مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویر یک شخصیت کارتونی محبوب کودکان در عکس جدید ناسا از سطح خورشید، مشاهده می‌شود

حفره تاج Big Bird

به گزارش ایسنا، این تصویر که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO) تهیه شده است، در حقیقت حفره تاج خورشیدی را نشان می‌دهد که می‌توان بر روی آن تصویر شخصیت محبوب کارتونی کودکان،Big Bird را مشاهده کرد.

مشاهده تصویر این شخصیت کارتونی بر سطح خورشید، مثالی از پدیده پاریدولیا (Pareidolia) است که در آن مغز می‌تواند تصاویر حیوانات یا اشکال مختلف را در میان تصاویر مبهم کشف کند. کشف تصویر سر یک فیل بر سطح مریخ نیز مثال دیگری از پدیده پاریدولیا است.حفره تاج Big Bird

حفره‌های تاج خورشیدی اغلب در نزدیکی قطب‌های خورشید دیده می‌شوند و توفان‌های عظیم خورشیدی که جریانی از ذرات باردار از بالای جو خورشید هستند، از این مناطق سرچشمه می‌گیرند.

توفان خورشیدی بسیار پر سرعت از حفره تاج Big Bird در تاریخ پنجم تا هفتم ژوئن ( 16 تا 18 خرداد) به زمین می‌رسد.

خورشید پس از طی کردن یک دوره چندین ساله نسبتا آرام، وارد فاز فعالیت چرخه 11 ساله شده است که با شعله‌های خورشیدی و گدازه‌های تاج (CMEs) یا ابرهای عظیم پلاسمای خورشیدی در طی ماه‌های گذشته همراه بوده است.

گدازه‌های تاج (CMEs) در زمان برخورد با زمین، انرژی بسیار زیادی را به میدان مغناطیسی زمین تزریق می‌کنند که می‌تواند باعث اختلال در سیگنال‌های موقعیت‌یاب جهانی(GPS)، ارتباطات رادیویی و شبکه‌های برق شود.

دانشمندان معتقدند که فعالیت چرخه جدید خورشیدی موسوم به Solar Cycle 24 در سال 2013 به اوج خود می‌رسد.

کد خبر 172977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز