همشهری آنلاین: محمدحسین نیرومند از برگزاری "جایزه جهانی بیداری" در 3 رشته پوستر، عکس و کاریکاتور اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد.

به گزارش فارس، محمدحسین نیرومند رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جهانی بیداری گفت: ‌حدود شش ماه پیش معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علی عسگری،‌پیشنهاد برگزاری جایزه جهانی بیداری را مطرح کرد و متعاقب آن بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت و از هنرمندان رشته‌های مختلف دعوت به همکاری شد.

وی درباره محدود شدن این جایزه تنها به سه رشته از هنرهای تجسمی گفت: از آن جا که این جایزه اولین تجربه در این زمینه است،‌تصمیم گرفتیم که آن را به سه رشته هنرهای تجسمی که قابلیت برگزاری به صورت جهانی را دارند محدود کنیم و به این ترتیب سه رشته کاریکاتور، عکس و پوستر انتخاب شد.

وی درباره رویکرد برگزاری جشنواره هم گفت: در جلسات متعددی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را در فضای مجازی برگزار کنیم و هنرمندان آثارشان را از طریق اینترنتی و فضای مجازی به دبیرخانه ارسال می‌کنند که امیدوارم این نمایشگاه در شأن و منزلت بالایی برگزار شود.

نیرومند درباره انتخاب موضوع بیداری برای این جایزه و تفاسیر متفاوتی که ممکن است هنرمندان سراسر دنیا از این موضوع داشته باشند توضیح داد: موضوع بیداری اسلامی مفهوم کلی‌تری دارد که بیداری به مفهوم عام آن است و بخشی از آن هم بیداری اسلامی است.

بنابراین موضوع جشنواره مفهومی کاملا جهانی دارد و ارتباطی به بیداری اسلامی محدود به یک جغرافیای خاص ندارد،‌بلکه منظور از آن بیداری ملل است و از این جهت فکر می‌کنم نمایشگاه جایزه جهانی بیداری با آثار بسیار متنوعی رو به رو خواهد شد.

جایزه جهانی بیداری در 3 رشته پوستر، عکس و کاریکاتور با شعار "بیداری،‌حقیقت دنیای امروز، نویدبخش فردای نیک" اردیبهشت‌ماه سال آینده از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود.

موضوع این جشنواره "خیزش ملل جهان برای عدالت" ، "پایداری در برابر سلطه"، "مبارزه با استبداد"، "بیداری اسلامی در جهان معاصر" و "وال‌استریت ۹۹=۱" اعلام شده است.

جوایز در هر رشته شامل جایزه بزرگ و ۵ اثر برگزیده است که جایزه بزرگ شامل تندیس زرین، لوح افتخار و مبلغ ۱۰ هزار یورو است و به پنج اثر برگزیده درهر رشته نیز لوح تقدیر به همراه ۲۵۰۰ یورو اهدا می‌شود.

این جشنواره اردیبهشت‌ماه سال ۹۱ برگزار می‌شود و آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۳۰ بهمن‌ماه سال جاری اعلام شده است.

اعضای هیئت انتخاب آثار،‌داوران و محل برگزاری نمایشگاه هنوز مشخص نشده است.

جشنواره جهانی بیداری به ریاست علی عسگری است و محمدحسین نیرومند نیز ریاست شورای سیاست‌گذاری را بر عهده دارد.

همچنین در شورای سیاست‌گذاری نیز علی عسگری، محمدحسین نیرومند، مسعود شجاعی طباطبایی، محمدمهدی رحیمیان، مهدی توکلیان و امیر عبدالحسینی حضور دارند.

 

کد خبر 155020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز