چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

بهمن هم مثل دی‌‌، ماه تساوی‌های پرسپولیس و استقلال بوده. با این تفاوت که همه مساوی‌های ماه بهمن به جز آخرین بازی به نفع استقلال بوده. جالب اینکه حتی امسال‌ ‌هم استقلال در جدول رده‌بندی مسابقات لیگ بالاتر از پرسپولیس است.

فوتبال - استقلال و پرسپولیس

بهمن هم مثل دی‌‌، ماه تساوی‌های پرسپولیس و استقلال بوده. با این تفاوت که همه مساوی‌های ماه بهمن به جز آخرین بازی به نفع استقلال بوده. جالب اینکه حتی امسال‌ ‌هم استقلال در جدول رده‌بندی مسابقات لیگ بالاتر از پرسپولیس است.

بازی اول این ماه در روز 17بهمن سال 48 انجام شد. ستاره‌های پرسپولیس به پیکان رفته و تاج را 2-صفر برده بودند و پرسپولیسی‌ها با بازیکنانی جوان به مصاف تیم فوتبال تاج سابق رفتند. پدیده پرسپولیس در این بازی محمود خوردبین جوان بود که جنجال این بازی هم با ضربه او شروع شد.

استقلال یک -صفر از پرسپولیس پیش بود که در دقیقه 85 محمود خوردبین جوان با شوتی دیدنی دروازه‌ حریف را به ظن خود فرو ریخت. توپ با دیرک افقی و سپس به زمین برخورد کرد. ‌ ‌ داور مرحوم ابوالقاسم حاج‌ابوالحسن، گل را نپذیرفت وگرنه یک گل شبیه گل ویمبلی ثبت می‌شد‌! ناگهان‌ پرسپولیسی‌ها به هم ریختند و عزیز اصلی، بزرگتر بازیکنان به جای آنکه جلوی دیگران را بگیرد خودش پیش رفت و یک سیلی محکم به حاج ابوالحسن زد. اصلی 6ماه محروم شد و پرسپولیس هم 3-صفر بازنده شد.

آشنایی با تاریخچه دیدارهای پرسپولیس و استقلال

دومین بازی بهمن‌ماه در سال 1370 و در روز چهارم این ماه انجام شد. 2 تیم به تساوی صفر-صفر رسیدند. پرسپولیس برای قهرمانی در مسابقات آخرین دروه باشگاه‌های تهران برد می‌خواست اما استقلال با یک مساوی هم قهرمان می‌شد. در نهایت استقلال با مساوی،‌ قهرمان تهران شد.

مسابقه سوم در بندرعباس انجام شد. 7بهمن 73، بازی رفت 2-2 تمام شده بود که پرسپولیسی‌ها جنجال به پا کردند و فدراسیون شکست 3-صفر را با رای انضباطی‌ برای پرسپولیس ثبت کرد. استقلال و پرسپولیس بازی برگشت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ چهارم آزادگان را برگزار می‌کردند. بازی با تساوی به پایان رسید. تساوی صفر-صفر، نتیجه‌ای بود که استقلال را به فینال مسابقات می‌برد.

چهارمین بازی، مصاف برگشت 2تیم در سال 1382، یعنی لیگ سوم حرفه‌ای بود. بازی رفت را استقلال با 2 گل زیبای سامره و فکری 2-یک برده بود. این اولین برد قلعه‌نویی برابر پرسپولیس بود. در بازی برگشت 2 تیم یک-یک شدند. سید‌عباسی برای استقلال و کاویانپور برای پرسپولیس گل زدند. در پایان لیگ،‌استقلال به عنوان دوم و پرسپولیس به رتبه پنجم مسابقات رسیدند. استقلال با امیر قلعه‌نویی و پرسپولیس با وینکو بگوویچ در مسابقات این سال شرکت کردند.

و سرانجام نبرد آخر با پیروزی پرسپولیس خاتمه یافت اما گویا مقدر بود که همه مصاف‌های بهمن‌ماه سرانجامش به نفع استقلال باشد چرا که در پایان لیگ استقلال عنوان‌ سوم و پرسپولیس هم رتبه چهارم مسابقات لیگ ‌ را به دست آورد‌. در آخرین بازی این ماه ‌در دقایق پایانی بازی کریم باقری یکی از به یاد ماندنی‌ترین گل‌های عمرش و تنها گل ‌داربی‌اش را ثبت کرد. ‌

‌در سال 48، استقلال‌ دوم و پرسپولیس رتبه نهم مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران را به دست آورد. ‌در سال 1370، استقلال ‌قهرمان و پرسپولیس نایب‌قهرمان مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران شدند. در سال 73، استقلال در لیگ آزادگان ‌دوم و پرسپولیس‌ ‌چهارم ‌ ‌شد.

در سال 1382 استقلال‌ دوم و پرسپولیس ‌پنجم ‌ شد. لیگ سوم حرفه‌ای، مسابقاتی بود که استقلال تا آخرین روز آن داعیه قهرمانی داشت ولی در آخرین روزها به‌خاطر باخت برابر استقلال اهواز قهرمانی را از دست داد و سرانجام در مسابقات لیگ نهم حرفه‌ای هم همان‌طور که گفتیم ‌استقلال برابر پرسپولیس 2-یک بازنده شد اما رتبه‌اش در نهایت بالاتر ‌از پرسپولیس بود.

در این مقال، قصد داریم ناگفته‌هایی ‌از داربی را تعریف کنیم. بعضی از مطالب و نکات آنقدر بازبینی شده و نگاشته و خوانده شده که دیگر جذابیت خود را به طور کامل از دست داده است. ‌

در بخش اول،‌به بررسی اختلاف‌ امتیاز‌ تاریخی بین 2 تیم پرسپولیس و استقلال در تمام ادوار لیگ پرداخته و مسابقات باشگاه‌های تهران در دهه 60 را با هم مرور می‌کنیم، چرا که در دهه 60 لیگ نداشتیم و مسابقات باشگاه‌های تهران،‌ جایگزین مسابقات لیگ بود. در این عرصه،‌یک نکته خاص وجود دارد. ‌

ما در این مقایسه تاریخی ‌ نتایج به دست آمده در زمین را مورد مقایسه و بحث قرار داده و از مسابقاتی که نتایج آن با رای کمیته انضباطی تغییر یافته صرف نظر می‌کنیم. ‌پرسپولیس‌ 3 بار برابر استقلال در سال‌های 48، 49 و 73 و یک بار برابر جنوب اهواز در سال 72 و یک بار برابر پتروشیمی تهران، آرارات و بوتان تهران(سال 64) همای تهران(سال 60) و بازنده شده است.

در سال 86 هم با رای فیفا 6 امتیاز از پرسپولیس کسر شد که ناشی از عدم اجرای تعهدات مالی پرسپولیس در قبال یک بازیکن اهل نیجریه یعنی رافائل ادریو بود. پرسپولیس البته سه بار هم در بازی برابر بانک ملی شهباز و فولاد خوزستان در سال‌های 52، 56 و 77، با رای کمیته انضباطی برنده شده که آن‌ها هم البته لحاظ شده است.

همشهری تماشاگر

کد خبر 159015

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز