جمعه ۲۵ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با نزدیک شدن به پایان سال‌جاری میلادی که موعد خروج کامل نظامیان اشغالگر آمریکایی از عراق است، روز گذشته در جریان یک مراسم نه‌چندان مفصل در نزدیکی بغداد پایتخت عراق، پرچم آمریکا رسما در این کشور پایین کشیده شد.

سرباز

این مراسم ساعتی بعد از سخنرانی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در پایگاه نظامی در کارولینای شمالی برگزار شد.
اوباما در این سخنرانی رسما پایان عملیات رزمی آمریکا در عراق را اعلام کرد و گفت، پایان‌دادن به یک جنگ از آغاز کردن آن دشوارتر است. او سعی کرد از این مراسم به‌عنوان موقعیتی برای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کند.

پایان دادن به جنگ عراق و خروج نظامیان آمریکا از این کشور یکی از وعده‌های تبلیغاتی اوباما در انتخابات اخیر بود. اوباما گفت که نظامیان آمریکایی در عراق جنگ کردند تا مردم این کشور اکنون بتوانند دولتشان را آزادانه انتخاب کنند. همزمان با مراسم پایین کشیدن پرچم آمریکا در عراق، هزاران عراقی در حومه بغداد و به‌ویژه در شهر فلوجه با پایکوبی و حضور در خیابان‌ها پایان 9 سال اشغال این کشور را جشن گرفتند.

مراسم پایان اشغال نظامی عراق توسط آمریکا با حضور لئون پانه‌تا وزیر دفاع این کشور در یک پایگاه نظامی در حومه بغداد برگزار شد. پانه‌تا در این مراسم گفت که عراق در روزهای آینده آزمون دشواری خواهد داشت. در حال حاضر 4 هزار نظامی آمریکایی هنوز در عراق هستند که در 2 پایگاه در شهر دیوانیه مستقرند. زمانی 170 هزار نظامی آمریکایی در عراق مستقر بودند. در 9 سال جنگ عراق، براساس آمار رسمی 100 هزار عراقی و 4500 نظامی آمریکایی کشته‌شده‌اند. آمارهای گروه‌های غیردولتی و مستقل شمار کشته‌شدگان عراقی در این جنگ را بیشتر از اینها گزارش می‌کند. همچنین هنوز سرنوشت یک میلیون و 300 هزار عراقی که به‌خاطر وقوع این جنگ مجبور به مهاجرت از خانه و زندگی‌شان شده‌اند معلوم نیست.

کد خبر 153980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز