سه‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

رزمایش دریایی ولایت 90 ‌ در محدوده تنگه هرمز، دریای عمان و آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود و به گفته دریادار غلامرضا بیغم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در این رزمایش صحنه‌های واقعی جنگ ترسیم می‌شود و فرماندهان و نیروهای نیروی دریایی‌ آنچه را که در بخش تاکتیک‌ها ‌ی مربوطه آموخته‌اند، در معرض عمل و آزمایش قرار می‌دهند.

navy

در این خصوص با پرویز سروری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • ‌ارزیابی‌تان از رزمایش دریایی ولایت 90 در خلیج‌فارس چیست؟

یکی از مشخصه‌های بارز قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی بومی بودن قدرت دفاعی به‌خصوص در حوزه نیروی دریایی است که به‌واسطه ادوات و تجهیزات به‌کار گرفته شده این قدرت مضاعف شده است. به‌همین دلیل دشمنان ما قادر نیستند روی نقاط ضعف ما مانور دهند و آن را محور حرکت خود قرار دهند، چرا که ما نقاط ضعف خودمان را شناسایی کرده‌ایم و آن را مورد آسیب‌شناسی قرار داده‌ایم. بر همین اساس یک قدرت دفاعی کاملاً دینامیک و غیراستاتیک طراحی شده است تا بتواند متناسب با طرح و برنامه دشمن ایفای نقش کند. ویژگی‌های دفاعی نیروی دریایی ایران قابل خنثی شدن توسط مدل‌های ساخته و طراحی شده دشمن نیست؛ مدل‌های ما مدل‌هایی هستند که با تجربه 8 سال دفاع مقدس و رصد طراحی‌های دشمن در جنگ‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند در مواقع بحران و هجوم احتمالی دشمن پاسخگویی مناسب داشته باشند.

  • این ویژگی‌ها از حیث استراتژیک چه مزیتی را برای ایران در آب‌های جنوب فراهم می‌کنند؟

امروز شاهد هستیم که ارتش ‌ ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی منطقه را به‌خوبی شناسایی کرده و علاوه بر قدرت نظامی از ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی منطقه به نحو چشمگیری استفاده می‌کند. این عوارض جغرافیایی و به‌اصطلاح خاصیت ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی منطقه باعث شده تا اقتدار نظامی و اقتدار دفاعی ما به‌صورت چشمگیری مورد ملاحظه قرار گیرد. این در کنار قدرت توفانی سپاه ‌است؛ تجمیع این دو ظرفیت در خلیج‌فارس یک ظرفیت بازدارندگی عظیمی را برای ایران ایجاد کرده است. این رزمایش یک رزمایش دقیق با ابعاد ظریفی است که می‌تواند تمام احتمالات تهدیدات دشمن را شناسایی کند و متناسب با این تهدیدات قدرت دفاعی خودش را نشان بدهد. ویژگی قدرت دریایی ما شناور بودن آن است که می‌تواند به‌صورت همه‌جانبه، موزاییکی و غیرقابل پیش‌بینی در مقابل تهدیدات دشمن به کار گرفته شود.

کد خبر 155234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز