همشهری آنلاین: دانشمندان اخطار دادند طی روزهای آینده توفان خورشیدی می‌تواند امواج رادیویی را بر روی زمین با اختلال مواجه سازد

توفان خورشیدی

طی روزهای آینده آسمان زمین نمایشگاهی برای شفق‌های شمالی خواهد بود زیرا قرار است ذرات تابیده شده از توفانی خورشیدی با اتمسفر زمین برخورد کنند.

از نقطه نظر منفی، متخصصان پیش بینی می‌کنند امواج رادیویی به واسطه تشعشعات ناشی از شعله‌های خورشیدی و ایجاد توفان‌های مغناطیسی برای چند روز مختل شوند. این شعله بخشی از دوره افزایش فعالیت در خورشید است که دوره‌هایی 11 ساله داشته و در سال 2013 به اوج خود خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان ملی اتمسفری و اقیانوس شناسی گزارش کرده است این توفان خورشیدی در تاریخ 28 و 29 دسامبر آغاز شده و انتظار می‌رود پدیده مختل شدن خفیف سیگنال‌های رادیویی در 31 دسامبر رخ دهد.

فوران‌های کرونالی خورشیدی یا همان شعله‌های خورشیدی حاوی میلیاردها تن گازهای مولد پرتو ایکس و فرابنفش هستند که با سرعتی برابر هشت میلیون کیلومتر بر ساعت به میان فضا پرتاب می‌شوند و حرارتی برابر 100 میلیون درجه سلسیوس دارند. این فوران‌ها بر روی زمین در قالب نمایش‌هایی رنگارنگ از شفق‌های قطبی دیده می‌شوند.

 

کد خبر 155465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز