صبح امروز با پایان یافتن انتظارها، سرانجام انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال برگزار می‌شود.

این انتخابات که قرار بود سال آینده برگزار شود، چندی پیش با نشست فوق‌العاده مجمع فدراسیون به 15 اسفندماه موکول شد تا با پایان یافتن مسندنشینی 4 ساله علی کفاشیان، انتخاباتی دیگر انجام شود.

گرچه انتخابات ریاست فدراسیون ابتدا 5 نامزد داشت، با ردصلاحیت 2 کاندیدای ناشناخته محمدحسین قریب، علی کفاشیان و عزیزمحمدی ماندند تا در رقابت امروز حضور داشته باشند اما دیروز و پیش از آنکه این سه نامزد در معرض آرای اعضای مجمع فدراسیون قرار بگیرند، گفته شد که کفاشیان و عزیزمحمدی صلاحیت حضور در این انتخابات را ندارند. در پی اعلام چند روز پیش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت نامزدی بازنشستگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، این سازمان طی نامه‌ای مجددا به وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: فدراسیون فوتبال یک مؤسسه عمومی غیردولتی است و نامزدی بازنشستگان و بازخریدشدگان در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال غیرقانونی است. در این نامه آمده است که به استناد بند 11 الحاقی به ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران بر اطلاق و عموم، مؤسسه عمومی غیردولتی هستند و فدراسیون فوتبال از این قانون استثنا نشده است و تصریح تبصره این بند بر تصویب اساسنامه فدراسیون‌ها توسط هیات وزیران، آنها را از اعداد مؤسسات عمومی غیردولتی خارج نمی‌کند.

از نظر سازمان بازرسی کل کشور، به‌کارگیری بازنشستگان برای تصدی ریاست یا عضویت در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال غیرقانونی است. این قانون شامل نفراتی چون کفاشیان و عزیزمحمدی می‌شود و این در حالی است که این دو کاندیدا معتقد هستند انتخابات فدراسیون فوتبال زیرنظر فیفا برگزار می‌شود و از نظر آنها حضورشان در انتخابات بدون ایراد قانونی است.

اما ظاهرا نامه سازمان بازرسی کل کشور مشکل‌ساز شده است. به گزارش فارس، روز گذشته فیفا در تماس با مسئولان فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد که درصورت دخالت در انتخابات، این فدراسیون تعلیق می‌شود. فیفا اعلام کرد که اگر کاندیداهای ریاست فدراسیون مجبور به استعفا یا کناره‌گیری شوند، مصداق دخالت دولت در فوتبال ایران است و اگر چنین مسئله‌ای محرز شود فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.

با این حال، دیروز این شائبه به‌وجود آمد که آنها کنار می‌کشند و این موضوع تنها به سود قریب خواهد بود؛ مردی که در این شرایط می‌تواند بدون داشتن رقیب بر مسند ریاست فدراسیون بنشیند. البته عزیز محمدی از ماندنش در انتخابات خبر می‌دهد و می‌گوید: «نگران انتخابات نیستم و کناره‌گیری هم نمی‌کنم.» همچنین مهدی محمد‌نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه می‌کند: «مکانیسم برگزاری انتخابات فردا همانند طرح فیفا و AFC است.

سایر کشورهای عضو AFC هم همین‌گونه انتخابات را برگزار می‌کنند. هر عضو مجمع فدراسیون که باید رای دهد برگه‌ای را تحویل می‌گیرد و در 3 اتاقکی که درنظر گرفته شده رای خود را می‌نویسد. برای برگزاری انتخابات شرایط فراهم است و مشکلی وجود ندارد.»

امروز چه کسی بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال خواهد نشست؟ این پرسشی است که روز گذشته خیلی از اهالی فوتبال از هم می‌پرسیدند و البته گمانه‌زنی نیز بسیار است. مصطفی هاشمی‌طبا بر این باور است که محمدحسین قریب و علی کفاشیان 2 گزینه مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان هستند. رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی در این‌باره می‌گوید: «البته دقیقا نمی‌دانم اما اینطور شایع شده است و به هر حال این دو نفر شانس بیشتری نسبت به گزینه دیگر خواهند داشت.»

اما امیر عابدینی بدون اینکه شانس نامزدی را در انتخابات ریاست فدراسیون بیشتر بداند، با اشاره به اساسنامه، نکته‌ای را در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال متذکر می‌شود. رئیس پیشین فدراسیون فوتبال می‌گوید: «جلسه مجمع برای انتخاب اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با حضور حداقل دو سوم اعضای مجمع تشکیل می‌شود و نامزدهای ریاست فدراسیون برای کسب کرسی ریاست باید حداقل دو سوم آرای حاضرین را کسب کنند. چنانچه هیچ‌یک از نامزدهای ریاست حائز دوسوم آرای حاضرین نشود، انتخابات به دور دوم کشیده نمی‌شود، چون اعضای مجمع هیچ‌یک از نامزدها را شایسته ریاست ندانسته‌اند و در آن صورت فدراسیون یک ماه فرصت دارد که بار دیگر برای ریاست فدراسیون از داوطلبان نام نویسی کند.» امروز علاوه بر انتخابات ریاست فدراسیون، انتخابات هیات رئیسه فدراسیون نیز برگزار خواهد شد.

کد خبر 162651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز