گروه سیاسی: همزمان با دومین روز رزمایش بزرگ «ولایت 90» فرمانده نیروی دریایی ارتش، اهداف اصلی این رزمایش را نمایش عزم، اراده، اقتدار و قدرت دفاعی نیروهای مسلح و توان بازدارندگی نیروی دریایی در آب‌های بین‌المللی دانست.

نیروی دریایی

رزمایش ولایت 90 که به‌مدت 10 روز در 4 مرحله از روز 3 دی آغاز شده، قرار است در آن توانمندی‌های مختلفی به کار گرفته شود از جمله: توان زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ‌ناوهای لجستیک، ناوهای اطلاعاتی، توان بالگردی، توان استفاده از پشتیبانی هوایی، ‌هواپیماهای بدون سرنشین و نیز موشک‌های ساحلی در بردهای مختلف. همچنین در این مانور تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه حضور دارند.

آزمودن توان دریایی

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در عرشه ناوشکن جماران حضور داشت دیروز با اشاره به آغاز رزمایش ولایت90 تاکید کرد: نیروهای دریایی ایران هم‌اکنون در مدار 20 درجه جغرافیایی منطقه عملیات موضع گرفته‌اند. دریادار سیاری با اشاره به اهداف این رزمایش، خاطرنشان کرد: این برای نخستین بار است که رزمایشی در منطقه‌ای به این وسعت یعنی 2میلیون کیلومتر مربع برگزار می‌شود. وی با تاکید بر اینکه رزمایش اخیر شامل بستن تنگه هرمز نمی‌شود، افزود: عملیاتی کردن تاکتیک‌های جدید از سوی زیردریایی‌ها و آزمودن توان نیروی دریایی در ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه عملیات از جمله اهداف این رزمایش است. پیش از این دریادار سیاری گفته بود که در حقیقت دریای عمان منطقه پشتیبان تنگه هرمز و خلیج‌فارس است و وقتی ما چنین اقتداری در دریای عمان داریم قطعا تنگه هرمز در کنترل کامل ماست اما اینکه این برنامه در دستور کار قرار گیرد، منوط به تصمیم بزرگان کشور است.

بازتاب رسانه‌ای

روز گذشته رسانه‌های مختلف جهان در گزارش‌هایی به بازتاب رزمایش 10 روزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه تنگه هرمز، دریای عمان و آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند که در منطقه‌ای به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع برگزار می‌شود، پرداختند. خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان «آغاز رزمایش ایران در منطقه تنگه هرمز» نوشت که این رزمایش در منطقه‌ای انجام می‌شود که 40درصد از تجارت جهانی نفت از آن صورت می‌گیرد.

این خبرگزاری با اشاره به مرحله نخست این مانورها که در شرق تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج عدن برگزار می‌شود تاکید کرد: در اوایل دسامبر گذشته انتشار شایعاتی درباره انجام این رزمایش سبب شد تا قیمت جهانی نفت کمی افزایش یابد. خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت که رزمایش 10 روزه ایران در تنگه هرمز نگرانی‌ها درباره بسته شدن بزرگ‌ترین گذرگاه استراتژیک نفت جهان درصورت درگیری نظامی میان تهران و غرب را افزایش داده است. این خبرگزاری تاکید کرد: این رزمایش در حالی آغاز شده که اخیرا تنش‌ها میان غرب و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران افزایش یافته است. شبکه‌های خبری العربیه و الجزیره نیز در گزارش‌هایی به پوشش رزمایش 10 روزه نیروی دریایی ارتش کشورمان در منطقه استراتژیک تنگه هرمز پرداختند.

کد خبر 154952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز