گروه سیاسی: در سومین روز از مرحله نمایش قدرت رزمایش دریایی ولایت 90 علاوه بر شلیک موفقیت آمیز موشک‌های قادر، نصر و نور، عملیات مقابله با دزدان دریایی در حضور ناظران خارجی انجام شد.

رزمایش

رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90 که از روز شنبه سوم دی ماه در محدوده شرق تنگه هرمز، دریای عمان و مدار 20 درجه و شمال اقیانوس هند آغاز شده و از جمله رزمایش‌های نیروی مسلح جمهوری اسلامی ایران است که برگزاری آن همواره مورد توجه رسانه‌های خارجی و همچنین نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه بوده است.

شلیک موشک نصر

دیروز و در آخرین روز از مرحله اصلی رزمایش بزرگ دریایی ولایت 90‌، جدیدترین ابتکار موشکی نیروی دریایی ارتش با شلیک موفق موشک کروز نصر تست شد.این برای نخستین بار است که با ایجاد تغییر در تاکتیک رزم موشک نصر، این سامانه موشکی از ساحل به سمت دریا شلیک شده است. این سامانه موشکی هوشمند پیش از آن از روی شناور شلیک می‌شد.به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی، موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی می‌تواند مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای باشد که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را خواهد داشت. علاوه بر این در ادامه این رزمایش موشک بردبلند ساحل به دریای قادر با موفقیت شلیک شد.
بنا به گفته سخنگوی رزمایش ولایت 90این موشک که توسط متخصصان داخلی طراحی شده است توانست با موفقیت اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد و آنها را منهدم کند.انبوه موشک‌های ساحل به دریای برد بلند قادر اخیرا در مراسمی با حضور سردار سرتیپ احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحویل نیروی دریایی ارتش شده بود.امیر دریادار دوم سید محمود موسوی اظهار داشت: سامانه فوق پیشرفته و خود اتکای قادر در بخش‌های رادار، ماهواره، میزان دقت در انهدام اهداف و میزان برد، مسافت و مکانیسم‌های هوشمند ضد‌رهگیری و اختلال در هدایت مسیر در مقایسه با نسل قبل از خود ارتقا یافته است.

دیروز یک فروند موشک سطح به سطح نور نیز از یگان شناور در دریا در منطقه عمومی رزمایش شلیک شد.موسوی درباره این موشک نیز گفت: سامانه فوق پیشرفته نور نسبت به نسل قبلی خود در بخش سیستم‌های ضد‌راداری، تعقیب هدف، هدایت و کنترل و ضد‌جنگال ارتقا یافته و به‌راحتی پس از یافتن هدف مورد نظر می‌تواند آن را رهگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد.در هشتمین روز از رزمایش، دریادلان نیروی دریایی تدارک تاکتیکی برای بستن تنگه هرمز را مر ور کردند. در این روز موشک میانبرد سطح به هوای محراب برای نخستین بار از روی ناوچه نیروی دریایی شلیک شد و هدف هوایی را منهدم کرد. در این روز اژدر زیرسطحی با موفقیت به سوی شناورهای سطحی شلیک شد و به اهداف مورد نظر اصابت کرد.

عملیات مقابله با دزدان دریایی

سخنگوی رزمایش دریایی ولایت 90 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: عملیات مقابله با دزدان دریایی با حضور برخی ناظران خارجی توسط دریادلان این نیرو در منطقه عملیاتی عمومی رزمایش ولایت 90 انجام شد.موسوی گفت: برخی ناظران از سوی کشورهای دوست و همپیمان به ایران سفر کرده‌اند و از نزدیک با روند فعالیت دریادلان نیروی دریایی ارتش آشنا می‌شوند.علاوه بر ناظران خارجی، دیروز همچنین جمعی از فرماندهان نظامی کشورمان از جمله امیر عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، سردار علی شادمانی از فرماندهان ستاد کل نیروهای مسلح، امیر هاشمی معاون عملیات کل ارتش، امیر سلامی جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، امیر امیری معاون جهاد و خودکفایی کل ارتش و محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در منطقه رزمایش حضور یافته و از نزدیک شاهد برگزاری مراحل مختلف این رزمایش بودند. رزمایش ولایت 90 پس از 10 روز، امروز با رژه باشکوه یگان‌های شرکت‌کننده در این رزمایش اعم از ناوشکن‌ها، ناوهای موشک انداز، ناوچه، انواع زیرسطحی‌ها و یگان‌های پروازی پایان می‌یابد.

بازتاب جهانی رزمایش

اقدام ایران در آزمایش موشک دوربرد در آب‌های خلیج همیشه‌فارس بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز در این باره نوشت: ایران با این کار قدرت خود را به رخ دیگران کشید و اعلام کرد درصورتی که هدف حمله قرار گیرد می‌تواند پایگاه‌های اسرائیل و آمریکا را در منطقه هدف قرار دهد. شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد: ایران د‌ر رزمایش دریایی خود در خلیج‌فارس 2 موشک دوربرد زمین به دریا را آزمایش کرد.روزنامه واشنگتن پست نیز با پرداختن به این موضوع نوشت: ایران در روزهای اخیر خبرهای متعددی را از موفقیت خود از آزمایش موشک گرفته تا تولید سوخت هسته‌ای مخابره کرده است. این اخبار علاوه بر آنکه افزایش توانایی‌های ایران را به تصویر می‌کشد، سبب افزایش دشمنی آمریکا و متحدانش با تهران نیز می‌شود.روزنامه شیکاگوتریبون نیز از موفقیت ایران در آزمایش موشک‌های دوربرد در خلیج‌فارس خبر داد و نوشت: ایران با این اقدام قدرت نظامی خود را به کشورهای دیگر نشان داد و اعلام کرد که می‌تواند پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل را هدف قرار دهد.

امنیت تنگه هرمز کاملاً در اختیار ایران است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رزمایش ولایت90 در حال حاضر در شرق تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند در حال برگزاری است، بنابراین کاملا تنگه هرمز را
پشت سر گذاشته‌ایم و کنترل آن کاملا در اختیار ماست و امنیت این تنگه در اختیار نیروی دریایی ارتش است. امیردریادار سیاری افزود: ما برای برقراری امنیت پایدار در منطقه این رزمایش را انجام داده‌ایم تا همگان بدانند که توان دفاعی و قدرت دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاهای آزاد و تنگه هرمز برای دفاع از مرزها و منافع ایران مهیاست و همچنین همگان بدانند با وجود 33‌سال تحریم، امروز ایران اسلامی به جایی رسیده که موجبات تعجب و شگفتی همه جهانیان را برانگیخته است.

کد خبر 155844
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز