انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در کشورهای صاحب فوتبال یا آن‌طور که در انگلیس خوانده می‌شود اتحادیه فوتبال، چندان مانند انتخابات ریاست فدراسیون کشورمان، پرحاشیه و وسوسه‌برانگیز نیستند. یکی از دلایل آن هم حوزه نفوذ این فدراسیون‌‌هاست.

فوتبال - خارجی

در کشورهای مدعی جهان فوتبال، فدراسیون‌ها دخالت و نظارت چندانی بر لیگ‌های این کشورها ندارند و اتحادیه‌های باشگاهی، مسئول اصلی برگزاری لیگ‌ها به شمار می‌روند. در انگلیس برای نمونه، لیگ برتر، سازمانی جدا از اتحادیه فوتبال این کشور دارد و اتحادیه فوتبال انگلیس، جام‌های دیگری را برگزار و کنترل می‌کند که مهم‌ترین آنها جام حذفی است.

در این کشورها هم البته مانند ایران، تیم‌های ملی زیر نظر اتحادیه‌های فوتبال اداره می‌شود و حمایت از آنها برعهده اتحادیه‌های فوتبال است. از این رو با توجه به اینکه حوزه نفوذ اتحادیه‌های فوتبال چندان گسترده نیست، معمولا سمت ریاست این سازمان‌ها به افرادی سپرده می‌شود که سابقه اجرایی مناسبی در فوتبال دارند و بیش از آنکه مانند ایران مورد حمایت و تحت‌تأثیر نهادها و افراد سیاسی باشند، از سوی جامعه فوتبالی این کشورها برای ارتقای سطح بازی ملی و فوتبال پایه انتخاب می‌شوند.

اتحادیه فوتبال انگلیس؛ قدیمی‌ترین سازمان فوتبالی جهان

اتحادیه فوتبال انگلیس که به آن FA گفته می‌شود، قدیمی‌ترین سازمان قانونگذار جهان است که در سال1863 تأسیس شده است. این سازمان تمام بازی‌ها را در انگلیس تحت نظر دارد. بازی‌های منطقه‌ای این کشور هم به صورت غیرمستقیم از سوی اتحادیه‌های فوتبال مناطق (معادل هیأت‌های فوتبال) تحت نظر اتحادیه فوتبال قرار دارند. اتحادیه فوتبال، مسئول مستقیم برگزاری چند سری رقابت است که مهم‌ترین آنها جام حذفی انگلیس است. تمامی مسابقات فوتبال ملی هم در سطوح پایه، بانوان و مردان مستقیما تحت نظر این سازمان برگزار می‌شود؛ با این حال اتحادیه فوتبال انگلیس نظارت مستقیمی بر مهم‌ترین رقابت‌های فوتبال این کشور، یعنی لیگ برتر ندارد. این رقابت‌ها توسط سازمان لیگ برتر انگلیس که نهادی مستقل از اتحادیه فوتبال است اداره می‌شود. تمامی باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال انگلیس، عضو اتحادیه فوتبال این کشور هستند. هر چند اتحادیه فوتبال دخالت مستقیمی در قانونگذاری و برگزاری لیگ برتر ندارد، این حق را دارد که انتصاب رئیس و مدیر اجرایی لیگ برتر و همینطور هر تغییری در قوانین آن را وتو کند.

اتحادیه فوتبال انگلیس همچنین عضو هیأت قانونگذار فیفاست. اعضای این هیأت، اتحادیه‌های فوتبال انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند هستند که همراه فیفا، قوانین بین‌المللی فوتبال را وضع می‌کنند. منبع مالی عمده اتحادیه فوتبال انگلیس، ازحق پخش بازی‌های تیم ملی انگلیس و بازی‌های جام‌حذفی است. رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس، به صورت سنتی یکی از اعضای خاندان سلطنتی این کشور است. با این حال این سمت تشریفاتی است و نقشی در تصمیم‌گیری‌های این سازمان ندارد. رئیس فعلی اتحادیه فوتبال انگلیس دیوید برنستاین است که زمستان سال گذشته به‌عنوان رئیس دائم اتحادیه فوتبال انتخاب شد. رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس را هیأت مدیره این سازمان انتخاب می‌کند که ترکیبی از نمایندگان باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر، باشگاه‌های حاضر در لیگ‌های دسته پایین‌تر و نمایندگان فوتبال ملی است.

اتحادیه فوتبال آلمان؛بزرگ‌ترین فدراسیون فوتبال جهان

پست ریاست اتحادیه فوتبال آلمان، قطعا یکی از باثبات‌ترین پست‌ها در جهان فوتبال است. بزرگ‌ترین فدراسیون جهان در 112 سال اخیر تنها 10رئیس داشته است. فدراسیون فوتبال آلمان، مسئول مستقیم برگزاری بازی‌های ملی و لیگ‌های باشگاهی بانوان و مردان در این کشور است. علاوه بر 26هزار باشگاه و 170هزار تیم، بیش از 2میلیون بازیکن فوتبال و بیش از 6میلیون عضو، فدراسیون فوتبال آلمان را به بزرگ‌ترین فدراسیون فوتبال جهان تبدیل کرده است. این فدراسیون همچنین ثروتمندترین عضو فیفاست. فدراسیون فوتبال آلمان به 5زیرمجموعه اصلی تقسیم می‌شود. این زیرمجموعه‌ها هم از هیأت‌های کوچک‌تری تشکیل می‌شوند که تعداد آنها به 21 می‌رسد. رئیس فعلی فدراسیون فوتبال آلمان، تئو‌سوانسیگر است. سوانسیگر از سال2004 تا سال2006 به صورت مشترک با گرهارد مایر فورفلدر، رئیس این فدراسیون بود اما از سال 2006 و کناره‌گیری مایر فورفلدر، سوانسیگر به‌تنهایی ریاست این اتحادیه را به عهده دارد. سوانسیگر که پیش‌تر یک قاضی بود و بعد از آن فعالیت‌های سیاسی می‌کرد، اعلام کرده است که بهار سال آینده از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

قرار بود او پاییز سال آینده پست خود را به جانشین‌اش تحویل بدهد اما از آنجا که رئیس بعدی فدراسیون فوتبال آلمان انتخاب شده است، او بهار از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. رئیس بعدی فدراسیون فوتبال آلمان، ولفگانگ نیرزباخ خواهد بود.

فدراسیون فوتبال ایتالیا؛ انتخابات بزرگ برای یک رئیس

فدراسیون فوتبال ایتالیا که به آن FIGC گفته می‌شود، مسئول برگزاری تمامی رقابت‌های فوتبال در بخش زنان و مردان در ایتالیاست. در سال2006 و پس از رسوایی در لیگ فوتبال این کشور، بازنگری‌ای کلی در قوانین و ساز و کار این فدراسیون انجام شد و ریاست آن به گیدو روسی سپرده شد. اما پس از آنکه روسی به‌عنوان رئیس یک شرکت مخابراتی انتخاب شد، روسای باشگاه‌ها در ایتالیا به این موضوع به شدت اعتراض کردند و او مجبور شد از سمت خود استعفا کند و لوکا پانچالی، رئیس کمیته پاراالمپیک این کشور جانشین او شد. تا اینکه بالاخره در سال2008 انتخابات ریاست فوتبال این کشور برگزار شد و جیان‌کارلو آبته به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد. آبته پیش از آن نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا بود. در ایتالیا، رئیس فدراسیون را یک مجمع عمومی که متشکل از حدود 270عضو است انتخاب می‌کند. این اعضا، منتخب طیف‌های مختلف در فوتبال ایتالیا هستند که نمایندگان باشگاه‌ها، بازیکنان و... عضو آن هستند.

فدراسیون فوتبال اسپانیا؛ درخشش دوران طلایی

در اسپانیا هم تمامی بازی‌های فوتبال زیر نظر فدراسیون فوتبال این کشور برگزار می‌شود. این فدراسیون که در سال1913 تأسیس شده است، در حال حاضر در دوران طلایی‌اش قرار دارد؛ تیم ملی فوتبال این کشور در جام جهانی2010 برای نخستین بار در تاریخ، قهرمان جهان شد و پیش از آن هم توانسته بود در یورو2008 به قهرمانی برسد. در حالی که تنها 4ماه به یورو 2012 مانده است، این تیم یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در این رقابت‌هاست. درصورتی که اسپانیا در این رقابت‌ها قهرمان شود، به نخستین تیم تاریخ تبدیل خواهد شد که پیش و پس از قهرمانی در جام جهانی، قهرمان یورو شده است.

تمام موفقیت‌های این تیم را می‌توان ثمره مدیریت استثنایی آنخل ماریا ویار دانست که از سال1988 رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیاست. ویار که سال‌ها بازیکن اتلتیک بیلبائو بوده است و سابقه بازی‌های ملی را هم دارد، در آخرین انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال اسپانیا که حدود 2هفته پیش برگزار شد، برای هفتمین بار متوالی از سوی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال این کشور انتخاب شد و تا سال2016 رئیس باقی خواهد ماند.

کد خبر 162161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز