یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: درباره تحولات اخیر عرصه سیاسی عراق و خروج ائتلاف العراقیه از پارلمان این کشور با امیر موسوی کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

امیر موسوی

  • دلیل خروج فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی از پارلمان چیست؟

خروج اینها در حالی صورت می‌پذیرد که بنا به اعلام سرویس اطلاعاتی ارتش عراق، برخی از اعضای العراقیه در اقدامات تروریستی اخیر این کشور ازجمله ترور نافرجام نوری مالکی در 28ماه گذشته میلادی دست داشته‌اند. کسانی چون طارق الهاشمی و صالح المطلق از اعضای برجسته این ائتلاف نامشان در فهرست متهمان حملات تروریستی و ترور مالکی وجود دارد. مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر از پارلمان خواست تا رای عدم‌اعتماد به طارق‌الهاشمی بدهد و او را از پست معاون نخست‌وزیر برکنار کند. این تحولی بزرگ درعراق است مخصوصا در آستانه خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور. از این رو، العراقیه می‌کوشد تا علیه دولت مالکی و پارلمان کنونی فشارهایی وارد آورد. اینها اگر از پارلمان خارج شوند پارلمان از اکثریت نمی‌افتد اما در رابطه با تفاهم ملی مشکل ایجاد می‌شود.

  • آیا همزمانی این اقدام با خروج نظامیان آمریکایی عمداً صورت گرفته‌است؟

بعید می‌دانم. اقدام العراقیه می‌تواند ارتباط داشته باشد با صدور حکم دادگاه و در واقع واکنش به این حکم است، البته اینها در بیانیه خود این را ذکر نکردند و تنها مالکی را به تکروی در امور حکومتداری عراق متهم کردند و او را دیکتاتور و صدام دوم توصیف کردند. فکر می‌کنم اینها بهانه است اما علت اصلی، عصبانیت آنها از کوتاه آمدن آمریکا دربرابر پافشاری مالکی برای خروج نیروهایش از عراق است. اینها هرچند در ظاهر بر خروج آمریکایی‌ها تاکید می‌کردند اما در لابی‌های عربی و غربی خود خواستار بقای این نیروها بودند چرا که مصالح خود را در خطر می‌دیدند.

  • درخواست‌های مشخص العراقیه از مالکی چیست؟

مالکی درباره تشکیل مرکز مطالعات استراتژیک و راهبردی عراق که علاوی رئیس آن می‌شد و نیز درباره اختیارات و رئیس آن ملاحظاتی داشت. به هر حال دوطرف به توافق نرسیدند و این نهاد تشکیل نشد. اینها خواهان آن هستند تا درباره مسائل حساس سیاسی و امنیتی و توزیع پست‌های حساس نظیر وزارت دفاع و رئیس سرویس اطلاعاتی و رئیس شورای امنیت ملی و حتی درباره مسائل شورای امنیت ملی اعمال نظر کنند. مالکی و برخی گروه‌ها ازجمله کردها آنها را نپذیرفتند. مالکی تصمیم‌گیری درباره مسائل حساس را به‌نظرات مجلس ملی و شورای امنیت ملی عراق و نیز هیأت دولت منوط می‌داند اما اینها معتقدند که مخالفت و موافقت‌شان شرط است. مالکی در مقابل، طایفه‌گری و فرقه‌گرایی را قبول ندارد و معتقد است که باید نظر افراد منتخب مردم اعمال شود.

  • آیا وابستگی العراقیه به برخی قدرت‌های خارجی صحت دارد؟

مالکی اخیرا اعلام کرد که حتی می‌تواند شماره حساب‌های این افراد(ائتلاف العراقیه) را اعلام کند و اینکه در روزهای اخیر 300میلیون دلار در امارات به حساب ایاد علاوی واریز شده است، اما اینها مشخصا از عربستان سعودی، ترکیه، امارات و برخی کشورهای عربی حمایت می‌شوند و نیز ازطرف گروه‌هایی در آمریکا ازجمله جمهوریخواهان و برخی مقام‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس، البته انگلیس کمی محتاطانه با آنها برخورد می‌کند و تاکنون از مالکی پشتیبانی کرده ‌است. مثلا درباره همین موضوع طارق الهاشمی قبلا درباره اقدام وی در طرح‌ریزی نقشه‌ای علیه مالکی هشدارهایی داده شده بود. از این رو، مدتی است که وی به عراق برنگشته و در خارج از کشور به سر می‌برد و برخی‌ها اعلام کرده‌اند که او در حال تدارک توطئه‌ای بزرگ است، البته احمد جبریل رئیس شورای انتقالی لیبی اسناد و مدارکی به مالکی ارائه داده که قذافی طرح‌هایی علیه مالکی داشته با اجرای برخی از گروه‌های موجود در حاکمیت.

کد خبر 154199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز