده بود و این هم خلاف قانون و اشکال در اشکال است. اصل سرپرست گذاشتن غلط است و طبق اساسنامه اولیه اصلا نباید رئیس فدراسیون را برکنار کرد و حتی در این صورت نایب رئیس نیز تا تشکیل مجمع باید قبول مسئولیت کند.

کد خبر 162153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز