چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با بازگشت اعضای کنگره آمریکا از تعطیلات سال جدید میلادی، پایتخت این کشور روز سه‌شنبه شاهد نمایش قدرت معترضان جنبش اشغال در دور جدید فعالیت آنان بود که به اشغال 2 موسوم شده است.

جنبش وال استریت

در جریان تجمع معترضان در برابر کاخ سفید بمبی دودزا به درون محوطه آن انداخته شد که باعث شد تا یک ساعت ورود و خروج از کاخ ممنوع شود. به گزارش منابع خبری، سخنگوی سرویس مخفی آمریکا که محافظت از رئیس‌جمهور را بر عهده دارد، گفت، در جریان تجمع حدود هزار تا هزارو500نفر در برابر کاخ سفید کسی بازداشت نشد. این درحالی است که برخی از رسانه‌ها از دستگیری چندین نفر از معترضان خبر دادند. سخنگوی سرویس مخفی آمریکا همچنین افزود: شیئی که بمب دودزا به‌نظر می‌رسید، از روی نرده‌های حفاظ کاخ سفید به داخل انداخته شد. در هنگام بروز این حوادث، اوباما در رستورانی در نزدیک کاخ سفید، تولد همسرش را جشن می‌گرفت. در این حال، چادرهای معترضان اشغال واشنگتن همچنان نزدیک کاخ سفید بر پاست.

همچنین کمیته فرعی نظارت مجلس نمایندگان آمریکا قرار است هفته آینده برای بررسی دلیل پا بر جا بودن چادرهای معترضان در میدان مک‌فرسون در واشنگتن تشکیل جلسه دهد.2 ماه پیش، پلیس نیویورک پارک زوکاتی را که محل اتراق معترضان جنبش اشغال وال استریت بود، به بهانه وضعیت نامناسب بهداشتی تخلیه کرد. راهپیمایی و تجمع در برابر کاخ سفید در شامگاه سه‌شنبه امتداد راهپیمایی در برابر ساختمان کنگره بود که از صبح آغاز شد. اما پلیس 4 نفر از معترضان را در برابر کنگره بازداشت کرد. ده‌ها نفر از معترضان که از سراسر آمریکا به واشنگتن رفته بودند، در حالی که شعار می‌دادند ما 99 درصد هستیم و پارچه‌نوشته‌هایی با شعارهای ضد سرمایه‌داری را تکان می‌دادند، وارد ساختمان‌های اداری مجلس نمایندگان شدند.

معترضان سه‌شنبه را برای آغاز مجدد فعالیت‌های خود انتخاب کرده بودند که روز بازگشت اعضای کنگره از تعطیلات سال نو بود. نظرسنجی‌های جدید حاکی از این است که میزان نارضایتی مردم از عملکرد کنگره به میزان بی‌سابقه 84درصد رسیده است. یکی از سخنگویان معترضان گفت اعضای کنگره به‌دلیل تأثیر پول‌های دریافتی از شرکت‌ها به شهروندان عادی توجه نمی‌کنند. معترضان پس از کنگره راهی ساختمان دیوان عالی شدند که در نزدیک آن قرار دارد.

آنان در برابر دیوان عالی شعار می‌دادند «پول، آزادی بیان نیست». فعالان جنبش اشغال اعلام کردند فردا و در سالگرد تأیید قانون محدودیت هزینه‌های سیاسی شرکت‌ها و اتحادیه‌های کارگری بار دیگر در برابر دیوان عالی راهپیمایی خواهند کرد. به گفته معترضان، این قانون راه را برای تأثیرگذاری بیشتر پول شرکت‌ها بر فرایند سیاسی هموار کرده است. کاخ سفید، آخرین ایستگاه معترضان در نخستین روز فعالیت آنان در سال جدید میلادی بود. در این حال، شهر کلمبیا مرکز ایالت کارولینای شمالی نیز سه‌شنبه محل برگزاری راهپیمایی صدها نفر بود که در روز موسوم به تعطیلی مارتین لوترکینگ، به قانون شناسایی رأی‌دهندگان در این ایالت اعتراض کردند. این قانون مستلزم آن است که رأی‌دهندگان پیش از انداختن رأی خود در صندوق، کارت شناسایی نشان دهند. نظیر این قانون در برخی دیگر از ایالت‌های آمریکا تصویب شده اما دولت اوباما با آن مخالف است. در این مراسم، برخی شرکت‌کنندگان به نشانه اعتراض، پرچم آمریکا را وارونه به دست گرفته بودند.

کد خبر 157695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز