همشهری آنلاین: در جلسه غیرعلنی مجلس، وزرای اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی به مجلس آمدند تا ضمن توضیح دلیل نوسانات دو هفته‌ای بازار سکه و ارز، اظهارات نمایندگان را در این رابطه بشنوند. اما مجلس از این توضیحات قانع نشد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که حدود دو ساعت به طول انجامید، حسینی، غضنفری و بهمنی بالغ بر یک ساعت علاوه بر توضیحاتی در مورد علل این نوسانات، به ارائه راه‌کارهایی در این رابطه پرداختند.

 اما در مقابل مصباحی‌مقدم و هاشمی، روسای دو کمیسیون طرح تحول اقتصادی و صنایع و عضو کمیسیون اقتصادی و توکلی رییس مرکز پژوهش‌ها و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نظر کمیسیون‌های تخصصی را در این رابطه ارائه کرده و از دستگاه‌های مربوطه خواستار توضیح و اقدامات موثر شدند اما در نهایت طبق گفته سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه، مجلس از توضیحات دولتی‌ها قانع نشد.

 اظـهـارات نـمـایـنـدگـان دولـت، مـجـلـس را قـانـع نـکـرد

 حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رییسه مجلس در تشریح جلسه غیر علنی با این توضیح که نمایندگان در این جلسه از سوی کمیسیون‌های تخصصی، نظرات خود را در مورد بازار سکه و ارز به دولت منتقل کردند،به این موضوع نیز اشاره کرد که ‌نمایندگان اظهارات وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت را قانع کننده ندانسته و بر این موضوع تاکید کردند که دولت می‌توانست با کنترل قیمت‌ها بازار سکه و ارز را مهار کند.

 وی همچنین با بیان اینکه جلسه غیرعلنی امروز مجلس برای بررسی نوسانات بازار سکه و ارز حدود دو ساعت طول کشید ،گفت: که این جلسه با هدف اطلاع نمایندگان از توضیحات مسئولان مربوطه در مورد نوسانات بازار سکه وارز برگزار شد و درآن نظرات مجلسی‌ها از طریق‌ کمیسیون‌های تخصصی به دولت منتقل شد.

 وی ادامه داد: نمایندگان در پایان جلسه پس از شنیدن توضیحات نمایندگان دولت این اظهارات را قانع کننده نداستند و بر این موضوع تاکید کردند که در صورت اقدام به موقع دولت این مسئله را راحت‌تر کنترل و قیمت‌ها مهار می‌شد. به طوری که به اعتقاد نمایندگان، دولت برای کنترل بازار سکه و ارز دیر وارد عمل شده است و اقدامات پخته نشده‌ای را برای مهار بازار انجام داده است.

 این عضو هیأت رییسه مجلس همچنین با بیان اینکه در ابتدای جلسه غیرعلنی حسینی، غضنفری و بهمنی به ارائه گزارشی پرداختند تاکید کرد که وزیر اقتصاد درگزارشی علاوه بر توضیح در مورد وضعیت موجود به برخی از علل نوسانات قیمت ارز و سکه اشاره کرد.

 به گفته وی رییس کل بانک مرکزی در مورد وضعیت ذخیره ارزی و طلا و علل نوسانات موجود توضیحاتی ارائه کرد و به تبیین راهکارهای در نظر گرفته شده برای مهار شرایط موجود اشاره کرد.

 سبحانی‌نیا اضافه کرد: پس از آن وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حوزه کاری‌اش به مواردی‌ همچون نحوه گشایش‌ها و تخصیص تسهیلات، توضیحاتی را ارائه کرد.

 وی با بیان اینکه بعد از اظهارات نمایندگان دولت، مجلسی‌ها نقطه‌نظرات خود را در 45 دقیقه مطرح کردند، گفت: ‌در ابتدا هاشمی رییس کمیسیون صنایع در گزارشی تاکید کرد که اتخاذ برخی سیاست‌ها باعث وضع موجود شده و تصمیمات فردی اتخاذ شده در دستگاه‌های دولتی وبه دنبال آن برخورد‌های صورت گرفته باعث بروز چنین آثاری در جامعه شده است.

 سبحانی‌نیا با اشاره به صحبت‌های مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی در این جلسه گفت: آقای مصباحی مقدم در اظهاراتش به ناهماهنگی و اتخاذ سیاست‌ها و علل نوسانات ارز و سکه اشاره کرد و خواستار توضیحات بیشتر دستگاه‌های اجرایی شد.

 وی افزود: در پایان این جلسه نیز آقای توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به بیان انتقادی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و علل و عوامل ایجاد کننده این نوسانات پرداخت.

 سبحانی‌نیا گفت:‌ در پایان جلسه غیر علنی، پس از توضیحات مجلسی‌ها نمایندگان دولت به بیان توضیحات اجمالی و پاسخ به سوالات نمایندگان پرداختند که به همین دلیل جسله غیرعلنی حدود دوساعت طول کشید.

نقش داشتن دولت در نوسانات ارز و طلا برای درآمدزایی، تهمت است

 در همین رابطه محسن کوهکن ، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: بنابر گفته رییس کل بانک مرکزی این‌که دولت در نوسانات ارز و طلا نقش مدیریتی داشته تا درآمدهای خود را افزایش دهد، تهمت به دولت است.

وی اظهار کرد: در این جلسه وزیر اقتصاد توضیحاتی درباره دلایلی که منجر به افزایش ناگهانی و حبابی سکه و ارز شد، توضیحاتی ارائه داد و در ادامه رییس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دیدگاه‌های خود را درباره نوسانات ارز و طلا مطرح کردند.

 به گفته کوهکن، در جلسه غیرعلنی صبح امروز، علاوه بر تاکید رییس کمیسیون صنایع مجلس درباره تاثیر نوسانات ارز بر تولید، نمایندگان کمیسیون اقتصادی و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به تبیین دیدگاه‌های خود پرداختند.

 وی هم‌چنین اضافه کرد: نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد و باید مورد توجه مردم قرار گیرد این است که با توجه به قیمت نفت و تکالیف قانونی دولت، کشور ما از نظر ذخایر ارزی در بالاترین حد خود قرار دارد، لذا جای نگرانی در این زمینه نیست.

 سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اتفاق نظر دولت و مجلس در خصوص عدم ارتباط نوسانات قیمت ارز با ذخایر ارزی دولت یادآور شد: این‌گونه نیست که خدای ناکرده فکر کنیم که ذخایر ارزی ما کم شده و عرضه کمتر باعث افزایش قیمت ارز شده است.

 این عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه به اختلاف دیدگاه برخی نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت درباره علت به وجود آمدن نوسانات بازار ارز و طلا خاطرنشان کرد: البته در برخی مواقع نیز اتفاق نظر بین دولت و مجلس وجود دارد، از جمله این‌که گاهی گفته می‌شود دولت برای افزایش درآمد خود دست به این اقدام زده در حالی که نه دوستان دولت چنین ادعایی داشته‌اند و نه نمایندگان مجلس چنین اتهامی را متوجه دولت می‌دانستند، زیرا در یک بحث کارشناسی اگر این‌گونه باشد دولت بیش از آنچه به دست بیاورد، ضرر می‌کند؛ بنابراین این‌که دولت در نوسانات قیمت طلا و ارز نقش مدیریتی داشته تا درآمدهایش را افزایش دهد، تهمت به دولت است.

 کوهکن با اشاره به انتقاد نمایندگان مجلس به عدم ابلاغ و اقدام دیرهنگام دولت در مورد مصوبه شورای پول یادآور شد: افزایش سود سپرده‌های بانکی با تاخیر 20 روزه انجام شد و نمایندگان تاکید داشتند که این اقدام در چند روز اخیر از نظر کنترل قیمت‌ها و بازگشت قیمت موثر بوده، بنابراین این امید و انتظار وجود دارد که روند کاهش قیمت و بازگشت قیمت ارز و طلا به سطح قابل قبول اتفاق بیفتد.

 سخنگوی هیات رییسه مجلس هم‌چنین گفت: در این جلسه دولت بر این موضوع تاکید داشت که از نظر تامین منابع ارزی برای کالا و مواد اولیه مورد نیاز در تولید هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، اما قصد دارد به نوعی توزیع منابع ارزی را مدیریت کند تا جلوی واسطه‌ها و هم‌چنین فضاهای روانی که افزایش قیمت را تشدید می‌کنند، بگیرد.

 وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی نظارت بر صرافی‌ها برای فروش ارز تک‌ نرخی یادآور شد: خوشبختانه دولت و بانک مرکزی از نظر ذخایر طلا و سکه محدودیتی ندارند، و در کنترل این بازار هم کمتر به سمت و سوی سازوکارهای برخوردی می‌روند و با نگاهی که دارند، معتقدند می‌توانند با عرضه درست این بازار را کنترل کنند؛ البته دوستان پیشنهاد داشتند که در صورت مقاومت صرافی‌ها در قبال سیاست‌گذاری‌های دولت، برخوردهای لازم صورت گیرد.

 کوهکن در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص عدم حضور نمایندگان دولت در جلسه‌ای که قرار بود روز گذشته با حضور روسای کیمسیون‌های اقتصادی و رییس مجلس برگزار شود، گفت: وزیر اقتصاد در این باره توضیح داد که قرار بوده به جلسه‌ی دیگری بروند و چون ایشان رسما عذرخواهی کردند، نمایندگان مجلس نیز به این عذرخواهی اکتفا کردند.

 وی درباره سفر دولت و تعدادی از وزرای اقتصادی به آمریکای لاتین در شرایط نوسان بازار ارز و طلا خاطرنشان کرد: در این باره توضیحاتی داده شد و اگر دولت و وزرای مربوطه در سفر بودند به دنبال ماموریت‌های کاری خود بوده‌اند.

 سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح قطع فروش نفت به اتحادیه اروپا گفت: ما به عنوان هیات رییسه هنوز طرحی مبنی بر قطع فروش و صادرات نفت به کشورهای اروپایی دریافت نکرده‌ایم، اما طبق اطلاعاتی که داریم برخی دوستان به دنبال این موضوع و در حال رایزنی با وزارت نفت هستند؛ طبیعی است هر اقدامی در این رابطه انجام شود در هماهنگی با مسئولان ذیربط و در مسیر مصالح کلان کشور خواهد بود.

  مـشـکـل بـازار سـکـه و ارز حـل شـده اسـت

 وزیر اقتصاد و امور دارایی مجلس نیز در حاشیه جلسه غیر علنی تاکید کرد که مشکل بازار سکه و ارز حل شده است.  شمس‌الدین حسینی گفت: هم اکنون مشکل بازار سکه و ارز حل شده و جریان این دو بازار کنترل شده پیش می‌رود.

 وی در واکنش به این پرسش که به اعتقاد برخی از کارشناسان، عملکرد دولت در کنترل بازار سکه و ارز باعث نابسامانی این بازار در روزهای اخیر شده است، گفت: هر چه از دوست رسد، نیکوست.

 تعیین قیمت سکه و ارز دستوری نیست

 رئیس کل بانک مرکزی نیز در در حاشیه جلسه غیرعلنی با تاکید به اینکه افزایش قیمت سکه و ارز تنها یک حباب است، گفت: دولت هیچ منفعت سیاسی در افزایش قیمت ارز و سکه ندارد و این افزایش قیمت با اراده دولت انجام نشده است.

 محمود بهمنی در مورد برخی اظهارنظرها درباره سکوت دو هفته‌ای دستگاه‌های اجرایی در قبال نوسانات بازار سکه و ارز گفت: دولت نه تنها در این رابطه هیچ سکوتی نکرد بلکه بعد از اتخاذ تصمیم لازم، بانک مرکزی آن را اعلام کرد.

 وی گفت: در حالی که قیمت‌های واقعی، ارقام دیگری بودند، عده‌ای از آقایان حبابی را در بازار ایجاد کردند و مرتب به آن دامن می‌زدند درحالیکه وقتی این افراد می‌دیدند که بانک مرکزی سکه را به قیمت 546 هزار تومان می‌فروشد، باید دست از اقدامات نادرست خود برمی‌داشتند اما این‌کار را نکردند.

 بهمنی، همچنین در واکنش به اظهارنظرهای دیگری مبنی بر تاخیر رئیس جمهور در امضای مصوبه افزایش نرخ سود بانکی، تصریح کرد: بالاخره این مصوبه اعلام شد که به واسطه آن، بانک‌ها می‌توانند نقدینگی موجود در جامعه را جمع آوری کنند؛ این مسئله موجب کاهش شدید قیمت سکه و ارز در بازار می‌شود.

 وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی به مصوبه شورای عالی پول و اعتبار احتیاج داشت، ادامه داد: بعد از تصویب این مصوبه، باید پروسه‌ای طی می‌شد تا در نهایت به امضای رئیس جمهور می‌رسید و هیچ تعمدی در تاخیر امضا و ابلاغ آن وجود نداشت.

 رئیس کل بانک مرکزی در مورد تعیین مبلغ 695 هزار تومان برای پیش فروش سکه گفت: نرخ سکه بر مبنای قیمت بازار جهانی تعیین می شود که این مبلغ دائم در نوسان است، از این رو در صورت کاهش قیمت جهانی طلا، بانک مرکزی نیز قیمت پیش فروش سکه را کاهش خواهد داد.

 وی با بیان اینکه تصمیم گیری درباره قیمت پیش فروش سکه هر هفته انجام می‌شود، گفت: دولت هیج منفعت سیاسی در افزایش قیمت ارز و سکه ندارد و به هیج عنوان افزایش قیمت سکه و ارز با اراده دولت انجام نشده و نخواهد شد چرا که پول آن به جیب دولت نمی‌رود.

 بهمنی اظهار کرد: تعیین قیمت سکه و ارز به صورت دستوری نخواهد بود، بلکه بانک مرکزی سکه و ارز را با قیمت جهانی می‌فروشد و بازار نیز مجبور است خود را با این مسئله تطبیق دهد، از این رو کسانی که در بازار آزاد اقدام به خرید خارج از چارچوب تعیین شده می‌کنند، قطعاً ضرر خواهند کرد.

 بسته سیاستی دولت برای کنترل بازار سکه و ارز تدوین شده است

 معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن اعلام خبر تدوین بسته سیاستی دولت برای کنترل بازار سکه و ارز، زمان دقیق ارائه لایحه بودجه سال آتی را سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری عنوان کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس، همچنین به توضیحات وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه و ارز و تشریح بسته سیاستی دولت در این رابطه اشاره کرد و افزود: آثار اجرایی شدن این بسته در همان روزهای نخست آن برای عموم جامعه مشخص و حباب قیمت‌ها شکسته شد؛ با ادامه این روند نوسانات بازار ارز و سکه برچیده و ثبات حاکم می‌شود.

 وی ادامه داد: دولت برای مهار سکه و ارز برنامه دارد اما اگر چند مسوول دولتی درباره آن توضیح دهند، دوباره وضع به هم می‌ریزد.

 میر‌تاج‌الدینی درباره سکوت دو هفته‌ای دولت در قبال قیمت سکه و ارز در بازار، نیز گفت: با توجه به تعطیلی بیشتر روزهای هفته گذشته، دولتی‌ها مشغول بررسی این مسأله بودند و این طور نبود که مسأله را رها کرده باشند.

 معاون پارلمانی رئیس جمهورادامه داد: متاسفانه برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها خبرهای ناجوری درباره بازار سکه و ارز مخابره می‌کردند که این وضعیت بر التهاب بازار این دو کالا دامن می‌زد.

 میرتاج‌الدینی درباره چگونگی مقابله دولت با رسانه‌های خاطی گفت: مسوولان بعد از این که از طریق پیامک مطلع شدند که خبرهای این رسانه‌ها فضای جامعه را ملتهب ‌کرده و در فضای اقتصادی اخلال به وجود ‌آورده، بلافاصله برای جلوگیری از اقدام آنها وارد عمل شدند.

 همراهی تشکل‌های صنفی با دولت به زودی بازار را آرام می‌کند

 وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به همکاری و همراهی بخش خصوصی، تشکل‌های صنفی و فعالان اقتصادی با سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت اعلام آمادگی کرده‌اند که همچون گذشته با بازار آرامی به استقبال شب عید برویم.

مهدی غضنفری گفت: فعالان حوزه تولید و تجارت همواره نشان داده‌اند با سیاست‌های نظام و دولت همراه هستند.

 وی افزود: در فاز اول اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع را به اثبات رساندیم، ولی چیزی که بازار را قدری دچار تلاطم کرد نوسانات نرخ ارز و عدم پیش بینی نرخ آن برای آینده بود، البته بعد از تصمیمات دولت و به ویژه اطلاع‌رسانی خوب بانک مرکزی، جلسات مختلفی با تشکل‌های تولیدی و توزیع در سازمان حمایت داشتیم، همه این فعالان به اتفاق متعهد شدند که قیمت‌ها را به حالت طبیعی و قبل از نوسانات نرخ ارز برگردانند.

 وی با اشاره به درخواستی از سوی فعالان بخش خصوصی گفت: فعالان اقتصادی درخواست داشتند که سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی بدون هیچ اجحافی در سطح بازار توزیع فعالیت کرده و با امتناع فروشندگان از عرضه کالا جلوگیری کنند که امیدواریم با همکاری فعالان بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی بتوانیم مشکل بازار را برطرف کنیم.

 غضنفری با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته طی روزهای اخیر گفت: سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی موظفند با عرضه نشدن کالا یا احتکار و یا اجحاف یا گران‌فروشی شدیدا برخورد کنند، طبیعی است آنچه که به نفع تولید و واردات باشد متناسب با نرخ ارز مرجع بانک مرکزی انجام خواهد شد.

 وی با تاکید به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تخصیص ارز با نرخ مرجع را مرتبا اطلاع رسانی می‌کند افزود: اگر تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی در تخصیص ارز دچار مشکل هستند به وزارتخانه مراجعه کرده و از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها جلوگیری کنند، مردم نیز انتظار دارند دولت با این پدیده برخورد کند.

 غضنفری تاکید کرد: فعالان بخش خصوصی به ویژه خانواده اصناف که ما را در ساماندهی بازار توزیع همراهی کرده‌اند اعلام آمادگی کرده‌اند تا وضعیت به قبل از نوسانات نرخ ارز بازگردد.

 غضنفری با تاکید به اینکه همراهی تشکل‌های صنفی با سیاست‌های دولت به زودی موجب آرامش بازار خواهد شد افزود: موجودی کالاهای اساسی هم در گمرک و هم انبار بانکداران وجود دارد و کشور از کالاهای اساسی بی‌نیاز است.

 غضنفری خطاب به تشکل‌های صنفی تاکید کرد: خود تشکل‌های صنفی مراقبت کنند تا عرضه کالاهای اساسی به بازار به موقع انجام شود.

 وی افزود: سازمان حمایت موظف است متخلفان صنفی را از طریق پلمپ و جریمه فعالان اقتصادی که از عرضه کالا امتناع می‌کنند برخورد کنند.

 وزیر صنعت ، ‌معدن و تجارت متذکر شد: نقدینگی سرگردان بزرگترین چالشی است که می‌تواند اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد، به همین دلیل بانک مرکزی با این رویکرد با همراهی شورای پول و اعتبار مصوباتی را به تصویب رساند که نقدینگی سرگردان جامعه را به حوزه پولی و بانکی برگرداند.

 وزیر صنعت ادامه داد: حال اگر نرخ سود سپرده‌های بانکی برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کمی بالا باشد می‌توانیم با سیاست وجوه اداره شده در حوزه‌های اولویت‌دار نرخ تسهیلات بانکی را برای بخشی از صنعت و معدن که اولویت بالاتری دارد کاهش دهیم، اما اگر نقدینگی را کنترل نکرده و در جهت تولید قرار ندهیم ممکن است موجب تشدید تخریب حوزه تولید و تجارت شود.

 وی تاکید کرد: اندک افزایش نرخ سود به شیوه‌های دیگر قابل جبران است.

کد خبر 158694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز