سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مراسم پایانی چهارمین دوره جشنواره «داستان انقلاب» 24 بهمن‌ماه ساعت 4 بعدازظهر در حوزه هنری برگزار می‌شود.

جشنواره داستان انقلاب

در این دوره 375 داستان به جشنواره رسیده است که از این تعداد، 25 داستان کوتاه و 15‌داستان بلند و رمان در حوزه ادبیات نوجوان و همچنین 80 داستان کوتاه و 30 رمان در حوزه ادبیات بزرگسال به مرحله بعدی راه‌یافت که پس از داوری‌های انجام‌شده، نفرات برگزیده و برتر هر بخش معلوم شدند و در مراسم پایانی معرفی خواهند شد. این نخستین بار است که داستان انقلاب به دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان تقسیم شده است و در هر بخش داوران متفاوتی آثار را داوری کرده‌اند. در بخش بزرگسال، مصطفی جمشیدی‌، حمیدرضا شاه‌آبادی و ‌محمد مهدوی شجاعی و در بخش نوجوان، خسرو باباخانی‌، حمید گروگان و سمیرا اصلان‌پور داوری آثار را برعهده داشته‌اند.

اما به گفته دبیر جشنواره که دیروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، جشنواره «داستان انقلاب» بین‌المللی نیست اما با این حال «دراین دوره نویسندگانی از کشورهای دیگر را به‌عنوان میهمان دعوت کرده‌ایم تا با آنها تبادل نظر و بحث و گفت‌وگو داشته باشیم. ضرورت دارد بررسی کنیم که آیا جشنواره داستان انقلاب می‌تواند ظرفیت بین‌المللی شدن داشته باشد یا خیر و به گمانم زود است که این جشنواره تازه ‌تأسیس را بخواهیم در عرصه بین‌المللی و جهانی برگزار کنیم. میهمان‌های امسال هم از ترکیه‌، لبنان و فلسطین دعوت شده‌اند.»

امیرحسین فردی درباره جوایز و نحوه تهیه آنها گفت: جوایز این دوره از جشنواره را مانند دوره‌های قبل، معاونت فرهنگی ارشاد تأمین کرده است. حوزه هنری نیز با چاپ آثار برگزیده و برتر، از این کتاب‌ها و برگزیدگان حمایت می‌کند.

فردی که در چند ماه گذشته از بیماری و ناراحتی قلبی رنج برده و در بیمارستان نیز بستری شده است، به این نکته اشاره کرده و تایید کرد که به‌علت بیماری چندان در جریان برگزاری این دوره از جشنواره نبوده و بیشتر از طریق داوران، روند فعالیت جشنواره را دنبال کرده است.

به اعتقاد فردی که به جز این جشنواره، جشنواره شهید غنی‌پور را نیز برگزار می‌کند، جشنواره «داستان انقلاب» جشنواره‌ای بی‌سابقه در ایران است. فردی گفت: پیش‌تر، چنین جشنواره‌ای با این مضمون و رویکرد وجود نداشته است. انقلاب اسلامی موضوعی مهم است که هر نویسنده خلاق و تأثیرگذاری می‌تواند در این‌باره بنویسد و نوشتن از این موضوع مهم به نفع نویسنده است؛ از این طریق هم تعهدش را به سرزمینش نشان می‌دهد و هم اینکه می‌تواند اثری ماندگار و خلاق با موضوع انقلاب بنویسد.

فردی ادامه داد: امیدوارم جشنواره همین‌طور تأثیرگذار و خلاق به فعالیتش ادامه دهد و حاصل آن کتاب‌های خوبی در زمینه ادبیات انقلاب باشد. البته من واقع‌بین هستم و معتقد نیستم الان در این زمینه شاهد خلق شاهکار هستیم اما معتقدم در این مسیر حرکت می‌کنیم و انتظار می‌رود در سال‌های آینده آثار خوبی نوشته شود.

دبیر جشنواره داستان انقلاب گفت:‌ در این دوره نسبت به دوره‌های قبل، تفاوت خاصی دیده نمی‌شود و اسامی و نام‌های جدیدی در بین نامزدهای جایزه و برگزیدگان وجود ندارد که امیدواریم در جشنواره‌های بعدی این مسئله تغییر کند و شاهد آدم‌های تکراری در این حوزه نباشیم و نویسندگان و نام‌هایی تازه‌تر به این جشنواره راه پیدا کنند.

هیات داوران جشنواره امسال، هفته گذشته نامزدهای رمان و داستان بلند و داستان کوتاه بخش‌های «نوجوان» و «بزرگسال» این جشنواره را معرفی کردند. در بخش رمان و داستان بلند بزرگسال، هیأت داوران این نامزدها را معرفی کرده‌اند: رمان‌های «خنده‌زار» نوشته محمد محمودی نورآباد، «شاه‌بی‌شین» نوشته محمدکاظم مزینانی، «سال گرگ» نوشته جواد افهمی، «شرح پریشانی» نوشته مهرداد موسویان و «کفش‌هایت را پشت در بگذار» نوشته معصومه عیوضی.

در بخش داستان کوتاه بزرگسال هم نامزدها این عنوان‌ها هستند: «ایست، خیال‌پردازی موقوف» نوشته فرهاد کوه‌پیما، «بازجویی» نوشته ابوذر هدایتی، «طفیلی» نوشته حسین‌علی جعفری، «یک بررسی موشکافانه» نوشته سیده‌عذرا موسوی و «ماسوا» نوشته زهرا حسینی گلکار.

کد خبر 159678

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز