همشهری‌آنلاین: دلار یک هزار و 900 تومانی در بازار آزاد تهران بار دیگر به طور رسمی و از سوی صرافی‌ها مبادله می‌شود و نقش دلالان در بازار بار دیگر پر رنگ شد.

پانا گزارش داد: مدتی بود که خبری از دلالان در چهار راه استانبول تهران نبود و نقش آنها در ایجاد فضای رقابتی در بازار ارز و ایجاد حباب در نرخ ها کم شده بود، اگر مبادله‌ای هم صورت می‌گرفت زیر سایه ترس در کوچه پس کوچه‌ها بود زیرا می‌دانستند که نیروی انتظامی در بازار آماده است تا بساط دلالان را برچیند اما گویا این نگرانی‌ها در روزهای اخیر در بازار کم شده و دیگر خبری از نیروی انتظامی در این چهارراه تاثیرگذار نیست در عوض نقش دلالان بار دیگر آغاز شد. این بار دلالان بدون نگرانی از پلیس بساط خود را در کنار خیابان پهن کرده و تنها دلار و یورو مبادله می‌کنند.

یکی از دلالان در خصوص علت حضور دوباره آنها گفت: بانک مرکزی بخشی از نیاز واردکنندگان و مسافرین را تامین می‌کند اما بخش زیادی از مردم مانند کسانی که سالانه ده‌ها بار مسافرت کاری می‌کنند بدون ارز مانده‌اند و صراف‌ها نیز حاضر نیستند دلار خود را با نرخ یک هزار و 226 تومان بفروشند به همین جهت لازم است تا عده‌ای نیز دلار این دسته از افراد را تامین کنند.

وی نرخ دلار را یک هزار و 900 تومان دانست و افزود: با دستور بانک مرکزی نمی‌توان مردم را مجبور کرد که سرمایه خود را که به شکل دلار درآورده‌اند را با نرخی کمتر از نرخ واقعی بفروشند و در این بین ضرر دهند.

اما این تنها دلالان نبودند که دلار یک هزار و 900 تومانی، پوند 2 هزار و 950 تومانی و یورو 2 هزار و 500 تومانی می‌فروختند بلکه صراف‌های مجوزدار نیز فروش ارز آزاد را با نرخ‌های فوق آغاز کرده بودند، گویا راهکار بانک مرکزی برای پوشش بازار ارز مناسب نبوده و قیمت‌ها بار دیگر به سوی اوج در حرکت هستند.

روی تابلوی برخی از صراف‌ها نیز نرخ‌های آزاد ارز درج شده بود که نشان می‌دهد صراف‌ها دیگر نگران تهدیدات بانک مرکزی نیستند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا طرح بانک مرکزی شکست نخورده است؟

کد خبر 160717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز