همشهری آنلاین: کتاب «سیاست‌‌گذاری فرهنگی در فرانسه: دولت و هنر»، نوشته دکتر حجت‌اله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو برنده جایزه ادبی بین‌المللی «لرمانتف» شد.

ادبی

به گزارش همشهری آنلاین این کتاب از سوی مؤسسه تحقیقات سیاسی و اجتماعی منطقه چرنامارسک (دریای سیاه) و قفقاز روسیه، برنده جایزه ادبی بین‌المللی «لرمانتف» شد.

این جایزه که در سال 2003 به مناسبت 200سالگی میخائیل لرمانتف (1795-1817)، شاعر شهیر روسی از سوی انجمن «میراث لرمانتف» بنیان گذاشته شد، هر سال با رأی داورانی از کشورهای فرانسه، آمریکا، برزیل، روسیه و سوئد به شماری از چهره‌های فرهنگی جهان که در سه بخش ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی دستاوردهایی داشته‌اند، اعطا می‌شود.

در نشان نقره‌ای «لرمانتف» که به رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اهدا شده، آمده است: "امروز ما میزبان شخصیت فوق‌العاده فرهنگی هستیم. ایشان، شخصیت معروف فرهنگی و سیاسی، دانشمند و فرهنگ‌شناس زبده‌ای هستند که نه تنها در جمهوری اسلامی ایران، بلکه در منطقه و جهان، شناخته شده هستند.

نام ایشان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان محقق برجسته شناخته شده است. چندی قبل هم در یکی از وب‌سایت‌های مطرح تاجیکستان که مطالب آن به چندین زبان منتشر می‌شود، در یک نظرسنجی از میان هشت چهره سرشناس فرهنگی از کشورهای تاجیکستان، ایران و افغانستان، آقای دکتر ایوبی از سوی بازدیدکنندگان این وب‌سایت به عنوان چهره نخست فرهنگی منطقه فارسی زبانان شناخته شد".

در بخش دیگری از این متن با اشاره به اثر برگزیده رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، آمده است: «کتاب «سیاست‌‌گذاری فرهنگی در فرانسه: دولت و هنر»، تاریخ کامل شکل‌گیری فرهنگی و مسیر فرهنگ و هنر در فرانسه را مورد بررسی قرار داده است.

با توجه به اهمیت کتاب مذکور که چندی پیش در تاجیکستان به سیریلیک ترجمه شد، کمیته جایزه «لرمانتف» در روسیه نشان نقره‌ای «لرمانتف» را به دکتر ایوبی، مؤلف این کتاب، اعطا می‌کند.

مؤسسه تحقیقات سیاسی و اجتماعی منطقه چرنامارسک (دریای سیاه) و قفقاز روسیه با توجه به نقش دکتر ایوبی در زمینه «گسترش فرهنگ و هنر»، همچنین ایشان را برای دریافت نشان صلح و انسان‌دوستی در قفقاز، سزاوار می‌داند.

نشان‌ «لرمانتف» در مراسمی در محل مؤسسه تحقیقات سیاسی و اجتماعی منطقه چرنامارسک (دریای سیاه) و قفقاز روسیه در شهر مسکو، به وسیله پروفسور ولادیمیر زاخاروف، رئیس این مؤسسه و دبیر انجمن میراث «لرمانتف» به دکتر ایوبی اهدا شد.

کد خبر 160550

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز